کد خبر: ۲۹۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۶۳

۵ نکته جنجالی کتاب بولتون دربارۀ ترامپ؛ از تبانی با اردوغان تا «حماقت‌های سیاسی» او

کتاب جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا حتی قبل از انتشار نیز در صدر کتاب‌های پرفروش آمازون قرار گرفته است.

کتاب جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا حتی قبل از انتشار نیز در صدر کتاب‌های پرفروش آمازون قرار گرفته است.

در حالی که دولت ترامپ در تلاش است تا از مسیرهای قانونی جلوی انتشار آن را که برای ۲۳ ژوئن برنامه‌ریزی شده بگیرد، بخش‌هایی از این کتاب روز چهارشنبه در روزنامه‌های نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال منتشر شد.

در این کتاب که «در آن اتاق اتفاق افتاد، خاطره‌ای از کاخ سفید» نام دارد، جان بولتون تصویری ویرانگر از رئیس جمهوری کنونی آمریکا ارائه می‌دهد. او ترامپ را فردی توصیف می‌کند که از سیاست خارجی آمریکا همواره به عنوان ابزاری در راستای منافع شخصی خود، بویژه برای انتخاب دوباره به این مقام استفاده کرده است.

بولتون به این موضوع اشاره دارد که دلیل عدم موفقیت دموکرات‌ها در استیضاح دونالد ترامپ آن بوده که بیش از حد در موضوع اوکراین «غرق» شده بودند. درحالی که اگر به جای این کار نگاه گسترده‌تری به سیاست خارجی ترامپ داشتند «نتیجه استیضاح می‌توانست متفاوت باشد».

جان بولتون در دوران رسیدگی به پروندۀ استیضاح دونالد ترامپ، از شهادت دادن در مجلس نمایندگان خودداری کرد. دلیل این کار به گفته مخالفانش این بود که بتواند از قرارداد چند میلیون دلاری که برای نوشتن این کتاب بسته بود، حافظت کند.

در ادامه به ۵ نکته مهمی که با توجه به بخش‌های منتشر شدۀ کتاب، بولتون علیه ترامپ طرح کرده است، اشاره می‌شود.

ترامپ از رئیس جمهور چین خواسته بود تا به او برای انتخاب دوباره کمک کند

جان بولتون در این کتاب به رویدادی در حاشیه برگزاری نشست گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن اشاره می‌کند. یعنی زمانی که دونالد ترامپ در جریان گفتگو با شی جین-پینگ، همتای چینی خود «بحث را به سمت انتخابات آینده آمریکا» سوق می‌دهد و از آقای شی می‌خواهد به او برای پیروزی دوباره کمک کند.

در جریان این دیدار که در ژوئن ۲۰۱۹ میلادی روی داده است، رئیس جمهوری آمریکا بر «اهمیت کشاورزان [در انتخابات] و اهمیت افزایش خریدهای سویا و گندم توسط چین بر نتیجه انتخابات» بویژه در مناطق روستایی ایالات متحده آمریکا تاکید می‌کند.

ترامپ به «دیکتاتورها» کمک می‌کرده است

جان بولتون در این کتاب با استناد به سخنان بیل بار، وزیر دادگستری آمریکا از «تمایل ترامپ برای کمک به حکومت‌های خودکامه» از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سخن می‌گوید.

از جمله به این موضوع اشاره می‌کند که رجب طیب اردوغان در موضوع تحقیقات دستگاه قضایی آمریکا دربارۀ هالک بانک ترکیه، از ترامپ کمک می‌خواهد. دونالد ترامپ نیز به او پاسخ می‌دهد که اگرچه نمی‌تواند بلافاصله در این زمینه کاری انجام دهد زیرا دادستان منهتن از سوی باراک اوباما منصوب شده؛ اما قول می‌دهد که این مشکل را با کمی تاخیر حل و فصل کند.

