کد خبر: ۲۹۲۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۳۱

اولین اظهارات فغانی پس از پناهندگی در سوئد

داور پیشین لیگ برتر فوتبال ایران می‌گوید پس از رفتن او به کشور سوئد، فدراسیون فوتبال و کمیته داوران حتی سراغی هم از او نگرفته و بی‌خیال او شده بودند.
محمدرضا فغانی، داور پیشین لیگ برتری فوتبال ایران و برادر کوچک علیرضا فغانی بعد از ۲ سال فعالیت داوری در کشور سوئد، تصمیم گرفته در این کشور برای همیشه بماند و از این به بعد در لیگ این کشور سوت خواهد زد.

فغانی درباره دلیل رفتنش از ایران گفت: شرایط برای من سخت شده بود و دلیل اصلی آن فدراسیون فوتبال بود. مجبور بودیم برای هر کاری جواب پس بدهیم. آن‌ها دوست نداشتند من قضاوت کنم و من هم با رفتنم کار را برای‌شان آسان کردم. چگونه می‌شود یک داور تا ۳۰ یا ۳۵ سالگی تجربه کسب کند و زمانی که وقت ثمره دادنش است، او را کنار بگذارند.

او ادامه داد: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران جوان‌گرایی بلد نیستند و تنها کلمه آن را یاد گرفته‌اند. جوان‌گرایی به این معنا نیست که داور ۳۵، ۳۶ ساله خود را کنار بگذاری و میدان را به یک سری جوان بی‌تجربه بدهی بلکه به این معنا است که از ابتدا برای جوانان‌تان برنامه‌ریزی کنید و به گونه‌ای به آن‌ها میدان دهید که از تجربه بقیه استفاده کنند. خدا می‌داند آقایان در ۲ سال اخیر باعث شدند چند داور خداحافظی کنند و با بازی ندادن به چند داور دیگر، باعث شوند آن‌ها کنار بکشند. من شاهد هستم که کمیته داوران به چند داور اعلام کرد باید بازنشسته شوید و کنار بروید در حالی که آن‌ها شرایط قضاوت را داشتند. من ۲ سال پیش که می‌خواستم در لیگ سوئد فعالیت کنم، به فدراسیون فوتبال درخواست معرفی‌نامه دادم، آن‌ها در حرکتی عجیب معرفی‌نامه‌ای به من دادند که در سربرگ آن نوشته بودند " این نامه اعتباری ندارد و تنها به درخواست نامبرده صادر شده است"، آن وقت سوابق من را هم در آن نوشته بودند. من این نامه را نگرفتم اما وقتی این قضیه را به فدراسیون فوتبال سوئد اطلاع دادم، آن‌ها کمیته داوران و فدراسیون فوتبال را مسخره کردند و از تعجب نمی‌دانستند چه بگویند. این جا طوری به من احترام می‌گذارند که احساس می‌کنم سمت ویژه‌ای دارم و این نوع رفتار در مقایسه با کشورم برایم باورنکردنی است.

محمدرضا فغانی درباره این که آیا برادرش علیرضا پناهنده شده است یا خیر؟ تصریح کرد: نه، علیرضا تنها با فدراسیون فوتبال استرالیا قرارداد دارد و وضعش هم در این کشور خوب است. چرا وقتی کسی شرایطش را دارد باید در سختی بماند و با این وضع فدراسیون فوتبال و کمیته داوران به کارش ادامه دهد. آن‌ها من را از فهرست کنار گذاشته بودند و حتی در این سال‌ها از من نمی‌پرسیدند که می‌خواهم برگردم یا نه. برای فوتبالی‌هایی که این آقایان در راس فدراسیون و کمینه داوران آن هستند، متاسفم.

وی در پایان گفت: این فدراسیون تخصص از بین بردن و سوزاندن سرمایه‌ها را دارد. در این ۲ سالی که من نبودم، وضع داوری بهتر شده یا بدتر؟ آیا پیشرفتی داشته‌ایم؟ تمام ارکان فوتبال به قضاوت‌ها معترض هستند و نمی‌دانند در فدراسیون چه می‌گذرد و آقایان چه بلایی بر سر این داوری می‌آورند. تا این‌ها در راس فوتبال باشند، همین آش است و همین کاسه و چیزی بهتر نخواهد شد.

منبع:ایسنا