کد خبر: ۲۹۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۱

بهترین غذا‌ها برای مبارزه با استرس

شاید برایتان جالب باشد بدانید که گاهی برخی از خوراکی‌ها می‌توانند در کنترل استرس شما موثر باشند. درواقع اگرچه روش‌هایی مثل مدیتیشن، مراجعه به روانشناس و مواردی مشابه در کنترل احساسات منفی شما موثر است، اما می‌توانید با خوردن برخی غذا‌ها و خوراکی‌ها نیز استرس خود را درمان کنید.
وقتی احساس تنش می‌کنید، روش‌های بسیاری برای مدیریت و حتی کاهش سطح استرس وجود دارد و غذا می‌تواند یکی از بزرگترین متحدین شما در جنگ با استرس باشد؛ بنابراین وقتی احساس ناامیدی می‌کنید بسیار مهم است که به آن چه می‌خورید دقت کنید.

در شرایط استرس زا قرار گرفتن، می‌تواند نیاز شما به برخی مواد مغذی از قبیل: ویتامین C.، ویتامین B.، سلنیوم و منیزیم را افزایش دهد. خاطرنشان کرد: یک بررسی که در ژوئن سال ۲۰۱۶ در ژورنال تغذیه و علوم غذایی به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که استرس باعث می‌شود به برخی مواد نیاز بیشتری داشته باشید.

مقاله‌ای که در ژوئیه ۲۰۱۵ در ژورنال استرس منتشر شد، نشان می‌دهد که میزان و کیفیت مواد مغذی مصرفی شما به مرور زمان می‌تواند بر مدار‌های عصبی بدن که کنترل احساسات، انگیزه و خلق و خو را تحت تأثیر قرار می‌دهند، تأثیر بگذارد. الگو‌های غذایی ناسالم می‌تواند سطح استرس را به شدت بالا ببرد و به طور بالقوه خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد. طبق بررسی ژوئن ۲۰۱۶ در ژورنال تغذیه و علوم غذایی، یک رژیم غذایی متعادل و مغذی احتمالاً مهمترین ماده برای سلامتی است.

تحقیقات حاکی از آن است که نوشیدن یک نوشیدنی گرم باعث افزایش احساس "گرمی" و دوستی بین افراد می‌شود. صرف نظر از عطر و طعم، نوشیدنی گرم تأثیر تسکین دهنده دارد، اما مشخص شده است که گیاهان خاص، مانند اسطوخودوس و بابونه دارای خاصیتی آرامش بخش هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز از سلامت مغز حمایت می‌کند. طبق تحقیقات قبلی، چای سبز می‌تواند در محافظت از نورون‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از نوروتوکسین‌ها، سرکوب سلول‌های عصبی و تقویت حافظه، یادگیری و عملکرد شناختی موثر باشد. یک فنجان چای سبز دم کرده حاوی ۲۵ تا ۲۹ میلی گرم (میلی گرم) کافئین است.

شکلات تیره در رژیم غذایی از دو طریق می‌تواند استرس را کاهش دهد: از طریق تأثیر شیمیایی و از طریق تأثیر عاطفی. شکلات تیره که سرشار از آنتی اکسیدان است، ممکن است با کاهش سطح هورمون‌های استرس در بدن به کاهش استرس کمک کند. حتما از شکلات تیره در حد اعتدال لذت ببرید.

طبق تحقیقات قبلی، کربوهیدرات‌ها می‌توانند سطح سروتونین را به طور موقت افزایش دهند، هورمونی که باعث افزایش خلق و خو و استرس می‌شود. پس از افزایش سطح سروتونین، افراد تحت استرس تمرکز و تمرکز بهتری دارند. برای اطمینان از تغذیه بهتر، کربوهیدرات‌های سالم و تصفیه نشده مانند سیب زمینی شیرین و غلات کامل را انتخاب کنید و کربوهیدرات‌های ساده مانند شیرینی، کیک و غذا‌های "سفید" از جمله ماکارونی و نان سفید را محدود کنید. طبق گفته دانشکده بهداشت دانشگاه هاروارد، کربوهیدرات‌های تصفیه نشده باعث ریزش قند خون می‌شوند، در حالی که کربوهیدرات‌های پیچیده حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین فیبر هستند، بنابراین هضمشان مدت زمان بیشتری طول می‌کشد و تأثیر آن‌ها نیز بر قند خون کمتر است.

آووکادو نیز با ارائه اسید‌های چرب، امگا ۳ را افزایش می‌دهند، این اسید‌های چرب، نیازی اساسی و سالم برای کاهش استرس و اضطراب، افزایش تمرکز و بهبود خلق و خو شناخته می‌شوند. با اضافه کردن غذا‌های دریایی به رژیم خود، با استرس مبارزه کرده و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید.