کد خبر: ۲۹۳۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۸

هشدار آقای نماینده درباره تجمع مردم در خیابان‌ها و بالا گرفتن تعداد مبتلایان به کرونا/ چرا مردم مساله را جدی نمی‌گیرند

ایسنا نوشت: سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس معتقد است که تعطیلی بیشتر کشور ما را متضرر خواهد کرد و باید با درنظر گرفتن تدابیر بهداشتی به تدریج کشور را از حالت تعطیل خارج کنیم.

حسن نوروزی، با اشاره به اعلام رییس بهداشت جهانی مبنی بر پرهیز از عجله کشورها در خروج از شرایط قرنطینه و بازگشت به شرایط عادی اظهار کرد: ما باید به تدریج به شرایط عادی بازگردیم و کشور را از حالت تعطیلی خارج کنیم.

وی افزود: اگرچه باید در کنار این موضوع  که لازم است کشور و بازار به شرایط عادی خود بازگردد تلاش بیشتری هم از سوی شهرداری‌ها و مراکز بهداشتی و نظامی در جهت ضدعفونی محیط انجام شود؛ هرچه بیشتر خودمان را محدود کرده بازار و اشتغال را تعطیل نگه داریم ضربات بیشتری را متحمل خواهیم شد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: وقتی می گوییم شرایط عادی منظور این است که با درنظر گرفتن نظارت و تدابیر بهداشتی و تلاش در جهت بیشتر ضدعفونی شدن محیط توسط نیروهای ارتش و سپاه و شهرداری‌ها همگی به شرایط عادی بازگردیم و کشور را از حالت تعطیلی خارج کنیم.

فاصله‌گذاری اجتماعی باید خیلی جدی تر شود

حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس دهم در خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی برای قطع زنجیره شیوع کرونا اظهار کرد: ما در خصوص مساله فاصله‌گذاری اجتماعی باید خیلی جدی‌تر باشیم تصور من این است که برخی از مردم هنوز این مساله را جدی نگرفته‌اند و این می‌تواند هزاران نفر از عزیزان ما را از بین ببرد، تمام سیستم و نظام باید این را به مردم برساند که این یک خطر جدی است.

بنابر گزارش ایسنا، وی ادامه داد: عده‌ای هستند که خطر را جدی نگرفته‌اند و از طرفی عده‌ای هستند که نمی‌توانند از خانه خارج نشوند، در واقع کسانی‌که از لحاظ اقتصادی وابسته به کار روز هستند تا بتوانند پولی به خانه ببرند گرچه برای آن‌ها بسته‌های حمایتی پرداخت شده اما کافی نبوده و باید حمایت شوند.

وی در خصوص تعطیلی جلسات مجلس طی حدود یک ماه گذشته بیان کرد: با مشخص شدن مثبت بودن تست تعدادی از نمایندگان، قرار شد که جلسات تشکیل نشود تا پروتکل‌ها مشخص شود و ریسک نکنیم، ابتلای نمایندگان به بیماری مشخص بود چرا که نمایندگان در زمان انتخابات و تبلیغات انتخاباتی زیاد با مردم برخورد دارند و در اجتماعات بزرگ شرکت می‌کنند.

گرمابی درخصوص برگزاری جلسات مجلس به صورت مجازی عنوان کرد: برای برگزاری جلسات مجلس به صورت مجازی اگر مقداری زودتر اقدام می‌شد بهتر بود، ما مقداری زمان را از دست دادیم و سیستم را یکی، دو بار امتحان کردند و تمرینی بود و جلسه قبل نیز مشکلات سیستم رفع شده بود و قرار بود از لحاظ آیین نامه هم مشکلات آن را رفع کرده بودند که جلسه رسمیت داشته باشد اما متاسفانه به دلیل به حد نصاب نرسیدن جلسه تشکیل نشد.

ازدحام مردم در سطح خیابان‌ها زنگ خطری اساسی برای کشور است

یحیی کمالی پور، دیگر نماینده مجلس دهم نیز در خصوص اینکه کرونا به چه میزان ماهیت ضد بشردوستانه برخی کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر از جمله آمریکا را برملا کرد اظهار کرد: سال‌هاست که آمریکا از تمام اهرم‌هایی که در اختیار داشته استفاده کرده تا کشور ایران را با مشکل روبرو کند؛ ایجاد شرایطی مانند شرایط کنونی می‌تواند بهترین فرصت برای آنها باشد تا خواسته‌های خود را به ما تحمیل کنند؛ برای مثال از زبان دولتمردان آمریکا گفته می‌شود که ایران باید از ما درخواست کند و ایران باید به پای میز مذاکره بیاید.

بنابر گزارش ایسنا، وی افزود: از سوی دیگر تجربه نشان داد کشورهای دیگر هم خیلی اقتدار و توان لازم را برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا ندارند؛ کشورهای اروپایی در این شرایط بیشتر نقش سرباز خوب و سرباز بد را بازی می‌کنند؛ در واقع نه توان لازم و نه اراده و انگیزه دارند که درمقابل آمریکا بایستند؛ آمریکا تابع قوانین و حقوق بین الملل نیست و نمی توانیم اقدامات آن را منطبق بر موازین بشردوستانه بدانیم؛ تمام اقداماتی که آمریکا در صحنه بین المللی در شرایط مختلف انجام داده فراتر از حقوق بین المللی و منشور سازمان ملل متحد و در خیلی از موارد برخلاف اصول اخلاقی و انسانی بوده است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان کرد: البته نباید این را نادیده بگیریم بیان دولتمردان ما هم در پافشاری آن‌ها بر اقداماتشان بی تاثیر نیست؛ برای مثال بسیاری از نهادهای حقوق بشری،کشورهای غیر متعهد،نهاد های مدنی و حتی مردم آمریکا از دولت آمریکا خواسته اند که تحریم ها در این شرایط کاهش دهد؛اما بیان برخی از دولتمردان ما نیز این بهانه را به دست آن ها داده که ایران به رفع این تحریم ها نیاز ندارد و می خواهد پول را جای دیگری خرج کند؛به عقیده من ما نباید به دست دشمن خوراک بدهیم.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره مهمترین اقدامی که مسئولان برای دوران پساکرونا باید برای آن برنامه ریزی داشته باشند عنوان کرد: زود است اگر بخواهیم درباره شرایط پساکرونا اظهار نظر کنیم؛ چرا که هنوز در کشور به نقطه اوج نرسیده‌ایم؛ برای مثال برخی ادارت کار خود را آغاز کرده و فعالیت‌ها به حالت معمول بازگشته است؛ ازدحام مردم در سطح خیابان‌ها و شهرها زنگ خطری اساسی برای کشور و برای مردم است.