کد خبر: ۲۹۹۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۰

آیت الله خاتمی درباره تعطیلی حج امسال: متولیان حرمین شریفین از تجمع ایرانیان نگران هستند/ رسانه ملی، روح حج ابراهیمی را برای مردم تبیین کند

سخنگوی هیأت رئیسه خبرگان رهبری با اشاره به اینکه متولیان ناخلف حرمین شریفین نه تنها برائت از مشرکان ندارند، بلکه برای مشرکان میدان باز می‌کنند، گفت: مگر می‌توان جنایات عربستان را در یمن دید و آمریکا را ندید؟
آیت الله سیداحمد خاتمی، سخنگوی هیأت رئیسه خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس با بیان اینکه روح حج ابراهیمی برائت از شرک و مشرکان است، گفت: خداوند در سوره مبارکه «ممتحنه» که می‌فرماید:« قَدْ کَانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِی إِبْرَاهِیمَ»، سخن از همین برائت است.

متولیان حرمین شریفین همکار رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام هستند

وی با بیان اینکه حج ابراهیمی، اخلاص و برای خدا حرکت کردن از ارکان آن است، افزود: برائت از مشرکان هم از ارکان حج است و راز اینکه امام راحل (ره) بر حج ابراهیمی تاکید می‌کردند، به خاطر آن است که متولیان ناخلف حرمین شریفین نه تنها برائت از مشرکان ندارند، بلکه برای شرک و مشرکان میدان باز می‌کنند و با دشمنان اسلام که در رأس آن‌ها آمریکا است، همدستی دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه از دشمنان نشان‌دار امروز اسلام، رژیم صهیونیستی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه متولیان حرمین شریفین همیار و همکار رژیم صهیونیستی هستند و اهداف آن‌ها را پیاده می‌کنند. برای همین هم امام راحل (ره) برای احیای برائت از مشرکان به این بعد حج ابراهیمی تاکید می‌‌کردند.

راز تأکید امام خمینی (ره) بر اجتماع حج/ وعده خدا برای بهره‌گیری از منافع حج

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه سه نوع اجتماع داریم، گفت: اجتماع روزانه که شامل نماز جماعت می‌شود. نوع دوم اجتماع هفتگی نماز جمعه است و نوع سوم اجتماع سالانه که حج است. قرآن کریم می‌فرماید: «لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ»، مسلمانان حج را انجام بدهند تا شاهد منافع آن باشند. بی‌تردید این منافع، مفهومی گسترده دارد و به تعبیری مطلق است؛ یعنی بایستی منافع سیاسی، اقتصای و فرهنگی اسلام را از رهگذر حج ابراهیمی تأمین کرد و قطعا تحقق این واقعیت، شدنی است؛ به شرط آنکه متولیان حج این امر را باور داشته باشند.

وی با اشاره به ویژگی‌های افرادی که شایستگی تولیت حرمین شریفین را دارند، تصریح کرد: نکته اینجاست که چه کسانی می‌توانند متولی باشند که این اهداف مقدس را دنبال کنند؟ قرآن می‌گوید: «إِنْ أَوْلِیَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ»، آدم اهل تقوا می‌تواند متولی مسجدالحرام باشد و اگر در رأس حرمین شریفین کسانی اهل تقوا حاکم باشند، «لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ» تحقق خواهد یافت.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: راز تأکید امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر استفاده از اجتماع سالانه حج برای تحقق منافع اسلام، این است که این فرصت، فرصت بزرگی است و می‌توان از آن بهره‌های زیادی برد. اما حیف که با تسلط نااهلان، این منافع اصلاً مطرح نیست، بلکه ضد آن مطرح است؛ به طوری که اکنون متولیان حرمین شریفین به جای اینکه خود پیشگام مبارزه با آمریکا باشند، از تجمع ایرانیان که هدف این حج ابراهیمی را در حج  محقق سازند، نگران هستند.

