کد خبر: ۲۹۲۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۵۳

حقایقی که بیانگر مرموز بودن بدن شماست

با این حال توانایی‌های واقعی مغزتان از آنچه که فکر می‌کنید چشمگیرتر هستند. حافظه شما ظرفیت کافی برای ذخیره دو و نیم میلیون گیگابایت اطلاعات را دارد که این مقدار برای ذخیره سازی حدود ۳۰۰ سال فیلم کافی است! اوج رشد حافظه ما در ۲۵ سالگی رخ می‌دهد، اما با رسیدن به ۵۰ سالگی، ظرفیت مغز به آرامی شروع به کاهش می‌کند.

آماده شوید تا تحت تأثیر قرار بگیرید. در این مطلب ۱۲ واقعیت کمتر شناخته شده را برایتان بیان می‌کنیم که ثابت می‌کند بدن شما یک راز شگفت انگیز است. بدن انسان مکانیسمی بسیار پیچیده است و مملو از معما‌های حل نشده است. با این حال برخی از توانایی‌های شگفت انگیز آن از قبل شناخته شده اند. آیا می‌خواهید بزرگترین راز‌ها را در مورد بدن خودتان بدانید؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

۱. مغز شما بزرگترین فلش مموری جهان است! حتی هرچند گاهی ممکن است به نظر برسد که هر بار که یک آزمون یا امتحان مهم داشته باشید، مغز شما به سختی می‌تواند چیزی را به خاطر بسپارد. با این حال توانایی‌های واقعی مغزتان از آنچه که فکر می‌کنید چشمگیرتر هستند. حافظه شما ظرفیت کافی برای ذخیره دو و نیم میلیون گیگابایت اطلاعات را دارد که این مقدار برای ذخیره سازی حدود ۳۰۰ سال فیلم کافی است! اوج رشد حافظه ما در ۲۵ سالگی رخ می‌دهد، اما با رسیدن به ۵۰ سالگی، ظرفیت مغز به آرامی شروع به کاهش می‌کند. با این حال اگر می‌خواهید در هر سنی به این قدرت چشمگیر مغز دسترسی داشته باشید، حتماً هر روز چند تمرین در جهت تقویت حافظه تان انجام دهید.

حقایقی کمتر شناخته شده که بیانگر مرموز بودن بدن شماست!

۲. بدن شما می‌تواند فرآیند‌های خود را کُند تا شما را از غرق شدن محافظت کند. این واکنش بدن فرآیندی است که اغلب آن را "رفلکس غواصی" می‌نامیم. در واقع هنگامی که مغز شما متوجه می‌شود که بدن شما در آب غوطه ور شده است، ضربان قلب شما را کند می‌کند تا به منظور ذخیره اکسیژن، خون را از اعضای بدنتان به اندام‌های حیاتی بدن مجددا هدایت کند. هرچه بیشتر زیر آب بمانید، ضربان قلب شما کندتر می‌شود. می‌بینید که چگونه بدنتان وقتی دچار مشکل می‌شود، می‌تواند قدم به جلو بگذارد و زندگی شما را نجات دهد.

حقایقی کمتر شناخته شده که بیانگر مرموز بودن بدن شماست!

۳. بدن شما یک کارخانه تولید مخاط است. حقیقت نه چندان خوشایند این است که بدن یک فرد بالغ، روزانه حدود ۱.۵ لیتر آب بینی تولید می‌کند. اکنون ممکن است متوجه این موضوع نباشید، زیرا ما اکثر آن را بدون اینکه خیلی به آن توجه کنیم، می‌بلعیم. علاوه بر آن بدن انسان روزانه ۱ لیتر بزاق، ۳ لیتر اسید معده، ۳.۵ لیتر اسید روده و ۱ لیتر صفرا تولید می‌کند!

حقایقی کمتر شناخته شده که بیانگر مرموز بودن بدن شماست!

۴. طول تمام رگ‌های خونی درون بدن شما کافی است تا دو و نیم بار به دور کره زمین بچرخد! بله درست خواندید، اگر تمام رگ‌های خونی بدن یک فرد بالغ را خارج کنید، طول رگ‌های خونی او بیش از ۱۶۰.۰۰۰ کیلومتر خواهد بود. علاوه بر این آیا می‌دانید قلب ما در طول زندگی ما حدود ۵/۷ میلیون لیتر خون را پمپاژ می‌کند. این حجم خون می‌تواند به راحتی سه استخر شنا المپیک را پر کند!

