کد خبر: ۲۹۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۷۶

جزییات جلسه مجلس درباره کرونا؛ از محرمانه‌های وزیر تا هشدار مهم درباره پساکرونا

مجلس شورای اسلامی امروز بعد از حدود یک ماه و نیم تعطیلی آغاز به کار کرد و بحث کرونا در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. با توجه به ابتلای علی لاریجانی به کرونا، مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس اداره جلسه را بر عهده داشت.
در جلسه امروز مسعود پزشکیان با تاکید بر اینکه باید برنامه منسجمی برای مقابله با ویروس کرونا داشته باشیم، از دولت خواست تا هفته آینده برنامه ملی مبارزه با ویروس کرونا را تقدیم مجلس کند.

او با انتقاد از بی توجهی دولت در اجرای قانون مدیریت بحران گفت:"اگر چه که این قانون را در شهریور ماه سال گذشته به تصویب رسانده و به دولت ابلاغ کردیم، اما مشخص نیست که چرا دولت در جریان بحران کرونا در اجرای این قانون قصور کرد."

پزشکیان همچنین از تلاش‌های کادر درمان تشکر ویژه کرد. او از رهبر انقلاب نیز قدردانی کرد و گفت: «اگر دستورات و توصیه‌های ایشان نبود، به راحتی نمی‌توانستیم توصیه‌های مرکز ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی نماز جمعه ها، مساجد و زیارتگاه‌ها را اجرایی کنیم، به طور قطع توصیه‌های مقام معظم رهبری در پیشبرد این منویات بسیار موثر بود.»

امروز  باید سه تن از اعضای دولت از جمله وزیر بهداشت، وزیر کشور و رییس سازمان برنامه و بودجه در صحن مجلس حاضر می‌شدند و درباره عملکرد دولت در بحران کرونا توضیح می‌دادند، اما دیر در جلسه حاضر شدند به گونه‌ای که انتقاد نایب رییس مجلس را برانگیخت.

پزشکیان گفت: "گویا دولت مسئله حضور در مجلس را جدی نگرفته است، این رفتار دولت به هیچ وجه درست نیست.» بلاخره نمکی، رحمانی فضلی و نوبخت به مجلس رسیدند و توضیحاتی ارائه کردند.

حرف‌های مهمی که وزیر بهداشت نزد و سخنان صریح نوبخت درباره کمبود منابع مالی

سعید نمکی درباره ورود ویروس به کشور و تشخیص اولیه آن توضیحاتی داد و تاکید کرد که از روز ۲۹ بهمن وزارت بهداشت از ورود ویروس به کشور و شهر قم اطمینان پیدا کرده است. به گفته وزیر بهداشت در آن مقطع عده‌ای خواستار آن بودند که بعد از انتخابات موضوع اعلام شود، اما او با صداقت خبر را رسانه‌ای کرده است. او در ادامه اعلام کرد باید در یک جلسه غیر علنی مسائل را توضیح دهد.

نمکی گفت: "۲۳ تیم اپیدمیولوژیست ما در حال کار کردن هستند که بفهمند اولین منشاء بیماری در کجا بود. همواره گفته‌ام که آنچه در گیلان و قم اتفاق افتاد دو مقوله کاملا متفاوت است. ان‌شاءالله توفیق داشته باشم که در یک جلسه غیر علنی این مساله را باز کنم. البته ضرورت غیر علنی بودن جلسه به این معنا نیست که ما با مردم بیگانه‌ایم."

وزیر بهداشت تاکید کرد که امروز "زمان ریشه یابی" نیست بلکه زمان "مبارزه با ویروس" است. او گفت: «هنوز به مرحله مهار و کنترل نرسیده ایم بعضی دچار توهم نشوند. ما در مرحله مدیریت بیمماری هستیم. خدا را شاکرم که به نحو احسن و در اوج تحریم‌ها بیماری را مدیریت کردیم.»

