کد خبر: ۲۹۳۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۷۹

۱۰ علامت رایج که خبر از ابتلای شما به COVID ۱۹ می‌دهند

با توجه به شدت مسری بودن این بیماری و خطرناک بودن آن در وضعیت حاد ابتلا، نشانه‌های مهم ابتلا می‌تواند در پیشگیری از مخاطرات جانی این بیماری مفید باشد.
دانشمندان در سراسر جهان هر روز بیشتر در مورد ویروس اسرارآمیز کرونا و بیماری ناشی از آن Covid-۱۹ اطلاعات کسب می‌کنند. بسیاری از ما می‌دانیم که این ویروس برای برخی گروه‌های سنی یا بیماری‌های خاص خطرناک‌تر است، افزون بر این می‌دانیم که ابتلا در بسیاری از موارد با علائمی خفیف همراه است. اما با توجه به شدت مسری بودن این بیماری و خطرناک بودن آن در وضعیت حاد ابتلا، نشانه‌های مهم ابتلا می‌تواند در پیشگیری از مخاطرات جانی این بیماری مفید باشد.

تب، سرفه و تنگی نفس در بیشتر موارد Covid-۱۹ مشاهده شده است. اما علائم دیگری از ویروس وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا و برخی موارد غیر معمول‌تر است. اطلاعات طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، از ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ممکن است علائم ظاهر شود.

در اینجا ۱۰ نشانه وجود دارد که شما یا اطرافیانتان ممکن است دارای Covid-۱۹ باشید. اما قرار نیست با دیدن این علائم وحشت کنید. اگر علائم شما خفیف است بهترین کار دور شدن از اعضای خانواده و خود قرنطینگی در یک اتاق با تهویه مناسب است. در صورت تشدید علائم نیز باید به مراکز درمانی مراجعه کنید:

تنگی نفس
تنگی نفس معمولاً نشانه اولیه Covid-۱۹ نیست، اما جدی‌ترین آن است. ممکن است این بیماری به تنهایی و بدون سرفه رخ دهد. متخصصان می‌گویند اگر قفسه سینه شما سنگین شده یا احساس کنید که نمی‌توانید به اندازه کافی نفس بکشید تا ریه‌های خود را با هوا پر کنید، این یک علامت سریع برای حاد شدن شرایط است. دکتر پاتریس هریس، رئیس انجمن پزشکی آمریکا گفت: «اگر تنگی نفس شدید وجود دارد فوراً با ارائه دهندگان خدمات درمانی محلی یا اورژانس تماس بگیرید.»

سایر علائم هشدار دهنده اضطراری برای Covid-۱۹ شامل درد مداوم یا فشار در قفسه سینه یا لک‌های پوستی ذکر شده که می‌تواند نشان دهنده کمبود اکسیژن باشد.

تب
تب یک نشانه اصلی Covid-۱۹ است. از آنجا که برخی از افراد معمولا دارای دمای بدن پایین‌تر یا بالاتر از دمای معمولی ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد) هستند، متخصصان می‌گویند که نباید در یک درجه حرارت ثابت تمرکز کنید. درواقع بهتر است دمای بدن خود را به دفعات سنجیده و مقایسه کنید و اگر دمای بدنتان رو به افزایش است این نشانه را جدی بگیرید. با این حال، تا زمانی که دمای بدن به ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷.۷ درجه سانتیگراد) نرسد برای اکثر کودکان و بزرگسالان تب در نظر گرفته نمی‌شوند. دکتر جان ویلیامز، رئیس بخش بیماری‌های عفونی کودکان در بیمارستان کودکان دانشگاه پیتسبورگ گفت: «تصورات غلط زیادی درباره تب وجود دارد. دمای بدن همه ما در طول روز به اندازه نیمی از یک درجه بالا و پایین می‌رود.» دکتر ویلیام شافنر، استاد بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه وندربیلت در نشویل گفت: «به درجه حرارت صبحگاهی اعتماد نکنید. درعوض، دمای بدن خود را در اواخر بعد از ظهر و اوایل عصر بررسی کنید.»

سرفه خشک
سرفه یکی دیگر از علائم رایج کرونا است، اما فقط سرفه نیست. شافنر توضیح داد: «این سرفه به علت یک گرفتگی در گلوی شما نیست. شما فقط گلوی خود را پاک نمی‌کنید. این یک حس درداور است که عمق سینه احساس می‌کنید. درد از استخوان یا سینه شما ناشی می‌شود و می‌توانید بگویید که مجرا‌های تنفسی شما ملتهب یا تحریک می‌شوند.» گزارشی که توسط سازمان بهداشت جهانی در ماه فوریه ارائه شد، حاکی از آن است که بیش از ۳۳ ٪ از ۵۵۹۲۴ نفر مبتلا به Covid-۱۹، همراه با خلط سرفه کرده اند، مخاطی ضخیم که گاهی به آن خلط گفته می‌شود و از ریه‌های بیماران حاصل می‌شود.

