کد خبر: ۲۹۸۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۶

احمدی‌نژاد؛ پدیده ۱۴۰۰ هم می‌شود؟

محمود احمدی‌نژاد ۸ سال عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بوده و ۲ سال نیز به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی تهران مشغول کار در «بهشت». پیش از آن هم سوابق اجرایی اندکی داشته اما مدیریتش در هیچ دوره‌ای بی‌حرف و حدیث نبوده است.
 به نقل از اعتماد، به کاندیدای بالقوه هر انتخاباتی مبدل شده است. او و همراهانش اگرچه امروز دیگر «جریان سوم جمهوری اسلامی» به معنا و مفهومی که روزگاری «سیداحمد خمینی» در مصاحبه با روزنامه «کیهان» از آن سخن می‌گفت به حساب نمی‌آیند اما نباید نادیده گرفت که به‌جز خط و مرز پررنگ‌شان با اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی، مرز مشخصی هم با اصولگرایان و محافظه‌کاران سیاسی دارند که هر چه پیش می‌رود این حد و مرز پررنگ‌تر می‌شود. محمود احمدی‌نژاد سردمدار این جریان به اصطلاح «بهاری» است که فرقی ندارد انتخابات مجلس باشد یا ریاست‌جمهوری، صحبت از آمدن یا نیامدن او و نزدیکانش به عرصه سیاسی و رسانه‌ای راه باز می‌کند. اما حضور او و برخی از نزدیکانش همواره با ۲ پرسش اساسی همراه است. 
 
محمود احمدی‌نژاد ۸ سال عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بوده و ۲ سال نیز به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی تهران مشغول کار در «بهشت». پیش از آن هم سوابق اجرایی اندکی داشته اما مدیریتش در هیچ دوره‌ای بی‌حرف و حدیث نبوده به همین دلیل هم تصمیم دوباره‌اش برای کاندیداتوری این پرسش را به وجود می‌آورد که اساسا این «پدیده هزاره سوم» چنانکه بعضی یارانش گفته‌اند، چه حرف جدیدی برای گفتن دارد و قرار است چه کند که پیش از این انجام نداده یا نتوانسته انجام دهد؟ 

از سویی محمود احمدی‌نژاد اگر روزی «خودی» محسوب می‌شده و از محمد یزدی تا مصباح‌یزدی و بسیاری از مقامات ارشد نظام از او صراحتا حمایت می‌کردند، امروز خبری از این لطف بی‌دریغ نیست؛ آن‌ هم به این دلیل که محمود احمدی‌نژاد ۲ سال پایانی دوران ریاست‌جمهوری به جرگه «غیرخودی‌ها» پیوست. مصداق عینی و عملی آن را نیز به‌جز دستگیری و احکام قضایی برای نزدیکانش، می‌توان در رد صلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ ردیابی کرد. حال این پرسش مطرح است که آیا ممکن خواهد بود کسی که در انتخابات ۹۶ از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده، سال ۱۴۰۰ تایید شود یا به ‌اصطلاح صلاحیتش برای این نهاد نظارتی احراز شود؟!

 چه کاری از دست احمدی‌نژاد برمی‌آید؟
زمانی که حرف و حدیث در مورد حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری جدی شد، برخی نزدیکان او در گفت‌وگوهایی این اخبار را تکذیب کردند اما احمدی‌نژاد پس از چند روز در اقدامی غیرمنتظره-که تکنیک محبوبش در سیاست‌ورزی‌ است- در گفت‌وگو با یک رسانه فارسی‌زبان کانادایی اعلام کرد که اگرچه هنوز به این موضوع فکر نکرده اما حاضر است به‌ خاطر مردم هر فداکاری کند. این نخستین پالس احمدی‌نژاد در مورد تمایل به کاندیداتوری بود؛ آن هم در شرایطی که اغلب همراهان سابقش و اصولگرایان خاطره رد صلاحیت احمدی‌نژاد در انتخابات ۹۶ را یادآور می‌شدند. در این میان بیشتر تمرکز بر سر احراز صلاحیت او بود اما کسی این پرسش را پیش نمی‌کشید که به ‌واقع از آغاز قرن جدید خورشیدی، چه کاری از دست محمود احمدی‌نژاد برای این اوضاع پیچیده کشور برمی‌آید که پس از انتخابات ۸۴ و البته انتخابات پرحاشیه ۸۸ نیمه‌کاره مانده یا می‌شد، انجام شود و نشد؟!

فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در دولت احمدی‌نژاد که این روزها در «بهارستان» ریاست کمیسیون انرژی پارلمان را برعهده دارد در مصاحبه‌ای به این مساله اشاره کرده و گفته است: «اینکه مدام به گذشته بازگردیم و نام افرادی از دوران گذشته را مطرح کنیم، درست نیست؛ چرا برخی فکر می‌کنند که باید در یک تاریخ ماند و به اصطلاح فریز شد؛ در حالی که یک کشور برای طی مسیر رشد و بالندگی باید رو به‌ جلو گام بردارد.» او در پاسخ به پرسش باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا با آمدن احمدی‌نژاد مخالف است، گفته که با حضور او مخالف نیست «اما نباید برخی افراد را با نام احمدی‌نژادی خطاب کرد؛ چراکه احمدی‌نژاد یک ایدئولوژی و حزب نیست... سوال بنده این است که چرا منصوبان و اطرافیان این فرد را احمدی‌نژادی می‌نامند؛ مگر احمدی‌نژاد لولو است که با این لفظ بقیه را بترسانند.» این مدیر دولت احمدی‌نژاد معتقد است:«۸ سال برای بودن یک فرد در جایگاه ریاست‌جمهوری کافی است» و احمدی‌نژاد می‌تواند به عنوان «سفیر» یا «کارشناس اقتصادی» یا «رهبر یک تشکیلات» فعالیت کند. 

در واقع به نظر می‌رسد حتی اگر بپذیریم احمدی‌نژاد بدنه اجتماعی خاص خود را دارد اما حتی مدیران دوران ریاست‌جمهوری او هم از آمدن او به عرصه انتخابات راضی نیستند؛ چه رسد به دیگر اصولگرایان!

 احمدی‌نژاد نظر شورای نگهبان را جلب می‌کند؟
زمانی که صحبت از حضور رییس دولت یازدهم و دوازدهم به میان آمد، بحث رد صلاحیت او جدی‌تر از هر نکته‌ای به نظر می‌رسید. عباس امیری‌فر از چهره‌های نزدیک به او، نخستین و شاید تنها کسی بود که اعلام کرد، رویکرد حاکمیت به احمدی‌نژاد تغییر کرده اما به شرط آنکه حلقه نزدیکانش را تغییر دهد.محمدعلی پورمختار، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده مجلس نهم و دهم هم ازجمله کسانی است که با رصد فعالیت‌های احمدی‌نژاد باور دارد، او قصد دارد برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شود. هر چند که پورمختار هم باور دارد که احمدی‌نژاد رد صلاحیت خواهد شد. او به «نامه‌نیوز» گفته «آقای احمدی‌نژاد فعال است و در رفت و آمدهایی که دارد، مورد استقبال قرار می‌گیرد اما مواضع اخیرش نشان داد که دیگر از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب به ‌طور مشخص درحوزه استکبارستیزی دفاع نمی‌کند؛ بنابراین معلوم نیست، بتواند نظر مثبت شورای نگهبان را دوباره جلب کند.» او البته معتقد است که اگر اصولگرایان با قالیباف و رییسی وارد انتخابات نشوند، گزینه‌های بعدی علی لاریجانی و سعید جلیلی هستند و با این حساب ظاهرا این فعال اصولگرا هیچ شانسی برای حمایت از احمدی‌نژاد در اردوگاه اصولگرایی قائل نیست.با این همه اما بهمن شریف‌زاده، روحانی نزدیک به احمدی‌نژاد اخیرا گفته که اگر قرار باشد، رییس دولت نهم و دهم را رد صلاحیت کنند، او برای ورود به انتخابات پا پیش نمی‌گذارد. اظهارنظری که وقتی کنار «اعلام آمادگی برای فداکاری» از سوی احمدی‌نژاد قرار گیرد، می‌تواند نشانی باشد از اینکه احتمالا احمدی‌نژاد از احراز صلاحیتش اطمینان حاصل کرده‌ یا دست‌کم در حال طی فرآیندی برای رسیدن به نتیجه مطلوب است. اگرچه حتی گروه‌های تندرو اصولگرا ازجمله پایداری‌ها معتقدند، او رد صلاحیت می‌شود؛ به هر روی حضور او می‌تواند تمام معادلات انتخاباتی را تغییر دهد.