کد خبر: ۲۹۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
بر اساس معاملات انجام شده امروز (17 اردیبهشت ۹۹) قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به دیروز با تغییرات جزئی همراه است. طبق آخرین قیمت بازار، پژو ۲۰۶ صندوقدار نسبت به قیمت روز خودرو در (۱۵ اردیبهشت ۹۹) بدون تغییر در نرخ به قیمت ۱۴۹ میلیون تومان خرید و فروش شد.

قیمت خودرو‌های داخلی بر اساس نرخ اعلام شده از سوی اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو تهران است. همچنین قیمت روز خودروهای سایپا را در انتهای گزارش بخوانید:
 
قیمت روز انواع خودرو های داخلی 

مدل خودرو قیمت (تومان)
سمند LX112.000.000
پژو 405 GLX106.000.000
پژو پارس137.000.000
پژو 206 تیپ ۲ (ساده )118.000.000
پژو 206 تیپ ۵ 149.000.000
رنو تندر پلاس اتوماتیک240.000.000
دنا پلاس توربو 218.000.000
دنا (تیپ۱)166.000.000
پژو ۲۰۶ صندوقدار 149.000.000
رانا LX105.000.000
سایپا ۱۱۱69.000.000
سایپا ۱۳۱68.000.000
کیا سراتو ۲۰۰۰ (اتوماتیک) 450.000.000
ساینا (فول)87.000.000
تیبا ۲(سفید)87.000.000
تیبا(سفید)85.000.000


کشمکش سه نهاد سر قیمت‌ها

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت خودرو‌های کارخانه‌ای چه زمانی اعلام خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: برای قیمت‌گذاری دستوری خودروسازان کشمکش‌هایی بین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، شورای رقابت و شورای قیمت‌گذاری وجود دارد؛ این در حالی است که ما با قیمت‌گذاری دستوری خودرو‌ها مخالفیم و این موضوع را اقدامی غلط می‌دانیم.

آرش محبی‌نژاد افزود: طبق آخرین اطلاعات ظرف دو هفته آینده قیمت خودرو‌های کارخانه‌ای مشخص می‌شود. البته افزایش قیمت خودرو‌ها بنا بر وضعیت تولیدشان متفاوت است.

او اظهار کرد: یعنی قیمت خودرو‌های کارخانه‌ای بنابر ارزبری، نوع مواد ساخت و تغییر نهاده‌های تولید عدد‌های مختلفی برایشان در نظر گرفته شده که ما صلاحیت نداریم میزان تغییر قیمت‌ها را اعلام کنیم و این خودروسازان هستند که موظفند میزان تغییر قیمت خودرو‌ها را اعلام کنند.

قیمت‌گذاری خودرو رد شد

رئیس شورای رقابت با رد هرگونه ادعایی مبنی بر توافق این شورا با ستاد تنظیم بازار درباره‌ فرمول نهایی قیمت‌گذاری خودرو گفت که روش آنها برای قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورا پذیرفته شده نیست، چرا که به بهانه بهای تمام شده اقلامی مورد محاسبه قرار می‌گیرد که می‌تواند قیمت خودرو را افزایش دهد، این از نظر ما قابل قبول نبوده و هر قیمت گذاری بدون توافق با شورا غیر قانونی است.

طی روزهای گذشته موضوع افزایش قیمت خودرو و قیمت‌گذاری آن مطرح بوده و حتی اخباری در رابطه با توافق انجام شده برای فرمول قیمت‌گذاری منتشر شد؛ به طوری که به نقل از برخی منابع از وزارت صمت اعلام شد قیمت تمام شده به اضافه حداکثر پنج درصد سود تولید کننده نرخ نهایی هر خودرو است.

اما این‌که آیا در قیمت‌گذاری خودرو شورای رقابت نیز حضور داشته است یا خیر موضوعی است که در گفت و گو با رضا شیوا -رئیس شورای رقابت- مورد پرسش قرار گرفت.