نمکی گفت که کسی باور نمی‌کرد در شرایط تحریمی بیماری را مدیریت کند، اما حالا "سازمان بهداشت جهانی تماس می‌گیرد تا ما تجربه خود را به آن‌ها منتقل کنیم."

وزیر بهداشت در ادامه تاکیدکرد: «مدیریت کرونا شاید طولانی‌تر از آن باشد که برای خود تصویرسازی کردیم. هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدت کرونا نیست. باید کاری کنیم که این موضوع در حداقل زمان مهار شود تا به اقتصاد هم کمک کرده باشیم.»

نمکی گفت که "در روز‌های آینده در برخی استان‌ها به مهار و کنترل می‌رسیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت بتوانیم به نقطه مهمتری دست پیدا کنیم."

اما پس از سخنان نمکی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در مجلس توضیحاتی دولت ارائه کرد و گفت: «روند کرونا در خیلی از استان‌ها کاهشی است مثلا از گیلان پرسیدم که گفتند در ایام عید ۲۰۰۰ نفر در تخت بیمارستانی بستری بودند که الان به ۴۰۰ تخت رسیده است. وضعیت مازندران و خراسان هم همین گونه است البته این بدان معنا نیست که شرایط به گونه‌ای است که فعالیت‌ها عادی باشد باید کار را ادامه دهیم؛ از یک طرف نظام حاکمیت و مسوولان هستند و از طرف دیگر مردم که به خوبی مشارکت داشته و باید ادامه دهند. امیدواریم طول عمر بیماری و میزان فوتی‌ها و هزینه‌های انسانی کم شود.»

سومین نماینده دولت محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه بودجه بود که درباره ابعاد اقتصادی کرونا سخن گفت. نوبخت گفت: «دولت در یکی از حساس‌ترین مراحل مدیریتی خود است و وظیفه خود می‌داند که هنر مدیریت خود را روی منابع و مصارف پیاده کند.»

او با اشاره به این که دولت برای تامین منابع مالی با مشکلات زیادی روبه رو است، تاکید کرد "این بحران نه تنها بر خزانه ما اثرگذار بوده بلکه در بخش دیگری از منابع که در قانون بودجه پیش‌بینی شده تاثیرگذار بوده است."

رییس سازمان برنامه بودجه گفت: «با توجه به این‌که یکی از مولفه‌های تامین منابع در بودجه سال جاری فروش نفت و فرآورده‌ها بوده و با عنایت به کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت می‌توان گفت: در این زمینه به شدت بر منابع ریالی و سهم نفت اثر منفی داشته است.»

نوبخت درباره مالیات‌ها هم افزود: «با توجه به شرایط رکودی و تصمیمی که دولت برای هماهنگی با بنگاه‌های تولیدی، مشاغل و کسب‌وکار‌های خرد داشته، یک امحال سه ماهه صورت گرفت لذا ما از نظر درآمدی از محل مالیاتی با عدم تحقق مواجه شدیم و در این میان مخارج غیرقابل اجتنابی هم وجود دارد.»

او تعهدات اقتصادی دولت را برشمرد که در تامین آن‌ها با مشکلاتی روبه رو است. نوبخت اظهار کرد: «باید تعهداتی مثل پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومانی، بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان حمایت معیشتی، ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی گندم، ۵۱۰۰ میلیارد تومان طرح تحول سلامت و ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان سهمی که باید به نهاد‌های حمایتی داده شود نیز محقق شود. فردا ۲۰ فروردین‌ماه باید ۴۴۰۰ میلیارد تومان برای یارانه‌ها پرداخت شود؛ ما یک پرداخت نیز در دهم فروردین‌ماه داشتیم ضمن این‌که مصرف بنزین از بیش از ۹۰ میلیون لیتر به ۴۲ میلیون لیتر در روز رسیده و آنچه از محل صرفه‌جویی بنزین می‌شد عرضه کرد با توجه به کاهش تقاضا در کشور‌های همسایه مشکلات خود را دارد.»

