کد خبر: ۲۹۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۹۵

وضعیت مهاجران افغان مبتلا به ویروس کرونا در ایران چگونه است؟

برخی افغان‌های مقیم ایران که مبتلا به ویروس کرونا بودند، گفته‌اند بیمارستان‌های ایران در رسیدگی به آنها تبعیض داشته و به همین دلیل آنها مجبور شدند به افغانستان مهاجرت کنند. وزارت بهداشت ایران چنین موضوعی را تایید نکرده است.
افغانستان یکی از کمترین تعداد بیماران کرونایی در جهان را دارد و تا ۵ اسفند فقط یک نفر مبتلا توسط وزارت صحت عامه (بهداشت) افغانستان تأیید شده بود. آخرین آمار تا روز چهارم فروردین نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان ۴۰ نفر بوده و تنها ۱ قربانی وجود داشته است.

آمار‌های بین المللی می‌گوید از ابتدای شیوع ویروس کرونا در جهان، حدود ۲۰۰ هزار افغان ساکن ایران به کشور خود بازگشته‌اند و حالا مقامات این کشور نگران هستند با بازگشت پناهجویان، این کشور هم درگیر اپیدمی کرونا شود.

یکی از فعالان صنعتی در اصفهان می‌گوید: در بین کارگران منطقه این شایعه وجود داشت که افغان‌های مبتلا به کرونا بدون درمان رها می‌شوند و اجازه دفن به آن‌ها داده نمی‌شود بنابراین تعداد قابل توجهی از کارگران ساکن ایران که عموما به صورت غیرقانونی در ایران زندگی و کار می‌کردند در ایام بحران ویروس کرونا از کشور خارج شده به سرزمین خود بازگشتند.

مجتبی، یک روزنامه‌نگار پاکستانی که در رسانه‌های ایران مشغول است، مدعی شده در یکی از بیمارستان‌های شهر قم، برای تحویل دادن جسد یک افغان مبتلا به ویروس کرونا از خانواده او ۳۰ میلیون تومان درخواست شده است. او از مسئولان انتقاد کرده که وعده داده بودند هزینه درمان کرونا رایگان باشد، اما این رایگان بودن برای افراد غیر ایرانی رعایت نشده است.

در روز‌های گذشته برخی رسانه‌ها گزارش‌های کردند مبنی بر اینکه بیمارستان‌های ایرانی از پذیرش بیماران افغان اجتناب می‌کنند. دویچه وله فارسی یکی از رسانه‌هایی بود این ادعا را در گفتگو با چند شهروند افغان که دانشجویان ساکن ایران بوده‌اند بررسی کرده است. دویچه وله به نقل از یکی از افغان‌های مقیم ایران نوشته او علایم ویروس کرونا داشت اما بیمارستان امام خیمنی او را نپذیرفته‌اند و جایی نبوده که آزمایش او انجام شود.»

این مورد البته شاید چندان به واقعیت نزدیک نباشد؛ چه آنکه همین مسئله درباره شهروندان ایران وجود داشته و بسیاری از ایرانیانی که بیمارستان مراجعه کرده‌اند، از این موضوع گلایه داشته‌اند که از آنها تست گرفته نشده است. این در حالی است که بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت قرار نبوده از هر کس که به بیمارستان مراجعه کند، تست گرفته شود.

وزارت بهداشت معتقد است تبعیضی وجود نداشته است. سعید نمکی گفته در اربعین هم چنین مسئله‌ای صحت نداشته که الان بخواهد اعمال شود. آنگونه که نمکی گفته بود «۳.۵ میلیون زائر اربعین هم مدیریت شدند و حدود ۹۰ هزار زائر از مرزهای افغانستان و پاکستان وارد شدند و برای هیچ کدام از این موارد به دلیل مشکلات مالی دولت، تقاضای هزینه بیشتری نشده است.»

دویچه وله در همان گزارش به نقل از افغان‌های مقیم ایران نوشته «نظر دولت ایران عدم تبعیض بیماران کرونایی است اما بیمارستان‌ها این موضوع را رعایت نمی کنند.»

وضعیت مهاجران افغان دقیقا مشخص نیست اما در ماجرای جنجالی حضور پزشکان بدون مرز اظهارنظرهایی مطرح شد که نشان می‌داد تبعیض‌هایی وجود دارد؛ سعید نمکی وزیر بهداشت گفته بود با توجه به تخت‌های خالی، فعلا نیازی به تخت‌های بیمارستان سیار آنها نیست و در استان‌هایی که اتباع بیگانه رفت و آمد دارند، می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.»

در افغانستان نیز دیدگاه یکسانی نسبت به این موضوع وجود ندارد؛ وحید الله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه [بهداشت] گفته در چنین حالتی که بحران ویروس کرونا به اوج رسیده، دولت ایران هزارن تن را رد مرز می‌کند و به افغانستان می‌فرستند» عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در تهران گفته مقام‌های ایران آمار دقیق و تخمینی مهاجرین افغان مبتلا به ویروس کرونا را به سفارت افغانستان نداده‌اند بنابراین تعداد افغان‌هایی که به خاطر ابتلا به ویروس کرونا در ایران جان باخته‌اند، نیز روشن نیست. سفیر افغانستان در تهران همزمان اعلام کرده که مقام‌های ایرانی اطمینان داده‌اند که در زمینه درمان بیماران تبعیضی وجود ندارد.