کد خبر: ۲۹۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۷
ادعاهای ترامپ توسط مسئولان عالی‌رتبه بهداشتی آمریکا رد می‌شوند؛

«تقابل پنهان و تمام‌عیار» میان کاخ‌سفید و مقام‌های ارشد بهداشت‌ودرمان/ مواضع متناقض سیاستمداران و متخصصان حوزه سلامت در واشنگتن

تنش‌های بین کاخ سفید و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا بعد از اینکه یکی از مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا از واکنش این مرکز به شیوع بیماری کرونا انتقاد کرد، بالا گرفته است. همزمان وزیر خارجه آمریکا از ادعاهای خود و دیگر اعضای دولت این کشور درخصوص ساخته شدن ویروس کرونا در آزمایشگاه‌های چین عقب‌نشینی کرد.
 اظهارات اخیر «پیتر ناوارو» مشاور تجاری دونالد ترامپ در کاخ سفید، نشان می‌دهند که دولت ترامپ در تلاش است، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا را به حاشیه بکشاند. 

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا معمولاً نقش اصلی را در بحران‌های مربوط به سلامتی و بهداشت در این کشور ایفا می‌کند، اما در هفته‌های اخیر کاخ سفید دستور‌العمل این مرکز برای بازگشایی و بر‌داشتن محدودیت‌های مربوط به بیماری کرونا را به تأخیر انداخته است.

پیتر ناوارو، در اظهارات خود در شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز، از روند تولید کیت‌های ناقص تست کرونا توسط  مرکز کنترل و پیشگیری بیماری انتقاد کرد و تأخیر در روند تست کرونا در آمریکا را مربوط به کم‌کاری این مرکز دانست. 

او گفت: «در اوایل این بحران، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (آمریکا)که در جهان قابل‌اطمینان‌ترین نام در این زمینه است، کشور را با روند تست (کرونا) ناامید کرده است.» 

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری به اظهارات مشاور تجاری کاخ سفید پاسخی نداد اما «الکس آزار»، وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» با انتقاد‌های ناوارو مخالفت کرد.  

وی در این مصاحبه عنوان کرد: «من فکر نمی‌کنم که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری کشور (آمریکا) را ناامید کرده باشد. من بر این باور هستم که این مرکز نقش مهمی در در امر بهداشت عمومی آمریکا ایفا می‌کند.» 

واشنگتن پست در ادامه این گزارش نوشت، با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا در آمریکا به سومین ماه خود رسیده است، برخی در کاخ سفید، مرکز کنترل و پیشگیری و رئیس آن، «رابرت ردفیلد» را مورد هدف قرار داده‌اند. 

مقامات کاخ سفید، علاوه بر مسئله تست کرونا می‌گویند که آنها از روند انتشار آمار و اطلاعات در مورد ویروس کرونا و ارائه دستور‌العمل در مورد باز‌گشایی‌ها و محدود‌یت‌ها در آمریکا از سوی این مرکز نیز ناامید هستند. 

رابردت ردفیلد روز سه‌شنبه در جلسه استماع کمیته سنا که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، در مورد تلاش‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری برای مبارزه با بیماری کرونا توضیح و در مورد کمبود تجهیزات بهداشتی هشدار داد.  

عقب‌نشینی پامپئو از ادعای ساخته شدن کرونا در آزمایشگاه‌های چین

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌اِن‌اِن»، پامپئو در مصاحبه روز شنبه خود با رادیوی رسانه «بریت‌بارت» گفت: «می‌دانیم که [شیوع] این [ویروس] از شهر ووهان شروع شده است، اما نمی‌دانیم از کجا یا از چه کسی، و این‌ها چیزهای مهمی هستند».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «بارها درخواست کرده‌ایم تیم‌هایی به آنجا بروند و به آن‌ها در شناسایی منشاء ویروس کمک کنند».

پامپئو در حالی این سخنان را مطرح کرد که پیش تر بارها با تکرار ادعاهای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفته بود «شواهدی محکمی وجود دارد» که نشان می‌دهد منشاء ویروس کرونا آزمایشگاه‌های شهر ووهان است.

این ادعا از همان ابتدای مطرح شدنش، از سوی جوامع اطلاعاتی آمریکا رد شد. دولت استرالیا نیز با انتقاد از طرح این فرضیه هشدار داد چنین ادعاهایی مانع از پیش‌برد تحقیقات مستقل درخصوص منشاء کووید-۱۹ می‌شود.

با این حال پامپئو در این مصاحبه همچنان پافشاری بر دیگر اتهامات علیه چین را ادامه داده و این کشور را  به عدم شفاف سازی متهم کرد و گفت با رایزنی با همتایان خود و ترامپ، در پی طرح ریزی ساز و کار دقیقی علیه چین در زمینه کرونا هست.

پرده برداری وزیربهداشت از علت تلفات بالای کرونا در ایالات متحده

وزیر بهداشت آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «‌سی‌ان‌ان» با اشاره به اینکه آمریکا نسبت به کشور‌های دیگر در جهان میزان نامتناسبی از انواع بیماری‌ها را در خود دارد، گفت ناسالم بودن آمریکایی‌ها دلیل بالارفتن تلفات ناشی از کروناست.

«الکس ایزار»،  وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا، روز گذشته (یک‌شنبه)، در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمار بالای تلفات ناشی از ویروس کرونا در آمریکا را خطر بیماری‌های دیگر دانست. 

به نوشته وبگاه «ایندیپندنت»، ایزار در پاسخ به این پرسش مجری شبکه سی‌ان‌ان که چرا آمریکا به طور نامتناسبی آمار تلفات کرونایی بالایی را در مقایسه با دیگر کشور‌ها دارد، گفت، دلیل این است که درصد بالای بیماری‌های دیگر در میان مردم آمریکا، آنها را در خطر ابتلا به دیگر بیماری‌ها مانند بیماری کرونا قرار می‌دهد. 

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «میزان بالای گسترش بیماری‌ها در میان مردم آمریکا، که شامل حال افرادی در برخی جوامع ما به خصوص آفریقایی‌آمریکایی‌ها و اقلیت‌ها می‌شوند، آنها را در خطر بیشتری قرار می‌دهد، زیرا این بیماری‌ها، زمینه‌ای هستند.» 

وی در پاسخ به این پرسش مجری شبکه خبری سی‌ان‌ان که  آیا او مردم آمریکا را مقصر چنین سبک زندگی می‌داند، گفت: «ما عواملی در آمریکا داریم که می‌توانند به بیماری‌های دیگر تبدیل شوند، عواملی مانند، چاقی، دیابت و فشار خون، این حقیقت را نشان می‌دهند  که ما خودمان را در خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر قرار می‌دهیم.» 

ایزار همچنین در صحبت‌های خود به سیاست‌های متفاوت تست (کرونا) در کشور‌های مختلف اشاره کرد و گفت، سیاست‌های مختلف در انجام تست بیماری کرونا، آمار‌گیری تعداد مبتلایان به این بیماری را سخت می‌کند. 

به گزارش وبگاه worldometers، تاکنون تعداد مبتلایان در آمریکا 1 میلیون و 527 هزار و 664 نفر بوده است که از این تعداد 90 هزار و 976 نفر جان خود را از دست داده‌اند.