کد خبر: ۲۹۶۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۸۸

بازیگر کودکی که اسکار برده بود، درگذشت

تسنیم نوشت: جان وایتلی، هنرپیشه هالیوودی که در خردسالی جایزه نادر اسکار را ازآن خود کرده بود، در ۷۵ سالگی درگذشت.

به گزارش  هالیوود ریپورتر، وایتلی که اصالتا اهل اسکاتلند بود، در دوره کودکی برای بازی در فیلم سینمایی «آدم ربایان» در سال ۱۹۵۳، اسکار گرفت.

خبر درگذشت وی توسط موزه اشمولیان در آکسفورد انگلستان اعلام شد. او در آنجا ۳۸ سال به عنوان معلم و مورخ هنر فعالیت داشت.

ویتلی در ۸ سالگی به همراه همبازی اسکاتلندی‌اش وینسنت وینتر در نقش نوه‌هایی بودند که در سال ۱۹۰۰ پس از مرگ پدرشان توسط پدربزرگ و مادربزرگ‌شان (دانکان مکرا و ژان اندرسون) در نوا اسکوشیا  نگهداری می‌شدند. آن دو در یک خانه‌ای متروکه، نوزادی رها شده را می‌بینند و  تصمیم می‌گیرند که او را بزرگ کنند. این فیلم در زمان نمایش در آمریکا با عنوان «آدم رباهای کوچک» شناخته می‌شد.

وایتلی و وینتر، هردو برای بازی در این فیلم، جایزه «اسکار خردسالان» را که جایزه‌ای نادر محسوب می شود را دریافت کردند. این جایزه را اولین بار شرلی تمپل در سال ۱۹۳۴ دریافت کرد. باب هوپ این جایزه را «اسکارت» (به معنای اسکار کوچک) نامید. هِیلی میلز آخرین هنرپیشه خردسالی بود که این جایزه را در سال ۱۹۶۰ دریافت کرد. میکی رونی، دینا دوربن، جودی گارلند، مارگارت او براین و بابی دریسکول ازجمله دریافت کنندگان این جایزه بوده‌اند.

خویشاوندان وایتلی اجازه ندادند او در مراسم اهدای جایزه اسکار سال ۱۹۵۴ حضور یابد، از این‌رو این جایزه برای او با پست ارسال شد.