کد خبر: ۲۹۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۱

چرا سخنرانی ظریف امروز در شورای امنیت مهم است؟

آغاز ماراتن ایران برای حفظ یک توافق بین المللی و سرنوشت تحریم‌ها و اقتصاد کشور از امروز آغاز می شود. آیا مشت تهران پر است؟
وزیر امور خارجه کشورمان قرار است امروز ظهر به وقت نیویورک، به صورت ویدیو کنفرانس در نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص گزارش دبیرخانه این سازمان در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل  شرکت و سخنرانی کند.

اما و اگر ها در خصوص سرنوشت قطعنامه 2231 که حاصل سالها مذاکره و هزینه ایران و جامعه بین الملل است بسیار است. گمانه زنی هایی از جنس نابودی برجام! از ماه ها پیش وزیر خارجه کشورمان و نمایندگان جمهوری اسلامی در دیگر کشورها به رایزنی در خصوص جلسه اینده شورای امنیت پرداخته اند. ظریف با همتایان چینی، روس، قطر و ترکیه و .... درباره نشست آینده شورای امنیت گفتگو کرده است. طرف آمریکایی نیز در مقابل بیکار ننشسته است و در آستانه اولین نشست راهی کشورهای عربی شد.

پاسخ نه چندان خوشایند ریاض و ابوظبی به درخواست واشنگتن
وزیر خارجه کشورمان روز گذشته ضمن یادآوری به نقض قوانین بین الملل از سوی آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: " آمریکا صرفا برجام را نقض نکرده و دیگران را به این کار وادار نمی‌کند؛ این کشور همچنین این ننگ را بر پیشانی دارد که در تاریخ سازمان ملل متحد در زمره نخستین کشوری باشد که اعضای قانون‌مدار را برای عدم نقض قطعنامه [۲۲۳۱] شورای امنیت، تنبیه می‌کند. من حدود ظهر روز سه شنبه (به وقت نیویورک)، درباره ایران در صحن شورای امنیت سخن خواهم گفت. پخش مستقیم از: @UNWebTV "

ظریف در حالی این توئیت را منتشر کرد که برایان هوک در سه کشور حاشیه خلیج فارس (طی سه روز گذشته آغاز شد و با سفر به بحرین پایان یافت) در حال رایزنی علیه تهران بود. او که مشخصا وظیفه دارد به امورات ایران بپردازد به عربستان، امارات و بحرین سفر کرد و خروجی این سه سفر تنها از بحرین خارج شد که به درخواست هوک بله گفت! به نظر می رسد که بحرین با همراهی آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، خود را قربانی ریاض و ابوظبی کرد . چرا که این دو کشور فعلا در بحران یمن و مذاکرات صلح دست به گریبان هستند و برای آنکه نه سیخی بسوزد نه کباب بحرین را به آمریکا بخشیدند و خودشان مقابل درخواست آمریکا تنها به یک کنفرانس خبری و صحبت هایی که تکرار و مکرارات گذشته بود بسنده کردند. عربستان و امارات این روزها در خصوص جلسه شورای امنیت و رفع تحریم تسلیحاتی ایران بسیار محتاطانه عمل کرده اند.

موضع گیری سه کشور در آستانه جلسه امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع خلع سلاح اتمی برگزار می شود، نشان از احتیاط عربستان و امارات درباره ایران بود. عادل الجبیر وزیر مشاور عربستان در کنفرانس خبری با برایان هوک بار دیگر ایران را بزرگترین حامی تروریست خواند. اما به انتشار بیانیه یا اینکه مستقیم بگوید که خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است سخنی به میان نیاورد.

برایان هوک در سه نشست خبری خود تنها به مجیز گویی اعراب پرداخت؛ اما در مقابل وزیر خارجه امارات و عربستان زیرکانه و محتاط تر سخن گفتند. گویا انها امیدی به انتخاب مجدد ترامپ ندارند!

چرا سخنرانی ظریف امروز در شورای امنیت مهم است؟
سخنرانی وزیر خارجه کشورمان امروز بسیار مهم تر از سخنرانی های دیگر اوست. حتی مهمتر از قرارداد برجام. شاید به جرات بتوان گفت که احتمالا این یکی از مهمترین ماراتن ایران در جامعه بین الملی است، چرا که امریکا دست پر به جلسه امروز می آید، البته اگر بپذیریم که ایالات متحده ابرقدرت است! و صد البته دست ایران مقابل قدرت لابی ایالات متحده خالی‌ست. جواد ظریف امروز باید بار دیگر از ایران دفاع کند. بار دیگر از مذاکراتی که ما حصل سی سال گذشته بود و در همه ادوار دولت های  جمهوری اسلامی مساله هسته ای اولویت اول کشورمان بوده و هست و خواهد بود. ظریف امروز سخنرانی می کند، البته با تکیه بر تجربیات خود در طی سالهای اخیر، شناختن نقطه ضعف‌های آنها و شناخت فنون سخنرانی و تاثیر گذاری در صحن شورای امنیت چرا که او زمانی آقای سفیر لقب داشت! اهمیت امروز به زعم نگارنده اینگونه تفسیر می شود که؛

نکته اول؛ امروز ظریف مقابل کسانی سخنرانی می کند که این کشورها از قبل پرونده های قطوری علیه تهران فراهم کرده اند. از گزارش سازمان ملل مبنی بر منشا ایرانی موشک ها در حمله به آرامکو تا قطعنامه شورای حکام و لابی با کشورهای حاشیه خلیج فارس.

نکته دوم؛ رساندن پیام ایران به کشورهای عضو شورای امنیت و صاحب حق وتو است.

نکته سوم؛ پیامی به کشورهای عربی برای همسو شدن با آمریکا است. با توجه به سابقه سخنرانی های وزیر خارجه کشورمان، امروز ظریف به این نکات اشاره و به کشورهای عربی یادآوری خواهد کرد که امنیت شما در خلیج فارس، نزد همسایگان است نه آمریکا، که ظاهرا از پیش همتایان عرب وزیر خارجه این پیام را گرفتند که بالاتر شرح آن رفت!

نکته چهارم؛ جلوگیری از مرگ یک توافق مهم جهانی است که پس از جنگ جهانی دوم، پس از توافق منع تسلیحات اتمی میان شوروی و آمریکا، برجام دومین توافق بین المللی است که میان قدرت های جهان به منظور صلح جهانی و جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای بسته شد که نتیجه سالها زحمت و هزینه مادی و معنوی جامعه جهانی به یک قطعنامه منتهی شده است.؛ مرگ2231 مرگ توافق است.

نکته پنجم؛ هوش وزیر خارجه در ارزیابی کردن موضع کشورها در جلسه آینده شورای امنیت برای رفع تحریم تسلیحاتی ایران.

نکته اخر و مهمتر از همه نکات؛ انتشار و بازتاب سخنرانی ظریف در رسانه های خبری جهان و تاثیر ان در انتخابات آمریکا و سرنوشت سیاسی ترامپ است.