لرز و درد بدن
کارشناسان می‌گویند همه چنین واکنش شدیدی نخواهند داشت. ممکن است برخی دچار لرز و درد بدن نشوند. برخی دیگر ممکن است لرز‌های خفیف مانند آنفولانزا، خستگی و درد مفاصل و ضعف ماهیچه‌ها را تجربه کنند، که می‌تواند در تشخیص کرونا از آنفولانزا نیز شبهه ایجاد کند. یکی از علائم احتمالی ابتلا به Covid-۱۹ این درد‌ها است و اگر علائم شما بعد از یک هفته بهبود نیافت و بدتر شد احتمالا لازم است به پزشک مراجعه کنید.

سردرگمی ناگهانی
یک سردرگمی ناگهانی یا عدم توانایی بیدار شدن و هشیاری ممکن است علامت‌های جدی برای مراقبت‌های اضطراری باشد. اگر شما یا یک دوست نزدیکتان این علائم را دارید، به ویژه با سایر علائم مهم مانند لک‌های صورت و مشکل در تنفس یا درد قفسه سینه، CDC می‌گوید که سریعاً به دنبال کمک باشید.

مشکلات مربوط به هضم
اسهال یا دیگر مشکلات رایج معده و روده، در برخی بیماران کرونا دیده شده است. در بررسی علائم بعضی از اولین بیماران (حدود ۲۰۰ بیمار) مشخص شد علائم مشکل گوارش یا درد‌های دستگاه گوارش در واقع در حدود نیمی از بیماران وجود دارد. این مطالعه زیر مجموعه‌ای منحصر به فرد از موارد خفیف را توصیف کرده است که در آن علائم اولیه مشکل گوارشی مانند اسهال، اغلب بدون تب بود. این بیماران نسبت به بیماران دارای مشکلات تنفسی تاخیر بیشتری در آزمایش و تشخیص داشتند و مدت بیشتری طول کشید تا ویروس از سیستم ایمنی بدن آن‌ها پاک شود.

قرمزی یا التهاب چشم
تحقیقات چین، کره جنوبی و سایر نقاط جهان حاکی از آن است که حدود ۱ ٪ تا ۳ ٪ از افراد مبتلا به Covid-۱۹ مبتلا به التهاب چشم یا قرمزی چشم هستند. التهاب لایه نازک و شفاف بافتی که قسمت سفید چشم و قسمت داخلی پلک را پوشانده است در این بیماران دیده شده است. اما SARS-CoV-۲ تنها یکی از ویروس‌هایی است که می‌تواند باعث التهاب شود، بنابراین برای دانشمندان جای تعجب ندارد که این ویروس تازه کشف شده نیز همین کار را انجام دهد.

از بین رفتن قدرت چشایی و بویایی
در موارد خفیف تا متوسط کرونا، از بین رفتن بویایی و چشایی به عنوان یکی از غیرمعمول‌ترین علائم اولیه Covid-۱۹ ظاهر می‌شود. دکتر سانجی گپتا، مسئول ارشد بخش پزشکی سی ان ان در این خصوص می‌گوید: آن چه رخ می‌دهد آنوسمی نامیده می‌شود، که در اصل به معنای از بین رفتن بویایی است و علامتی است که تعدادی از بیماران تجربه کرده اند. این علائم ممکن است با از بین رفتن چشایی و از بین رفتن اشتها مرتبط باشد، اما ما مطمئن نیستیم که این علائم به وضوح از مواردی است که باید مراقب آن باشیم. تجزیه و تحلیل‌های اخیر از موارد خفیف‌تر در کره جنوبی نشان داد که عمده علائم در ۳۰ ٪ از بیماران از بین رفتن بویایی بود. در آلمان نیز از هر سه مورد، دو مورد با علائم مشکل بویایی و چشایی مواجه بودند.

خستگی
برای برخی از افراد، خستگی شدید می‌تواند نشانه ابتدایی کرونا باشد. گزارش WHO نشان می‌دهد که تقریباً ۴۰ ٪ از تقریباً ۶۰۰۰ نفر مبتلا به موارد اولیه بیماری، خستگی را تجربه کرده اند. خستگی ممکن است مدتی طولانی پس از درمان ویروس کرونا در بدن ادامه یابد. گزارش‌های بالینی از افرادی که از Covid-۱۹ بهبود یافته اند می‌گویند، فرسودگی و کمبود انرژی در طی دوره استاندارد بهبودی تا چند هفته ادامه دارد.

سردرد، گلودرد، احتقان
گزارش‌های WHO حاکی از آن است که تقریباً ۱۴ ٪ از تقریباً ۶۰۰۰ مورد Covid-۱۹ در چین دارای علائم سردرد و گلودرد بودند، در حالی که تقریباً ۵ ٪ دچار گرفتگی بینی هستند. این‌ها مطمئناً شایع‌ترین علائم بیماری نیستند، اما ظاهراً این علائم مشابه سرماخوردگی و آنفولانزا است. در حقیقت، بسیاری از علائم Covid-۱۹ می‌تواند به آنفولانزا شباهت داشته باشد، از جمله سردرد و مشکلات گوارشی که قبلاً گفته شد، درد بدن و خستگی نیز در برخی انواع سرماخوردگی دیده می‌شود. به احتمال زیاد، در موارد خفیف، متخصصان تصور می‌کنند شما سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید.

 منبع:خبرفوری