پس از آن بود که دونالد ترامپ جفری برمن را به عنوان دادستان جدید منطقه منهتن برگزید تا با وجود فشارهای دادگستری آمریکا، بتواند در تحقیقات قضایی که دربارۀ این بانک دولتی ترکیه در جریان بود مداخله کند.

جان بولتون همچنین دونالد ترامپ را متهم کرده است که تحریم‌های وضع شده علیه گروه مخابراتی ZTE چین را لغو کرده تا از این ابتکار به عنوان ابزاری در مذاکرات تجاری با پکن استفاده کند.

ترامپ از «اردوگاه‌های کار اجباری در چین» حمایت کرده است

در حالی که سناتورهای جمهوریخواه آمریکا بی‌وقفه به محکوم کردن رفتارهای چین ادامه می‌دهند، جان بولتون به خاطره‌ای در سال ۲۰۱۹ میلادی اشاره دارد. یعنی زمانی که در جریان نشست اوزاکا «شی جین-پینگ در نشستی که تنها مترجمان حضور داشتند برای دونالد ترامپ توضیح می‌دهند که چرا در استان سین‌کیانگ اردوگاههای کار اجباری تاسیس کرده است.»

بر اساس گفته‌های مترجم، دونالد ترامپ در پاسخ به آقای شی می‌گوید با این ایده موافق است و باید همچنان به کار ساخت این اردوگاه‌ها ادامه دهد «زیرا کار دقیقا درستی است.»

«رئیس جمهور ترامپ آدم بسیار نادانی است»

کتاب خاطرات جان بولتون از کاخ سفید، گاه خواننده را به یاد کتاب «آتش و خشم درون کاخ سفید» نوشته مایکل ولف، روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی می‌اندازد.

بولتون نیز در کتاب خود به داستان‌هایی از رفتار و سخنان عجیب دونالد ترامپ اشاره دارد. مثلا اینکه ترامپ از ترزا می، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا پرسیده است آیا بریتانیا یک قدرت هسته‌ای است یا خیر؟ یا از جان کلی، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید پرسیده است که آیا فنلاند بخشی از روسیه است یا خیر؟

بر اساس نوشته‌های جان بولتون، اطلاعات رئیس جمهوری آمریکا در موضوعات ژئوپولیتیک تقریبا هیچ است و اینکه «ترامپ بیشتر زمان خود را به جای آنکه صرف گوش دادن کند، به حرف زدن می‌گذراند.»

«مشاوران ترامپ پشت سرش او را مسخره می‌کنند»

جان بولتون که زمانی مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود به این موضوع اشاره می‌کند که مقامات دولت ترامپ در قبال رفتارهای او دو واکنش دارند: یا بسیار نگران هستند یا او را به تمسخر می‌گیرند.

او به خاطره‌ای مربوط به دیدار تاریخی ترامپ با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در سال ۲۰۱۸ میلادی اشاره می‌کند یعنی زمانی که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به سخنان ترامپ خطاب به بولتون گفته بود: «فقط دارد مزخرف می‌گوید».
به گفته او مایک پمپئو این‌گونه ادامه می‌دهد که گفتگوهای دونالد ترامپ با کیم جونگ-‌اون «هیچ شانسی برای موفقیت ندارد».

دونالد ترامپ سپس از پمپئو می‌خواهد تا در جریان سفرش به کره شمالی، یک سی‌دی «راکت‌من» که ترامپ آن را امضا کرده بود را به کیم هدیه بدهد. دونالد ترامپ پیش از آن بارها در سخنانش از کیم جونگ-اون به عنوان راکت‌من (مرد موشکی) یاد کرده بود و حتی در جریان دیدارهای تاریخی‌شان نیز به این آهنگ اشاره کرده بود.

بولتون به نقل از مایک پمپئو می‌نویسد که «دادن این سی‌دی به کیم، برای ماه‌ها به اولویت کاری دونالد ترامپ تبدیل شده بود.»