کد خبر: ۲۹۹۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۹

مردم تا حد امکان از سفر و جابجایی‌های غیر ضروری، خودداری کنند

ایرنا نوشت: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر لزوم استفاده همگانی از ماسک تاکید کرد و گفت:‌ مردم بدون ماسک از خانه خارج نشوند و در بیرون از منازل حتما از ماسک استفاده کنند.
بابک عشرتی روز دوشنبه در نشست خبری معرفی شبکه تفکر سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: مردم همچنان، بهداشت دست ها از جمله شستشو با آب و صابون را رعایت کنند و تا حد امکان از سفر و جابجایی های غیر ضروری، خودداری کنند.
وی اظهار داشت: با رعایت نشدن این موارد امکان شیوع بیماری بیشتر خواهد شد و مراکز درمانی تحت فشار قرار خواهند گرفت. در این صورت شاهد افزایش تعداد بیماران خواهیم بود و مردم به دلایل رعایت نکردن توصیه ها دچار مشکلات می شوند. 
عشرتی افزود: در روزهای اخیر به خصوص به دنبال افزایش مسافرت ها شاهد بیشتر شدن موارد ابتلا هستیم. این موضوع سبب افزایش بستری ها در بیمارستان ها می شود و این روند ممکن است افزایش مرگ را به دنبال داشته باشد.
وی از مردم تقاضا کرد به فاصله گذاری اجتماعی همان طور که در ایام عید رعایت کردند، پایبند باشند و تا حد امکان از حضور در مکان های شلوغ، پرتردد و فضاهای بسته خودداری کنند.

کاهش خدمات واکسیناسیون در دوران اوج کرونا

عشرتی با اشاره به اینکه به دلیل اوج بیماری کرونا برخی از مردم به بعضی از خدمات بهداشتی دسترسی نداشتند، افزود: یکی از این خدمات واکسیناسیون بود. در شرایط عادی نزدیک به ۱۰۰ درصد گروه هدف تحت پوشش  قرار می گرفتند، اما در زمان اوج گیری کرونا حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد خدمات واکسیناسیون در منطقه تحت پوشش این دانشگاه، کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با کارهایی که در اتاق فکر معاونت بهداشتی دانشگاه انجام شده این وضعیت دوباره تقریبا به شرایط عادی بازگشته است، گفت: در برخی از مراکز درمانی که بیماران کرونایی مراجعه می کردند، محل معاینه مراجعان از محل واکسیناسیون جدا و حتی تزریق واکسن در بیرون از مرکز درمانی انجام شد. با این اقدامات کاهش تزریق واکسن در اوج بیماری تا حدود زیادی برطرف شد و الان مراجعه برای تزریق واکسن خیلی بیشتر شده است.

عشرتی افزود: در دوره اوج بیماری کرونا در استان تهران از اواخر اسفند سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال، توصیه به مردم این بود که از منازل خود خارج نشوند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و به همین دلیل امکان دسترسی به سایر خدمات بهداشتی فراهم نبود که این روند در شرایط فعلی تغییر کرده است.

راه اندازی سامانه تلفن گویای ۱۵۶۹ برای اطلاع رسانی کرونا

طیبه نجفی مقدم مسئول شبکه تفکر سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران یکی از اقدامات این شبکه را راه اندازی سامانه تلفن گویای ۱۵۶۹ اعلام کرد و گفت: این سامانه در زمان ۲ ماه فعالیت خود در اطلاع رسانی صحیح در کوتاه ترین زمان، بسیار موثر بود و از همه مناطق کشور می توانستند از این سامانه بهره ببرند.
وی با اشاره به اینکه سعی شده خدمات اساسی وزارت بهداشت در دوران کرونا صدمه ندیده است، گفت: خدمات قابل ارایه به مادران باردار، سالمندان و واکسیناسیون در دوران کرونا نباید دچار صدمه شود. اگر خدمات واکسیناسیون با مشکل مواجه شود، می تواند خطراتی بیشتر از کرونا داشته باشد.
مسئول شبکه تفکر سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: اگر بیماران آسیب پذیر به خوبی شناسایی شوند، علاوه بر اشغال کمتر تخت های بیمارستانی، خدمات بهتری به این بیماران ارایه خواهد شد.

وی تدوین نقشه راهبردی و آنلاین کردن مراجعات خدمات ۱۶ و ۲۴ ساعته را از دیگر اقدامات این مجموعه اعلام کرد و گفت: تعدادی مراکز مراجعات ۱۶ و ۲۴ ساعته داریم که خدمات سرپایی دریافت می کنند. بیماران مشاوره های لازم را دریافت و در صورت نیاز به مراکز درمانی مراجعه می کنند؛ به عبارتی ضمن تقویت فاصله گذاری اجتماعی شاهد کاهش بار بیمارستانی خواهیم بود.

نجفی مقدم، پروژه هایی مانند عوامل موثر بر جمعیت، تببین الگوی استعدادیابی و جانشین پروری را از جمله اقدامات در دست اقدام این شبکه برشمرد و گفت: پروژه کابین از دیگر اقدامات انجام شده این شبکه است تا در زمان انجام تست بیماری به فرد گیرنده منتقل نشود.

وی به راه اندازی هفت اتاق فکر در این معاونت اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۰ نفر عضو این اتاق ها هستند . انتخاب اعضا براساس شاخص هایی مانند دانش، خلاقیت و داشتن مهارت انجام می گیرد. 
نجفی مقدم افزود: برخی از بیماری ها مانند کرونا از گستردگی وسیعی برخوردار است و امکان اینکه گروه خاصی مشکلات آن را حل کند، وجود ندارد. اگر می خواهیم اینگونه مشکلات برطرف شود باید از تمام گروه ها و افراد توانمند استفاده کنیم که این کار در قالب شبکه در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه سرعت انتقال در شبکه تفکر سلامت بسیار بالاست تا از درس آموخته های این مجموعه در زمان بحران استفاده شود، گفت: در این کار هم از خرد جمعی استفاده می شود و منتظر نمی مانیم تا بعد از پایان بحران، آموخته های خود را تبادل کنیم.