موانع تحقق حج در طراز گفتمان اسلامی و مکتب اهل بیت (ع)؛ متولیان نااهل، دولتمردان کشورهای اسلامی، عدم خیزش مسلمانان

آیت‌الله خاتمی در ادامه به موانع تحقق حج در طراز گفتمان اسلامی و مکتب اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: اولین مانع تحقق این نوع حج، متولیان نااهل حرمین شریفین هستند. همچنین دولتمردان اسلامی که بر گُرده مسلمانان سوار هستند، نیز باید در این عرصه فعال عمل کنند که متاسفانه اکثر آن‌ها اصلا این حرف‌ها را باور ندارند. مانع سوم خیزش اسلامی است که این خیزش در بین همه مسلمانان در حرمین شریفین وجود ندارد. شما چند درصد مسلمانان را مثل مسلمانان ایران انقلابی می بینید؟ تصدیق خواهید کرد که بسیار اندک‌اند. بنابراین باید بصیرت جهان اسلام را بالا برد، دولت‌های اسلامی هم به وظیفه خود عمل کنند و حرمین شریفین متولی صالح داشته باشد تا این موانع برطرف شود.

برائت از مشرکان باید جلوه عملی داشته باشد/ مگر می‌توان جنایات عربستان را در یمن دید و آمریکا را ندید؟

سخنگوی هیأت رئیسه خبرگان رهبری با بیان اینکه جلوه‌های برائت از مشرکان به دو صورت زبانی و عملی امکان‌پذیر است، خاطرنشان کرد: بخش زبانی، همان شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است که ایرانیان عزیز در مراسم حج سر می‌دهند. جلوه دیگر برائت، برائت عملی از مشرکان است، یعنی امروز آمریکا هم به ملت خود جنایت و آنان را سرکوب می‌کند و هم ریشه سرکوب‌های جهان اسلام است. مگر می‌توان جنایات عربستان و نوکر دست‌نشانده آمریکا در یمن را دید و آمریکا را ندید؟ مگر می‌شود جنایات دشمنان را در سوریه دید و آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی را ندید که تروریست‌ها را تامین، تهییج و تشویق به جنایت می‌کنند؟

آیت‌الله خاتمی افزود: سخن این است که برخورد عملی مسلمانان با این رئوس جنایت چیست؟ برائت از مشرکان باید جلوه عملی داشته باشد. نباید روابط مسلمانان و کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی برقرار باشد، بلکه باید او را منزوی کنند و در برابر جنایات آمریکا در همه عرصه‌ها از جمله سازمان ملل بایستند. این جلوه عملی برائت است.

تأکید امام حسین (ع) به برائت از مشرکان و مسلمانان ظاهری/ حج ابراهیمی موجب انزوای مشرکان می‌شود

وی با بیان اینکه پیامبر و امامان (ع) هم از فرصت حج برای برائت از مشرکان فراوان استفاده کردند، تصریح کرد: چند سالی به مرگ معاویه مانده بود که امام حسین (ع) خطبه‌ای خواند که بخش‌هایی از این خطبه در تحف‌العقول وجود دارد. در این خطبه، برائت از مشرکان و برائت از مسلمانان ظاهری که همکار با مشرکان هستند، موج می‌زند. حتی اگر کسی به این خطبه دقت کند، از این خطبه می‌تواند بذر نهضت حسینی را دریابد. بنابراین، برائت از مشرکان سیره پیامبر و امامان (ع) بوده و احیای این سیره در جهان اسلام و در ایام حج منجر به انزوای مشرکان خواهد شد.

رسانه ملی، روح حج ابراهیمی را برای مردم تبیین کند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری حج تمتع سال جاری بدون حضور زائران جهان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، امسال حج با حضور زائران جهان برگزار نمی‌شود، به همین دلیل محدود به زائران عربستانی شده است. با این وجود، فرهنگ حج نباید فراموش شود، بلکه به رسانه ملی سفارش می‌کنم در ایام حج، برنامه‌ها و روح حج ابراهیمی را برای مردم تبیین کند و فرهنگ حج را به عنوان یک تکلیف بایسته جا بیندازد. این گونه نباشد که ایام حج بگذرد و در رسانه ملی، به شکلی بایسته به آن نپردازیم. در فضای مجازی هم معتقدم باید در عرصه حج سنگ تمام گذاشت و به عنوان یک فریضه مهم، روح حج و تفهیم این فریضه برای همگان به ویژه نسل جوان تبیین شود.