کد خبر: ۲۹۹۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۰۳

مقابله با استرس و اضطراب مسائل مالی در طول پاندمی کرونا

دکتر مری گرشام، روانشناس متخصص مسائل مالی می‌گوید: حتی افراد مرفه هم در این وضعیت، نگران آینده هستند. دلیل این امر آن است که در جامعه افراد درباره نگرانی‌های مربوط به امور مالی بیشتر از افسردگی و استرس‌های روانی صحبت می‌کنند. اگر در مورد مسائل مالی نگران هستید، به این وضعیت بادقت فکر کنید و همه جوانب را بسنجید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.
نیکول بروئر، مجری ۳۷ ساله و خبرنگار CBS در هفته گذشته در دانشگاه پرینستون کنفرانس داشت. او مربی و کارگردان تئاتر نیز هست. به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تمام برنامه‌های کاری او لغو شده‌اند. او هم مانند بسیاری از افراد دیگر، نگران پرداخت صورت‌حساب‌های خود در ماه‌های آینده است. همسرش در یک هتل کار می‌کند و حالا ساعت کاری‌شان کم شده است. آن‌ها در این ماه ۳ هزار دلار از درآمدشان را از دست داده‌اند.

بروئر در مصاحبه‌ای با شبکه CNBC می‌گوید من مدرک دانشگاهی دارم و در موسسات مختلفی تدریس کرده‌ام و به‌دلیل توانایی‌هایی که دارم به‌عنوان یک فرد موفق در جامعه خودم شناخته می‌شوم. اما الان پس‌انداز کافی برای پوشش هزینه‌های خانواده‌ام را ندارم.

البته بروئر و خانواده‌اش تنها نیستند. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با مشکلات مالی، از دست دادن شغل و درآمد، هزینه‌های غیرمنتظره پزشکی و تمام شدن پس‌اندازشان مواجه خواهند شد. اگر شما هم جزو این افراد هستید باید استرس و اضطراب مالی خود را مدیریت کنید. شرایط فعلی را بپذیرید. عدم آگاهی از وقوع پاندمی کرونا، همه ما را با استرس و اضطراب زیادی مواجه کرده است. این استرس بر کل زندگی و روابط ما تاثیر گذاشته است. مگان مک کوی، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی مالی در دانشگاه کانزاس، می‌گوید وقتی با مسائل ناشناخته روبه‌رو می‌شویم، اغلب اضطراب فلج‌کننده را تجربه می‌کنیم. این اضطراب زیاد ناشی از عدم آگاهی درباره آن اتفاق است و اینکه نمی‌دانیم چه مدت طول خواهد کشید. اولین قدم برای غلبه بر اضطراب این است که بپذیریم زندگی مدتی متفاوت خواهد بود. روی کار‌هایی تمرکز کنیم که می‌توانیم کنترلشان کنیم. این اضطراب طبیعی است و شناخت و کنترل آن بسیار مهم است.

دکتر مری گرشام، روانشناس متخصص مسائل مالی می‌گوید: حتی افراد مرفه هم در این وضعیت، نگران آینده هستند. دلیل این امر آن است که در جامعه افراد درباره نگرانی‌های مربوط به امور مالی بیشتر از افسردگی و استرس‌های روانی صحبت می‌کنند. اگر در مورد مسائل مالی نگران هستید، به این وضعیت بادقت فکر کنید و همه جوانب را بسنجید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید. بیشتر به نقاط قوت و توانایی‌های خود تکیه کنید و خود را با شرایط تطبیق دهید. همه ما در گذشته مشکلات مالی داشته‌ایم و توانسته‌ایم آن‌ها را پشت‌سر بگذاریم. پس با یادآوری آنها، می‌توانیم راه‌های خوبی پیدا کنیم.

محرک‌های عاطفی خود را بشناسید. موضوعاتی که به شما احساس ناخوشایند می‌دهد کدامند و شما چگونه به آن‌ها واکنش نشان می‌دهید؟ شاید جزو افرادی هستید که با خرید کردن استرس‌تان کم می‌شود، اما حالا که نمی‌توانید به خرید بروید چه می‌کنید؟ شاید در فکر سرمایه‌گذاری مقداری از پولتان بودید، حالا در این شرایط چه می‌کنید؟ به هرحال نگذارید احساسات بر شما غلبه کند. در قرنطینه می‌توانید از طریق سایت‌های فروش آنلاین، وسایل مورد نیازتان را بخرید. اما حواستان باشد که با خرید بیش از حد، توان مالی خود را کم نکنید.

