کد خبر: ۲۹۲۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۵
رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی:

"پلاسما درمانی" برای درمان کرونا در مراحل تحقیقات قراردارد

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر کلیه مطالعات محققان در زمینه درمان کرونا با پلاسما و واکسن در مراحل تحقیقات اولیه قرار دارند، گفت: در صورت کسب مجوز از کمیته اخلاق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وسازمان غذا و دارو، رسماً اخبار مربوطه در این رابطه اعلام خواهد شد.
دکتر اسماعیل قادری‌فر با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا، افزود: استفاده از فناوری‌هایی چون پلاسما و یا سلول‌های بنیادی در مراحل تحقیقاتی وجود دارند و پس از انجام آزمایشات فاز حیوانی و کارآزمایی‌های بالینی در صورت کسب مجوز از کمیته اخلاق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وسازمان غذا و دارو، رسماً اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه از زمان شیوع این ویروس گام‌های جدی در زمینه درمان، تشخیص و پیشگیری از این بیماری برداشته شده است، خاطر نشان کرد: در این راستا محققان و دانشمندان کشور سعی کرده‌اند که همپای تحقیقات دنیا حرکت کنند ولی این گام‌های در مراحل تحقیقات است و پس از کسب مجوزهای قانونی، آخرین دستاوردهای این حوزه اعلام می‌شود.

قادری‌فر تاکید کرد: استفاده از روش‌های نوین درمان تنها از سوی کمیته علمی ستاد کرونا به عنوان مرجع ملی در این زمینه اعلام خواهد شد، ادامه داد.

رییس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به برخی اخبار در زمینه استفاده موفق آمیز از پلاسما برای درمان کرونا، خاطر نشان کرد: مردم به اخبار منتشر شده در فضای مجازی در این زمینه توجه نکنند و اخبار معتبر در این زمینه از سوی کمیته علمی کرونا منتشر خواهد شد.

وی به اقدامات انجام شده در این کمیته در ۳ زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان، یادآور شد: در این ۳ حوزه سازمان دهی خوبی از سوی ستاد علمی کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد به گونه‌ای که در حوزه پیشگیری با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان اقدام به تولید ماسک‌های نانویی و مواد ضد عفونی کننده بر پایه مبانی علمی و با مجوزهای سازمان غذا و دارو شد.

قادری‌فرد اضافه کرد: در روزهای اول شیوع این ویروس کمبودهایی در زمینه ماسک و مواد ضد عفونی کننده داشتیم که امروز این کمبود جبران شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن در حوزه کیت‌های تشخیصی نیز گام‌های خوبی برداشتیم ضمن آنکه اقدام به تولید و ساخت دوربین‌های تب سنج شده که در حال حاضر در مبادی پر خطر نصب شده است.

به گفته رییس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی روز گذشته قرار داد ساخت ۵ دستگاه دوربین تب سنج جدید منعقد شده است.

قادری‌فر با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه درمان، یادآور شد: محققان در این حوزه در فاز تحقیقات و شناسایی روش‌های جدید درمانی از جمله استفاده از پلاسما، تولید واکسن و دارو هستند ولی همه این حوزه‌ها در فاز تحقیقات قرار دارد و باید مراحل کارآزمایی‌های بالینی و کسب مجوزها را طی کنند.

به گزارش ایسنا، با شیوع ویروس کرونا اخباری در زمینه اثرات روش‌ پلاسما درمانی برای درمان بیماران مبتلا به این ویروس منتشر شده است و در برخی مراکز درمانی از بیماران مبتلا درخواست شده که برای اهدای پلاسمای خون خود اقدام کنند.

بر اساس این روش افرادی که به این ویروس مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، آنتی بادی قوی برای مقابله با کرونا در پلاسمای خون خود دارند؛ از این رو پلاسما این دسته از بهبود یافتگان گرفته و به بیماران بدحال کرونایی تزریق می‌شود. پلاسمای تزریق شده منجر به بهبود قوای بدنی بیماران بد حال و در نتیجه بهبود آنها خواهد شد.

مسوولان این حوزه اعلام کردند که این مطالعات در فاز تحقیقاتی است و در صورت تایید نهایی از سوی کمیته علمی ستاد کرونا اعلام خواهد شد.