تفسیر اشتباه وزیر از قانون

شیوا با اشاره به ماجرای حذف شورا از قیمت ‌گذاری خودرو اظهار کرد: بعد از تغییرات ارزی در سال ۱۳۹۷ سران سه قوا طی جلسه ستاد هماهنگی که داشتند ابلاغیه‌ای صادر کردند که طبق بند (۳) آن نهاد و شورای رقابت قیمت‌گذاری خودرو را انجام داده و در نهایت برای تایید یا رد به ستاد تنظیم بازار ارسال می‌کند. اما در آن زمان وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت تفسیر اشتباهی از این موضوع داشتند و طی نامه‌ای به شورای رقابت اعلام کردند که قیمت‌گذاری خودرو نباید از سوی شورا انجام شود که این اعلام برخلاف بند (۳) ابلاغیه سران قوا و همچنین مغایر با ماده(۵۸) اصل ۴۴ قانون اساسی است. این در حالی است که طبق این قانون هرگونه کالای انحصاری باید از سوی شورای رقابت تشخیص و قیمت‌گذاری شود، در حالی که با دستوری که صادر شد این موضوع از حوزه اختیار شورای رقابت خارج شد.

وی افزود: شورای رقابت بعد از دستور وزیر برای خروج شورا از قیمت‌گذاری خودرو به سران قوا، بخش حقوقی رییس جمهور و دیوان عدالت اداری شکایت کرد و مورد پیگیری قرار گرفت که بعد از بررسی‌های انجام شده به ما اعلام کردند حق با شماست و باید شورای رقابت دستورالعمل را در رابطه با قیمت‌گذاری خودرو انجام دهد.

هیچ توافقی برای قیمت‌گذاری خودرو با شورای رقابت نشده است

رئیس شورای رقابت ادامه داد: بعد از دریافت پاسخ با اشاره به جلساتی که با ستاد تنظیم داشتیم ما از دستورالعمل شورای رقابت دفاع کردیم، اما اختلاف نظر اساسی در این رابطه با آنها وجود دارد و تاکنون نتیجه‌ای از جلسه ای که برگزار شد اعلام نشده و ما هیچ‌گونه توافقی با ستاد تنظیم بازار در رابطه با دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو نداشتیم، در حالی که اخیرا برخی به نقل از منابع موثق در وزارت صمت اعلام کردند که توافقی بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری خودرو انجام شده است ولی این‌گونه نبوده است.

گران کردن خودرو به بهانه بهای تمام شده

شیوا با اعلام این‌که شورای رقابت دستورالعمل و نحوه قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار را قبول ندارد، گفت: در روشی که ستاد تنظیم بازار در دستور کار دارد هزینه و بهای تمام شده برای خودروسازان مورد محاسبه قرار می‌گیرد که هزینه‌های مختلفی از جمله هزینه‌های مالی غیرمرتبط با تولید دخیل هستند و موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود در حالی که این نوع قیمت‌گذاری درست نیست. این در حالی است که نوع قیمت‌گذاری که شورای رقابت انجام می‌دهد براساس سقف قیمتی است یعنی قیمت پایه را با در نظر گرفتن تورم بخشی سالانه، سه ماهه و یا شش ماهه در نظر گرفته و با توجه به دو متغیر کیفیت و بهره‌وری خودرو در مجموع فرمول قیمت‌گذاری خودرو به دست می‌آید.

وی با بیان این‌که اگر هرگونه قیمت‌گذاری بدون حضور و توافق شورای رقابت انجام شده باشد غیرقانونی است افزود: طبق قانون باید شورای رقابت در این موضوع حضور داشته باشد و در حالی که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