اخبار ناراحت‌کننده را پیگیری نکنید. رسانه‌های اجتماعی را محدود کنید و تنها منابع رسمی و قابل اعتماد را دنبال کنید، اما خودتان را با آن‌ها غرق نکنید. دولت، بانک‌ها، شرکت‌ها و سایر اصناف در واکنش به شرایط موجود روند کاری خود را تغییر می‌دهند، روزانه آن‌ها را پیگیری کنید.

مراقبت‌های بهداشت روان را در اولویت قرار دهید. صحبت کردن و مشاوره با یک مشاورمالی متخصص می‌تواند به شما در کم کردن استرس و ریشه‌یابی نگرانی‌های مالی کمک کند. امکان مشاوره‌های تلفنی هم فراهم شده و شما می‌توانید درباره کار‌ها و اهداف و مشکلات‌تان با مشاور مالی صحبت کنید. یوگا انجام دهید. حتی درازکشیدن روی زمین و تمرکز روی تنفس به آرامش ذهن کمک می‌کند. کار‌های دیگری را که به سلامت روان شما کمک می‌کند حتما انجام دهید، از جمله کارکردن در خانه و دورکاری شغلی، خواب کافی، محدود کردن کافئین، برقراری تماس روزانه اینترنتی با دوستان و خانواده. مشاوره تلفنی با متخصص روان درمانگر یا متخصص درمانگر مسائل مالی مفید خواهد بود. برخی سازمان‌ها هم در سایت‌های خود راهنمایی‌های مفیدی در این زمینه ارائه کرده‌اند.

ریسک غیرضروری انجام ندهید. اگر پس‌انداز ندارید، نباید خرید‌های غیرضروری انجام دهید یا در بازار سهام سرمایه‌گذاری نادرست کنید. چون نمی‌دانید این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. برای مقدار پولی که دارید برنامه‌ریزی کنید، زیرا باعث آرامش ذهن شما می‌شود. درخانه بمانید، بهداشت را رعایت کنید و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید، ورزش کنید و با انتخاب‌های درست استرس خود را کاهش دهید. افراد جامعه را حمایت کنید.

اعضای خانواده و جامعه خود را حمایت کنید. کمک به افراد دیگر در کاهش استرس و نگرانی مالی شما موثر است. شرایط کاری خانم بروئر تحت‌تاثیر وضعیت فعلی قرار دارد و کلاس‌های آزاد و هنری و کنفرانس‌های او لغو شده‌اند. او به تنهایی کاری نمی‌تواند انجام دهد و دوران سختی را پیش رو دارد. هفته گذشته، تیمی از هنرمندان و فریلنسر‌ها منابعی را جمع‌آوری کرده و آن را تبدیل به وب‌سایت کردند. این سایت برای هنرمندان آزاد، از جمله خانم بروئر و بازیگران، طراحان، تهیه‌کنندگان، تکنیسین‌ها، مدیران صحنه، نوازندگان و نویسندگان قابل استفاده است. همچنین در هفته‌های آینده میزبان وبینار با وکلا و کارشناسان مالی خواهند بود.

در همه زندگی چنین وضعیتی را تجربه نکرده بودیم. حالا که ناخواسته دچار این بحران شده‌ایم، باید به‌دنبال راهکار‌هایی باشیم تا بتوانیم آن را مدیریت کنیم. اوضاع کمی آشفته است. حالا باید از خودمان بپرسیم چه کار‌هایی لازم است انجام دهیم تا در آینده در چنین وضعیتی قرار نگیریم. چه کار‌هایی را می‌توان به‌صورت دورکاری انجام داد؟ چه تخصص‌ها و توانمندی‌هایی لازم است؟ زمان‌بندی و چالش‌ها و ابزار موردنیاز کدامند؟ فریلنسر‌ها در تلاش هستند منابعی را برای موقعیت‌های مشابه در آینده جمع‌آوری کنند. این کار در این روز‌ها به همه امید می‌دهد. باید صبور باشیم و دلسرد نشویم.

منبع: دنیای اقتصاد