کد خبر: ۲۹۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۴

چگونه روزهای کرونایی را بگذرانیم؟

تاب‌آوری به معنای توانایی تطابق با شرایط سخت زندگی و شکست‌ها است و در این روزها که با شیوع ویروس کرونا در کشور مواجه هستیم باید مهارت‌های سلامتی و روانی خود را ارتقا دهیم.

یک روانشناس افزود: تاب‌آوری باعث حل شدن مشکلات نمی‌شود اما می‌تواند منجر به افزایش توانایی برای یافتن خوشی‌ها در زندگی، تصور عبور از مشکلات و مدیریت بهتر استرس شود، اگر به ‌اندازه‌ای که دوست دارید قدرت تاب‌آوری ندارید، می‌توانید با ارتقای مهارت‌های لازم این توانایی را بهبود ببخشید.

عباس مدنی اظهار داشت: تاب آوری به معنای تحمل کردن، بردبار بودن یا به‌ تنهایی بار مشکلات را به دوش کشیدن نیست بلکه معنای آن در توانایی فرد برای دسترسی به دیگران در جهت حمایت است.

وی با بیان اینکه تاب‌آوری می‌تواند به‌ سلامت روان افراد در شرایطی که می‌تواند منجر به استرس و اضطراب شود کمک کند، تصریح کرد: همچنین تاب‌آوری می‌تواند به عوامل ایجاد کننده استرس در زمان شیوع ویروس کرونا و  بهبود شرایط کمک کند.

به گفته مدنی، هر روز کاری را انجام دهید که احساس هدفمند بودن و رضایت ایجاد شود، برای خود اهدافی تعیین کنید که به آینده  معنا می‌بخشد.

وی افزود: از تجارب خود بیاموزید، در مورد اینکه چگونه درگذشته بر مشکلات و سختی‌ها غلبه کرده‌اید فکر کنید، مهارت‌ها و تکنیک‌هایی که برای کمک به شرایط مشابه درگذشته استفاده کردید را در نظر داشته باشید. حتی می‌توانید تجارب قبلی خود را برای شناسایی الگوهای رفتاری کارآمد و ناکارآمد قبلی که داشتید یادداشت کنید و از آن‌ها به‌عنوان راهنما برای رفتارهای آینده استفاده کنید.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: مراقب احساسات و نیازهای خود باشید، فعالیت‌هایی که در منازل لذت‌بخش است، انجام دهید، فعالیت‌های ورزشی را در برنامه های خانگی بگنجانید، به‌اندازه بخوابید و از رژیم غذایی سالم پیروی کرده و از روش‌های مدیریت استرس و آرام‌سازی مثل تکنیک‌های آرام‌سازی و مدیتیشن، تصویرسازی هدایت‌شده و تنفس عمیق یا عبادت بهره ببرید.
مدنی با اشاره به اینکه افراد پویا و فعال باشند، گفت: مشکلات خود را نادیده نگیرید و در مقابل مسایلی را که نیاز به توجه شما دارند، با برنامه‌ریزی، و حرکت برای انجام آنها حل کنید.

منبع:ایرنا