کد خبر: ۲۹۷۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۹

وقوع ۲۴۰ مورد آتش‌سوزی در جنگلها و مراتع کشور در ۷۴ روز گذشته

تسنیم نوشت: فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: در ۷۴ روز گذشته، ۲۴۰ مورد آتش‌سوزی در جنگلها و مراتع ۱۱ استان کشور روی داده است.

 سرهنگ علی عباس‌نژاد با بیان اینکه عرصه‌های جنگلی و مرتعی جزء سرمایه‌های ملی است و از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند، اظهار کرد: آموزش و ارتقاء آگاهی عمومی تاثیر بسزایی در پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار در این عرصه‌ها دارد.  

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به احتمال ادامه آتش‌سوزی در جنگلها و مراتع گفت: با توجه به بارشهای مناسب فصلی که منجر به افزایش پوشش گیاهی شده است و از طرفی فرا رسیدن فصل گرما و سهل‌انگاری مردم و گردشگران داخلی در حفظ سرمایه‌های ملی احتمال وقوع مجدد آتش‌سوزی در محیطهای یاد شده دور از ذهن نیست.

وی با اشاره به اهمیت رعایت نکات ایمنی توسط شهروندان ادامه داد: کوچکترین سهل‌انگاری و خطای انسانی و هرگونه اقدام نسنجیده حتی جزئی می‌تواند به وقوع حوادث ناگوار و ایراد خسارتهای جبران‌ناپذیر در محیط زیست منجر شود.

این مقام انتظامی با اعلام اینکه در ۷۴ روز گذشته ۲۴۰ مورد آتش‌سوزی در ۱۱ استان کشور روی داده است، تصریح کرد: با حضور به‌موقع و تلاشهای شبانه‌روزی محیط‌بانان، جنگل‌بانان و سایر نیروهای مردمی بیشتر آتش‌سوزی‌ها مهار شده است.

عباس‌نژاد با اشاره به موانع موجود در مهار آتش‌سوزی‌ها خاطرنشان کرد: به‌دلیل وسعت زیاد آتش، صخره‌ای و صعب‌العبور بودن منطقه، شیب بالای ۷۰ درجه و عدم برخورداری سازمانهای متولی از امکانات مناسب برای مهار آتش و جلوگیری از گسترش آن، صدمات قابل توجهی به بخش عظیمی از طبیعت وارد و منجر به سرایت آن به سایر مناطق شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه برای اطفای هرگونه آتش‌سوزی احتمالی عرصه‌های طبیعی، نیروهای این فرماندهی در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برند، بیان کرد: از نیمه اردیبهشت‌ ماه شاهد فراوانی بالای آتش‌سوزی‌ها در مراتع جنوبی کشور از جمله استانهای بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد هستیم که علیرغم برخورداری از تجهیزات هوایی برای مهار بهتر آتش‌سوزی‌ها با کمک و همیاری محیط‌بانان، جنگل‌بانان، نیروهای امدادی، مردمی و نیروهای مسلح، مدیریت و کنترل آتش‌سوزی‌ها را در حد مقدورات انجام داده‌ایم.

سرهنگ عباس‌نژاد با اشاره به اینکه در بحث به‌کارگیری نیرو به نسبت وسعت مراتع و جنگلهای کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم، افزود: در جنگلهای انبوه شمال کشور در هر هزار هکتار یک نفر و در جنگل های زاگرس در هر ۶ هزار هکتار یک نفر نیروی فعال به کارگیری شده است لیکن با همین نیرو و امکانات کم با تلاش شبانه روزی در حال دفاع از منابع طبیعی هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری با حمایت دولت نسبت به تأمین تجهیزات مدرن و به روز و اختصاص بالگرد بومی‌سازی شده با قابلیت حمل سبد آب، بخشی از کمبود سازمانهای متولی برای اطفای سریع آتش‌سوزی در مناطق سخت برطرف شود.