کد خبر: ۲۹۹۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۰۴

روسیه و چین قصد فروش چه نوع تسلیحاتی را به ایران دارند؟

فصل پاییز، مهلت تحریم ارسال تسلیحات به ایران به پایان می رسد. واشنگتن خواهان تمدید دائمی این نوع تحریم علیه ایران است. اما، روسیه و چین در نامه های خود خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد مخالفت خود با این عقیده واشنگتن را ابراز کرده اند. می بایست خاطر نشان کرد که هر زمانی این نوع بحث ها در سازمان ملل متحد پایان گیرد، مسکو و پکن تسلیحات خود را وارد بازار ایران خواهند کرد.
ولادیمیر ارنازوف، در تحلیلی با عنوان «روسیه و چین قصد فروش چه نوع تسلیحاتی را به ایران دارند؟» در روزنامه نزاویسیمایا گازتا نوشت:

دلایل بسیار روشنی مطرح است. نخست – خاور نزدیک به طرف های درگیر و متخاصم تقسیم شده است و برای ممانعت از آغاز درگیری های مسلحانه بزرگ، به حمایت از موازنه میان بازیکنان اصلی نیاز است و این امر بدون ارسال تسلیحات به تهران غیر ممکن خواهد بود.

دوم – واشنگتن روسیه و چین را دشمنان اصلی اش اعلام کرده و علیه آنها، تحریم های اقتصادی و عوارض گمرکی اعمال کرده است. مسلح کردن ایران که سومین دشمن واشنگتن است، فرصت عالی بشمار می رود.

سوم – مسکو و پکن خواهان تحکیم مواضعشان در منطقه و غنی شدن از سوخت مواد هیدرو کربنی و سپس، گسترش امکانات برای نفوذ خود در این منطقه هستند.

طی ماه های اخیر، کارشناسان کشورهای گوناگون پیش بینی هایی در خصوص فروش تسلیحات به ایران ارائه کرده اند. این تصور مطرح است که اکثر پیش بینی ها غیر واقعی به نظر می رسند، زیرا این پیش بینی ها بر اساس زرادخانه نیروهای مسلح ایران است و به ندرت، به اصلاحات در سیاست بلند مدت ساختار نظامی و چشم انداز توسعه صنعت تدافعی داخلی در ایران توجه شده است. تردیدی نیست که تهران به مشی توسعه چند جانبه «اقتصاد مقاومتی خود» و تکیه بر منابع مالی اش ادامه خواهد داد.

سیاست فشار حداکثری بر ایران، سودهای خود را به همراه داشته است. نتیجه اصلی آن، کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی ایران بوده است. افت ارزش ریال توان تهران را برای واردات کاهش داده است. از این رو، در زمان اعمال تحریم های امریکا، نباید در انتظار ارسال حجم عظیمی از تسلیحات به ایران باشیم. مسکو و پکن نیز برای تحقق طرح های خود در منطقه، باید به تهران فروش تسلیحات نظامی بدون ضمانت را پیشنهاد کنند.

در چنین شرایطی، از فروش هواپیماهای جنگنده سبک میگ – 29، هواپیمای جنگنده اف سی – 1، JF-17 Thunder ، هواپیماهای جنگنده جی – 6 میگ – 19، جی – 7 میگ – 21، اف اچ – 7 ، میگ – 29، جنگنده های سوخوی – 30، جت های آموزشی یاک – 130، تانک های تی – 90 و سیستم های دفاع هوایی سخن در میان است. تهران نیاز مبرمی به ارتقای ناوگان هوایی اش برای تقویت آمادگی رزمی اش دارد. از این رو، گزارش هایی در خصوص احتمال تلاش ایران برای خرید جت های جنگنده چند منظوره سوخوی – 35 و سوخوی – 30 اس ام و جت های سوخوی – 27 اس ام 3 و جت های جنگنده جی – 10 سی منتشر شده است.

همکاری های نظامی و فنی ایران و چین چندان رسانه ای نشده است، زیرا دو کشور تمایلی برای این امر ندارند. این تعامل باعث می شود تا امریکا شرکت های نظامی چینی را تحت اعمال تحریم های گسترده خود قرار دهد و همین مساله باعث افزایش پنهان کاری پکن در این خصوص شده است. گفته می شود که چین برای فروش سامانه های دفاع موشکی اف دی 2000 و ال وای 80 خود با ایران در حال مذاکره است.

منبع: اداره کل رسانه‌های خارجی