کد خبر: ۲۹۲۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۸

باید و نبایدهای تغذیه‌ای برای پیشگیری از کرونا

ایرنا نوشت: تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریزمغذی‌ها و پروتئین‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ویروس کرونا دارد و از این رو در شرایط عادی و اضطرار لازم است در این مورد دقت نظر شود.

مینا رضوی متخصص تغذیه افزود: کمبود دریافت های غذایی و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: مصرف ۶ تا هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می شود و نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می کند، افراد  در صورتی که علائم سرماخوردگی دارند، از غذاهایی مثل سوپ و آش  همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنند.

رضوی با بیان اینکه از جوانه ها گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده شود، ادامه داد: از انواع میوه ها مثل انار، پرتقال، گریپ فروت،  لیموشیرین، لیمو ترش، نارنگی، نارنج، سیب و غیره استفاده کنید، میوه ها را کامل بشویید، ضدعفونی کرده و بدون پوست مصرف کنید.

به گفته این متخصص تغذیه، مصرف جوشانده آویشن و پونه کوهی برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت توصیه می شود و  از هویج، کدوحلوایی، شلغم و لبو در غذاهای روزانه استفاده شود.

وی تصریح کرد:  غذاهایی که  حاوی مقدار زیادی چربی و نمک است می تواند منجر به ایجاد التهاب در مجاری تنفسی و مسیرهای هوایی شوند. از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین پرهیز شود و   استفاده از منابع پروتئین مثل انواع گوشتها مانند مرغ و ماهی، حبوبات یا تخم مرغ کاملا پخته مهم است.

رضوی با اشاره به اینکه از انواع آجیل بسته بندی و بدون نمک  استفاده شود، افزود: ویروس کرونا به دمای معمولی پخت (۷۰ درجه سانتی گراد) حساس است بنابراین به عنوان یک اصل کلی باید از مصرف محصولات حیوانی (شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و ماهی) خام و کامل پخته نشده، پرهیز و  از ظروف، قاشق چنگال شخصی استفاده شود.

وی اظهار داشت: امکان انتقال کرونا ویروس از طریق بسته های مواد غذایی وجود دارد، توصیه می شود قبل از مصرف بسته ها نیز شسته شوند، از خرید مواد غذایی فله یا باز خودداری و  در هنگام مراقبت و غذا دادن به افراد بیمار و کودکان خردسال قبل و بعد از غذا دادن به آنها حتما دست های خود و بیمار ضد عفونی شود.

رضوی خاطرنشان کرد: سیر، زنجبیل و سایر مواد غذایی توصیه شده اگر چه به دلیل ترکیبات خاصی که دارند می توانند در مقابله با عفونت های باکتریایی و ویروسی مفید باشند اما شواهدی مبنی بر مصرف آن در درمان بیماری ویروس کرونا وجود ندارد و بهتر است به صورت متعادل مصرف شوند.