با ممنوعیت وارادات خودرو دایره قیمت گذاری گسترده می‌شود

رئیس شوری رقابت همچنین در رابطه با این‌که در زمان گذشته قیمت‌گذاری خودروهای تا ۴۰ میلیون تومان برعهده شورای رقابت بود اما اکنون قیمت‌ها بسیار بالاتر ازاین است و خودرویی با قیمت ۴۰ میلیون تومان در بازار وجود ندارد، تکلیف قیمت‌گذاری شورا چیست. گفت: آنچه که در گذشته اتفاق می‌افتاد این بود که ما به بازارهای انحصاری ورود کرده و فرمول قیمت‌گذاری این قبیل خودروها را تعیین می‌کردیم که اغلب تعداد محدودی خودرو بودند؛ به طوری که برخی خودروها رقیب وارداتی داشتند و به طور خودکار قیمت آنها تنظیم می‌شد اما اکنون باید این موضوع را در نظر داشت واردات خودرو ممنوع است و تعداد خودروهای انحصاری در بازار بسیار افزایش یافته است، بنابراین اگر در گذشته خانواده پراید و پژو و برخی موارد دیگر قیمت‌گذاری می‌شد اکنون دایره قیمت‌گذاری بسیار گسترده است و در حال بررسی خودروهای مشمول قیمت گذاری شورای رقابت هستیم.

قیمت خودروهای سایپا در بازار امروز

نام خودروقیمت بازار آزاد
سایپا 111 (سفید)78,000,000
سایپا 111 (تنوع رنگ)-
سایپا 131 (سفید)74,000,000
سایپا 131 (تنوع رنگ)-
سایپا 132 (سفید)70,000,000
سایپا 132 (تنوع رنگ)-
سایپا 15177,500,000
تیبا (رینگ فولادی)83,000,000
تیبا (رینگ آلومینیومی)86,000,000
تیبا دوگانه‌ سوز (سفید)-
تیبا دوگانه‌ سوز (تنوع رنگ)-
تیبا 2 - رینگ فولادی (سفید)-
تیبا 2 - رینگ فولادی (تنوع رنگ)-
تیبا 2 (سفید)92,000,000
تیبا 2 (رینگ آلومینیومی)-
تیبا 2 پلاس102,000,000
ساینا (ساده)87,500,000
ساینا (فول)90,000,000
ساینا اتوماتیک-
کوییک دنده ای97,000,000
کوییک دنده‌ ای R102,000,000
کوییک اتوماتیک136,000,000
وانت زامیاد111,000,000
وانت زامیاد (رادیال)112,000,000
وانت زامیاد گازسوز (ساده)122,000,000
وانت زامیاد دیزل . یورو 5155,000,000
وانت پادرا-
آریو (دنده ای)162,000,000
آریو (اتوماتیک)187,000,000
چانگان CS35278,000,000
کیا سراتو 1600 - دنده ای-
کیا سراتو 1600 - دنده ای (آپشنال)-
کیا سراتو 2000 - اتوماتیک-
کیا سراتو 2000 - اتوماتیک (آپشنال)460,000,000
سیتروئن C3-
سیتروئن C3 (تیپ 2)535,000,000

قیمت نمایندگی خودرو های سایپا

قیمت خودروهای سایپا

نام خودروقیمت کارخانه (تومان)
  سایپا 111 (سفید)39,800,000
  سایپا 111 (تنوع رنگ)39,941,000
  سایپا 131 (سفید)37,381,000
  سایپا 131 (تنوع رنگ)37,641,000
  سایپا 132 (سفید)توقف تولید
  سایپا 132 (تنوع رنگ)توقف تولید
  سایپا 15140,330,000
  تیبا (رینگ فولادی)43,460,000
  تیبا (رینگ آلومینیومی)46,443,000
  تیبا 2 (سفید)51,360,000
  تیبا 2 (تنوع رنگ)51,603,000
  ساینا (ساده)55,960,000
  ساینا (فول)58,960,000
  ساینا اتوماتیکتوقف تولید
  کوییک دنده‌ای61,220,000
  کوییک دنده‌ای R68,326,000
  کوییک اتوماتیکتوقف فروش
  وانت زامیاد67,335,000
  وانت زامیاد (رادیال)70,135,000
  وانت زامیاد گازسوز (ساده)77,300,000
  وانت زامیاد دیزل . یورو 5129,880,000
  وانت پادراتوقف فروش
  آریو (دنده ای)توقف تولید
  آریو (اتوماتیک)توقف تولید
  چانگان CS35155,000,000
  کیا سراتو 2000 (اتوماتیک)توقف تولید
  سیتروئن C3 (تیپ 1)توقف تولید
نام:
ایمیل:
* نظر: