کد خبر: ۲۹۶۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۸

مرگ مشکوک کاریکاتوریست ایرانی در سوئیس

مهر نوشت: سیدمسعود شجاعی طباطبایی از مرگ مشکوک هنرمند کاریکاتوریست ایرانی که پیش از این طرح کاریکاتور هولوکاستش بازتاب جهانی داشت، در کشور سوئیس خبر داد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی، هنرمند کاریکاتوریست و دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «هولوکاست» درباره انتشار خبر مرگ ناگهانی بهنام بهرامی هنرمند کاریکاتوریست ایرانی ساکن سوئیس گفت: «بهنام بهرامی از جمله هنرمندانی بود که چندی پیش برای مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست اثر ارسال کرده بود. پس از آن بود که برای ادامه تحصیل به سوئیس رفت.»

وی بیان کرد: «این هنرمند در شهر ژنو یک نمایشگاه برپا کرد اما عده‌ای از منافقین رد او را زدند و با شعارهایی مانند «مرگ بر بسیجی» سبب برهم خوردن این نمایشگاه شدند. مدتی بعد پلیس سوئیس، این هنرمند ایرانی را دستگیر و او را بابت کاریکاتور هولوکاست مواخذه کرد و بابت همین موضوع تذکر جدی گرفت. همان زمان وقتی از اداره پلیس بیرون می‌آید عده‌ای به او حمله می‌کنند و لپ تاپ و کیفش را می‌دزدند.»

شجاعی طباطبایی در ادامه گفت: «بهنام بهرامی پس از این اتفاق، شرایط ناامنی را تجربه کرد و در نهایت آبان ماه سال ۹۸ تصمیم به بازگشت به ایران را می‌گیرد و به خانواده‌اش نیز این موضوع را اعلام می‌کند اما در بحبوحه‌ای که اینترنت در ایران قطع بود، تلفن وی نیز خاموش بود و اوایل آذرماه پلیس سوئیس جسد او را کشف می‌کند. نکته اینجاست که ۱۰ روز پیش، گواهی فوت این هنرمند به دست خانواده‌اش در ایران رسیده و در گواهی فوت علت مرگ «نامعلوم» ذکر شده است که از این منظر اتفاقی مشکوک است و به اعتقاد من این هنرمند به شهادت رسیده است.»

وی به اینکه دولت سوئیس اجازه خروج پیکر شهید بهرامی را نداده و او را در ژنو به خاک سپرده است، اشاره کرد و افزود: «نمایندگان کنسولگری ایران در ژنو اعلام کردند دولت سوئیس از ارائه هرگونه اطلاعات درباره مرگ و مکان وقوع مرگ این هنرمند ایرانی سرباز زده‌اند و حتی لوازم شخصی ایشان را نیز تحویل نداده‌اند و چرایی این موضوع برای ما نیز مبهم است.»

شجاعی طباطبایی تاکید کرد: «کاریکاتوری که از ایشان در نمایشگاه هولوکاست به نمایش درآمد، در رسانه‌های خارجی و به ویژه رسانه‌های صهیونیستی بسیار بازتاب داشت.»

این هنرمند ادامه داد: «از وزارت امور خارجه ایران تقاضا دارم نسبت به شهادت بهنام بهرامی پیگیر باشند. اتفاقاً نسبت به مرگ ناگهانی این هنرمند جوان که اهل مشهد نیز بود، هنرمندان مشهدی و دوستانش در این شهر واکنش‌هایی داشتند و امیدوارم این واکنش‌ها نتیجه‌ای داشته باشد.»

شجاعی طباطبایی در پایان گفت: «من به شخصه و به عنوان دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست پیگیر جدی مرگ ناگهانی این جوان ایرانی خواهم بود.»