کد خبر: ۲۹۲۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۳

اولین تراکنش مالی اروپا با ایران در چارچوب اینستکس انجام شد

وزیر خارجه آلمان می‌گوید که فرانسه، انگلیس و آلمان اولین معامله با ایران در چارچوب اینستکس را برای ارسال تجهیزات پزشکی به ایران انجام داده‌اند.
به گزارش الجزیره، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان می‌گوید که برلین، پاریس و لندن اولین معامله تجاری با ایران بر اساس اینستکس را برای تسهیل ارسال تجهیزات پزشکی به ایران انجام داده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که اتحادیه اروپا اولین محموله پزشکی را در چارچوب "توافقی که برای دور زدن تحریمها حاصل شده بود"(اینستکس) به ایران ارسال می‌کند.

وزارت خارجه آلمان طی بیانیه‌ای ضمن تایید اولین تراکنش گفته است که کالاهای مورد معامله اکنون در ایران هستند.

این بیانیه گفته است که هدف اینستکس ایجاد یک راه حل بادوام برای تجارت مشروع بین ایران و اتحادیه اروپا در راستای تلاشهای برای حفظ برجام است.

در پایان این بیانیه برلین همچنین تاکید کرده است ما و STFI(سامانه مالی تجارت ویژه با اروپا در ایران)به دنبال انجام تراکنشهای بیشتر و همچنین تقویت اینستکس هستیم.

منابع اروپایی پیش از این چندین بار از راه اندازی سامانه مالی ایران و اروپا موسوم به اینستکس خبر داده بودند، اما مقامات ایرانی هیچ کدام از آنها را تایید نکرده بودند.

«کاظم جلالی»، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و سفیر کنونی ایران در روسیه در اواخر اسفند ماه، در دیدار با «کنستانتین کساچف»، دبیر کمیته روابط خارجی سنای روسیه، گفت: علیرغم آنکه بیش از یک سال از راه‌اندازی مکانیزم مالی اینستکس که برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط اروپایی‌ها راه‌اندازی شد، می‌گذرد اما تاکنون هیچ تراکنشی در قالب این مکانیزم انجام نشده است.

منبع: فارس