کد خبر: ۲۹۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۶۸

نابودی پشه ها با روشی متفاوت

اداره کشاورزی فلوریدا از موافقت خود برای استفاده از میلیون‌ها پشه دستکاری شده به صورت ژنتیک برای نابودی این حشره موذی خبر داده است.
 به نقل از مهر، قرار است پشه‌های یادشده در مناطق محل زیست این حشره رها شوند. امید می‌رود جفت‌گیری پشه‌های دستکاری شده با پشه‌های وحشی به تولد پشه‌هایی منجر شود که هرگز به بلوغ نمی‌رسند و در نتیجه در گذر زمان جمعیت پشه‌ها رو به کاهش بگذارد.

اگر چه این روش در بخش‌هایی از جهان مورد آزمایش قرار گرفته، اما مشخص نیست که می‌توان در مورد کارایی آن در آمریکا هم مطمئن بود یا خیر. قرار است شرکت انگلیسی Oxitec که در مالکیت آمریکاست پشه‌های یادشده را در برخی جزایر فلوریدا رها کند.

در عین حال برخی کارشناسان آمریکایی می‌گویند این کشور هنوز برای کنترل و رصد پشه‌های دستکاری شده آمادگی لازم را ندارد و این مساله در صورت وقوع رویدادهایی پیش بینی نشده می‌تواند مشکل آفرین شود.

پیش از این گزارش‌هایی در مورد شکست فرایند استفاده از پشه‌های دستکاری شده ژنتیک در برخی نقاط برزیل منتشر شده بود و مشخص نیست Oxitec از این شکست که حاصل تلاش‌های بنیاد بیل و ملیندا گیتس بوده عبرت گرفته یا خیر. در عین حال با توجه به تشدید گرمایش زمین که منجر به افزایش جمعیت پشه‌های عامل بیماری‌های مالاریا و تب دنگ می‌شود، ضرورت دارد که برای مقابله با پشه‌های ناقل بیماری از روش‌های جدیدی استفاده شود.