کد خبر: ۲۹۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۳۲۲

دگزامتازون چه زمانی به کمک بیماران کرونا می‌آید؟

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا جزئیات تازه ای از موثر بودن داروی دگزامتازون در درمان بیماران کرونایی را تشریح کرد.
به گزارش فارس مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با شبکه خبر درخصوص انتشار اخباری درخصوص موثر بودن داروی دگزا متازون گفت: همانطور که در اسفندماه سال گذشته گفته شد بعد از اینکه فاز ویروسی در بیماری کرونا طی می شود فاز التهاب ریه شروع می شود و منجر به کمبود سطح اکسیژن خون می شود.

وی ادامه داد: بنابراین پیشنهاد کردیم داروی دگزا متازون استفاده شود و سه ماه بعد آکسفورد انگلیس همین برنامه دارویی را با کورتن امتحان کرد و نتایج مثبت آن را اعلام کرد.

وی ادامه داد: البته نکته مهم در استفاده از این دارو این است که صرفا این دارو در فاز التهاب ریه قابل استفاده است.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: در این فاز اکسیژن خون به زیر 93 درصد کاهش می یابد و سرفه در بیماران ظاهر می شود.

قانعی ادامه داد: اگر هنوز فاز التهابی شروع نشده باشد و سرفه و نفس تنگی نداشته باشد این دارو موثر نخواهد بود. فازهای مختلف بیماری و تشخیص آن به عهده پزشک است.

وی گفت: از آنجایی که بیماران خودشان نمی توانند فاز بیماری را تشخیص دهند باید این موضوع با توصیه پزشک صورت گیرد.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: اگر بلافاصله به کسی که در فاز ابتدایی است این دارو را تجویز کنیم نمی تواند موثر باشد و مصرف کورتن ها در طب به دلیل عوارضی که دارد اصلا پذیرفته نیست و همیشه بر رعایت دوز تجویز شده از سوی پزشک تأکید شده است.

قانعی تصریح کرد: در بیماران کویید نوزده فشار خونی ها و دیابتی ها بیشتر مبتلا می شوند و اگر در مصرف دگزا متازون دقت نکنند ضمن اینکه کووید نوزده را دارند فشارخونشان و قند خونشان هم بالا می رود.

وی ادامه داد: این دارو حتی برای پیشگیری از بیماری کووید نوزده هم موثر نیست و دوز مصرفی ما هم از دوز مصرفی پیشنهاد شده انگلیسی ها کمتر است و با داروهای دیگری مخلوط می شود.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: کمیته علمی تشکیل شده در سطح کشور از بالاترین سطح علمی و با حضور اکثر متخصصان تشکیل جلسه می دهد و زمانی که دارو و پروتکل درمانی را اعلام می کند یعنی یک موضوع را بررسی کامل و جامع کرده و به کل کشور ارائه کرده است.