حقایقی کمتر شناخته شده که بیانگر مرموز بودن بدن شماست!

۵. سینه مردان هم می‌تواند شیر تولید کند! بله درست خوانده اید! مردان نیز غددی دارند که می‌توانند شیر تولید کنند. اما تولید شیر در سینه‌های مرد نوعی ناهنجاری در بدن او محسوب خواهد شد. این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار زیادی هورمون پرولاکتین در بدن مرد تولید شود. افزایش هورمون پرولاکتین می‌تواند در نتیجه‌ی مصرف دارو‌های خاصی برای تحریک قلب، نارسایی در غده هیپوفیز و هیپوتالاموس، مصرف مواد مخدر یه به دلیل گرسنگی مفرط باشد.

حقایقی کمتر شناخته شده که بیانگر مرموز بودن بدن شماست!

۶. دندان‌های شما به اندازه دندان‌های کوسه قوی هستند و کاملاً می‌توانند با آن‌ها رقابت کنند. مطالعه‌ای که توسط متخصصان دانشگاهی در آلمان انجام شده است، نشان داد که حتی با اینکه دندان‌های کوسه بسیار بزرگتر هستند و با مینای بسیار محکمی محافظت می‌شوند، با این حال دندان‌های انسان نیز به همان اندازه قوی هستند. طبق گفته دکتر "ماتیاس اپل" مدیر تیم تحقیقات، این استحکام به ساختار میکرو و نانوی ویژه و مخصوص دندان‌های ما برمی گردد که همان قدرت دندان‌های کوسه را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

حقایقی کمتر شناخته شده که بیانگر مرموز بودن بدن شماست!

۷. رنگ رویا‌های شما می‌تواند بستگی به نوع تلویزیونی که تماشا می‌کنید داشته باشد! اگر رنگ معمول رویاهایتان برای شما عجیب و غریب به نظر می‌رسد، نگران نباشید، این موضوع می‌تواند به نوع تلویزیونی که در کودکی تماشا می‌کردید مربوط باشد. مطالعه‌ای که توسط "آوا مرسون"، دانشجوی روانشناسی از دانشگاه "داندی" انجام شده، نشان داد که تقریباً همه افراد زیر ۲۵ سال رویا‌های رنگی دارند. افراد بالای ۵۵ سال که هنگام تولدشان، تلویزیون‌ها سیاه و سفید بودند، معمولاً هنوز رویا‌های مونوکروم (سیاه و سفید) می‌دیدند. ظاهرا تلویزیون از آنچه که قبلا تصور می‌کردیم، تاثیر بزرگتری بر ما دارد!

حقایقی کمتر شناخته شده که بیانگر مرموز بودن بدن شماست!

۸. ماهیچه‌های شما برای بلند کردن هزاران کیلو وزن طراحی شده اند! درست مثل بقیه اجزای بدن، ماهیچه‌های شما نیز بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌کنید توانایی دارند. اگر باور ندارید پس این داستان را بخوانید: «در سال ۱۹۸۲ خانم "آنجلا کاوالو" در حالی که پسرش تونی زیر ماشین شورلتش گیر کرده بود، توانست تنهایی به قدری این ماشین سنگین را بلند کند که زن همسایه بتواند تونی را از زیر ماشین خارج کند.» و این تنها کسی نیست که در طی یک شرایط ناگهانی و ترشح شدید آدرنالین، توانسته است یک کار به ظاهر غیرممکن را عملی کند. بعد از همه این ها، هر کدام از ما ۶۴۰ ماهیچه در بدنمان داریم که محدوده واقعی قدرت آن‌ها ناشناخته است.

حقایقی کمتر شناخته شده که بیانگر مرموز بودن بدن شماست!

