کد خبر: ۲۹۹۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۴

هوک: هشدارهای ایران در مورد تمدید تحریم های تسلیحاتی «تاکتیک مافیایی» ست

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران طی اظهارات جدیدی باز هم مواضع ضد ایرانی و اتهام‌زنی‌های بی سند واشنگتن را تکرار کرد و خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد.
«برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که به ابوظبی سفر کرده، در یک مصاحبه بار دیگر خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل شد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با آسوشیتدپرس، به تمجدید از مواضع ضد ایرانی دولت «دونالد ترامپ» و استراتژی «فشار حداکثری» آن پرداخت و بار دیگر از تهدیدات عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل سخن گفت.

این اظهارات در شرایطی مطرح شده که پیشتر در خبرها آمده بود «کلی کرفت»، نماینده آمریکا در سازمان ملل و برایان هوک نماینده آمریکا در امور ایران در خصوص قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران توضیحاتی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کردند.

وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته ضمن انتشار این خبر هشدار داد: «محدودیت‌های تسلیحاتی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هجدهم اکتبر (۲۷ مهرماه) به پایان می‌رسند.

هوک در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس بدون اشاره به حمایت‌های تسلیحاتی این کشور از رژیم‌های ارتجاعی منطقه خلیج فارس ادعا کرد، با برداشته شدن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، این کشور به «دلال اسلحه برای رژیم‌های سرکش و سازمان‌های تروریستی در سراسر جهان» تبدیل خواهد شد.

این مقام آمریکایی از کشورهای جهان خواست به «تهدیدات ایران» درباره تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور توجه نکنند و هشدارهای ایران درباره پاسخ گفتن به چنین اقدامی را «تاکتیک مافیا» خواند.

وی افزود: «اگر ما اجازه بدهیم (تحریم تسلیحاتی ایران) منقضی شود، شما مطمئن باشید آنچه ایران در تاریکی و خفا در حال انجام دادن بوده است را در روز روشن انجام خواهد داد».

طبق گزارش آسوشیتدپرس، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران این سخنان را طی سفر به ابوظبی پایتخت امارات و در چارچوب سفر دوره‌ای به منطقه غرب آسیا مطرح کرد.

هوک در سفر به ابوظبی با وزیر خارجه امارات دیدار کرد و قرار است امروز با دیگر مقام‌های اماراتی هم دیدار داشته باشد.

وی در بخشی از این مصاحبه، کاهش درآمدهای نفتی و دیگر درآمدهای ایران را «فرصت خوبی برای منطقه» خواند و مدعی شد، استراتژی فشار حداکثری آمریکا این کشور را در دوراهی و معمای انتخاب یک گزینه از بین دو گزینه زیر قرار داده است: حمایت از متحدان خود در سوریه و منطقه یا توجه به وضعیت داخلی اقتصادی ایران.

هوک با رد تهدیدات ایران درباره نشان دادن واکنش به هرگونه تمدید تحریم تسلیحاتی خود در شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرد: «اگر ما با قواعد ایران بازی کنیم، ایران برنده می‌شود. این یک تاکتیک مافیایی است وقتی که افراد یک نوع خاصی از رفتار را از ترس وقوع یک چیز بدتر قبول می‌کنند».

گزافه‌گویی‌ تازه این مقام آمریکایی در شرایطی مطرح شده که رفتارهای قانون‌گریزانه مکرر این کشور طی سال‌های اخیر و خروج غیرقانونی از معاهده‌ها و توافق‌های بین‌المللی از قبیل برجام حتی صدای متحدان اروپایی واشنگتن را درآورده است.

در یکی از انتقادهای تند متحدان اروپایی واشنگتن، «آندرس گیزل» سناتور و وزیر داخلی دولت محلی برلین دولت آمریکا اعلام کرد که آمریکا در حال توسل به تاکتیک‌های «غرب وحشی» است.

منبع:فارس