نگرانی نمایندگان مجلس و یک هشدار مهم

اما در جلسه امروز مجلس برخی نمایندگان نیز درباره بحران کرونا حرف زدند و نگرانی‌های خود را از وضعیت موجود اعلام کردند.

الیاس حضرتی نماینده تهران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت حاشیه نشینان و اقشار آسیب پذیر از برخی طرح‌های دولت از جمله وام یک میلیونی دفاع کرد و گفت: «امروز در آمد دولت از فروش نفت پائین آمده است و باید برای گذار از این شرایط از سیستم بانکی کمک بگیریم و اوراق قرضه چاپ کنیم و از مردم قرض بگیریم.»

یک نگرانی دیگر تامین کالا‌های اساسی مردم است. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: "اگر برنامه بعدی برای تامین کالا‌های اساسی نداشته باشیم ممکن است در ماه‌های پیش رو با مشکل روبرو شویم."

بهرام پارسایی نماینده شیراز و عضو فراکسیون امید هم از برخی رویکرد‌ها به کرونا انتقاد کرد. او گفت: "این که سازمان بهداشت جهانی از ما نظر می‌خواهد نباید دچار سوءتفاهم شویم. نباید شرایط را به جامعه عادی نشان داد تا بخشی از مردم اوضاع را جدی نگیرند و تاوان آن را کل کشور بپردازد."

پارسایی خواستار آن شد که دارو‌هایی که در کشور‌های دیگر پاسخ مثبت داده اند در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد. او دیدگاه نمایندگان دولت را رد کرد و گفت: «کاهش ورودی بیمارستان‌ها دال بر کاهش افراد مبتلا نیست. چرا که در روز‌های اول عده‌ای زمانی که سرما می‌خوردند به بیمارستان می‌رفتند، اما امروز با شناسایی علایم، عده‌ای از ترس به بیمارستان مراجعه نکرده و خود را در خانه قرنطینه می‌کنند.»

پارسایی افزود: "بار پشت سد کرونا در حال افزایش است اگر این سطح بشکند کل کشور آسیب می‌ببیند. چرا دولت پرستار و نیروی درمانی استخدام نمی‌کند تا اینقدر فشار بر روی کادر درمانی باشد. "

یکی از سخنرانان مهم امروز مجلس سپرست مرکز پژوهش‌ها بود. او در گزارشی از بررسی این مرکز گفت: «هنوز در بازوی صعودی این بیماری است.»

محمد قاسمی هشدار داد: «به احتمال زیاد تا پایان سال با این ویروس درگیر هستیم و تاریخ مشخصی برای نابودی این ویروس وجود ندارد باید برای تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این ویروس تدابیری اندیشیده شود. از دیدگاه اقتصادی این ویروس برروی ۵/ ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخل به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر گذاشته و حدودا ۸/ ۶ میلیون نفر از شاغلان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

او از مدیریت بحران کرونا انتقاد کرد و "رفتار‌های زیگزاگی" در این باره را زیر سوال برد. قاسمی گفت: «ما نیازمند برنامه مداخله ملی هستیم که بر اساس آن راهبرد و فاز بندی‌های دقیقی برای عبور از این مرحله در نظر گرفته شود.»

قاسمی درباره احتمالا ایجاد بحران پس از کرونا سخن گفت. او تاکید کرد: «ما با دوره پساکرونا در آینده مواجه می‌شویم که محل تلاقی با بحران‌های قبلی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و نیاز به مدیریت غیرامنیتی دارد.»

در جلسه امروز تعداد دیگری از نمایندگان مطالبی درباره کرونا مطرح کردند و مجلس در پی اخطار یکی از نمایندگان و رای موافق مجلس، طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور از دستور کار پارلمان خارج شد. طرحی که تاکنون شاید مهمترین طرح مجلس برای مبارزه با کرونا بوده باشد که حالا با اخطار قانون اساسی و موافقت مجلس کنار گذاشته شد.