۹. بدن شما می‌درخشد! به نظر می‌رسد که بدن‌های ما می‌دانند که چقدر افسانه‌ای هستند، زیرا کاملاً درخشان هستند. مطالعه‌ای از بخش الکترونیک و سیستم‌های هوشمند موسسه فناوری توهوکو در ژاپن، نشان داد که بدن ما به معنای واقعی کلمه می‌درخشد. دانشمندان از پنج داوطلب مرد بیست و چند ساله کاملا سالم خواستند که در مقابل دوربین‌های حساس که می‌توانند پروتون‌ها را تشخیص دهند، برهنه حاضر شوند. نتایج نشان داد که بدن انسان در تمام طول روز، می‌درخشد. نقطه اوج این درخشش در ساعت ۴ بعد از ظهر و کمترین نقطه آن در ساعت ۱۰ صبح است. البته شدت این درخشش حدود ۱۰۰۰ برابر کمتر از حساسیت چشم ما است و ما نمی‌توانیم آن را ببینیم. متخصصان می‌گویند که از آنجا که این درخشش در طول روز افزایش و کاهش می‌یابد، می‌تواند به سرعت فرآیند‌های متابولیکی بدن ما مرتبط باشد.

حقایقی کمتر شناخته شده که بیانگر مرموز بودن بدن شماست!

۱۰. هنگام تولد، فوق العاده قوی بوده اید! نوزادان تازه متولد شده طرف نظر از اندازه و وزن بسیار باورنکردنی که دارند، با این حال بسیار قوی می‌باشند! به عنوان مثال اگر کودکی از میله‌ای افقی آویزان شود، مدتی طولانی و بدون خسته شدن در آنجا می‌ماند. این واکنش عجیب از اجداد ما به ما به ارث رسیده است. میمون‌های تازه متولد شده به خاطر اینکه از مادرانشان جدا نشوند، موهایشان را می‌گرفتند. متأسفانه هیچ چیز جاودانه نیست و در سن سه ماهگی این توانایی اعجاب آور را از دست می‌دهیم.

حقایقی کمتر شناخته شده که بیانگر مرموز بودن بدن شماست!

۱۱. منشا مایعی که از بینی شما خارج می‌شود می‌تواند مغز شما باشد! اگر دائماً آبریزش بینی دارید و سردرد‌هایی را تجربه می‌کنید، مشکل شما می‌تواند جدی‌تر از سرماخوردگی یا حساسیت باشد. نشت مایعات از بینی شما، می‌تواند مایع مغزی باشد. این مایع در اطراف مغز شما قرار دارد و توسط یک غشای ویژه نگهداری می‌شود. این مایع گاهی اوقات می‌تواند از طریق بینی به مقدار کمی و تحت یک مایع روشن خارج شود که کاملاً خوب است. اما اگر به طور مداوم آبریزش بینی دارید و مصرف دارو کمکی به درمان آن نمی‌کند، وضعیت ممکن است خارج از کنترل باشد. این می‌تواند اولین علامت نشت مایعات مغزی نخاعی باشد که به مراقبت پزشکی احتیاج دارد. اگر نگرانی مشابهی در مورد سلامتی خود دارید، بلافاصله برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

حقایقی کمتر شناخته شده که بیانگر مرموز بودن بدن شماست!

۱۲. بدن شما محافظت شده‌ترین سازه در جهان است. مکانیسم‌های محافظت از بدن ما واقعاً برجسته و ویژه هستند. گلبول‌های سفید خون، محافظان و جنگجویان واقعی بدن ما هستند که به طور مداوم در حال تعقیب، شکار و نابودی باکتری‌های شیطانی هستند. بدن همچنین به طور مداوم و منظم، حذف سلول‌های قدیمی و غیر مفید را انجام می‌دهد. حتی اکنون که در حال خواندن این متن هستید، ۲۲ میلیون سلول در بدن شما در حال مرگ هستند. علاوه بر این در ۳۰ ثانیه بعد بدن شما ۷۲ میلیون گلبول قرمز جدید تولید می‌کند و از شر ۱۷۴.۰۰۰ سلول قدیمی پوست خلاص می‌شود. بدن شما واقعاً یک سیستم مرموز و زیبا است که به مراقبت و توجه شما نیاز دارد.

حقایقی کمتر شناخته شده که بیانگر مرموز بودن بدن شماست!

منبع: برترینها