کد خبر: ۲۹۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۱۶

دانشمندان: کرونا زمین را نجات داد

راب جکسون، که سرپرستی پروژه جهانی کربن را بر عهده دارد و برآوردهای سالانه تولید گازهای گلخانه‌ای را که به طور گسترده دنبال می شود ارائه می دهد، فاش کرد که تولید سالانه کربن می‌تواند بیش از ۵ درصد کاهش یابد، که اولین بار پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی است که در آن زمان میزان کربن ۱.۴ درصد کاهش یافت.
رئیس شبکه دانشمندانی که اطلاعاتی در مورد انتشار دی اکسید کربن ارائه می‌دهند، پیش‌بینی کرد از زمان جنگ جهانی دوم به بعد امسال این میزان انتشار تا حد امکان کاهش خواهد یافت، زیرا شیوع ویروس کورونا تقریباً فعالیت‌های اقتصادی جهان را متوقف کرده‌است.

راب جکسون، که سرپرستی پروژه جهانی کربن را بر عهده دارد و برآوردهای سالانه تولید گازهای گلخانه‌ای را ـ که به طور گسترده دنبال می شود ـ ارائه می دهد، فاش کرد که تولید سالانه کربن می‌تواند بیش از ۵ درصد کاهش یابد، که اولین بار پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی است که در آن زمان میزان کربن ۱.۴ درصد کاهش یافت.

جکسون، استاد علوم سیستم های زمین در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا همچنین گفت: من تعجب نخواهم کرد که امسال ۵ درصد یا بیشتر از میزان انتشار دی اکسید کربن کاهش یابد؛ چیزی که ما از پایان جنگ جهانی دوم ندیده ایم.

وی افزود: من فکر نمی کنم که سقوط اتحاد جماهیر شوروی یا بحران های نفتی، یا وام های مختلف در طول ۵۰ سال گذشته تا این اندازه بر انتشار این گازها تأثیر داشته باشد.

این پیش بینی‌ها در بحبوحه بحران، یک درخشش امید است. دانشمندان آب و هوا به دولت های جهانی هشدار داده بودند که برای جلوگیری از سوء اثرات تغییرات آب و هوایی روی کره زمین، بايد میزان انتشار گازهای گلخانه ای جهانی تا سال ۲۰۲۰ باید کاهش یابد که حالا با وجود کرونا این کاهش اتفاق افتاده است. البته کارشناسان هشدار می‌دهند که بدون اعمال تغییرات واقعی از سوی دولت‌ها، تأثیر انتشار ویروس کرونا می‌تواند کوتاه مدت باشد و تأثیر کمی بر غلظت های CO2 که برای چند دهه در جو انباشته شده اند، خواهد داشت.