کد خبر: ۲۹۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۷

زاکانی: تاجگردون با اسرائیل رابطه ندارد/ به مادرش توهین نکردیم/ نجابت: دندان پوسیده را باید کشید/شریعتی: تاجگردون گفته اعتبارنامه‌ام را به رأی نگذارید

مخالفان اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در نشستی رسانه‌ای دلایل مخالفت خود را تشریح کردند.
حواشی مربوط به اعتبارنامه «غلامرضا تاجگردون» منتخب مردم گچساران، همچنان ادامه دارد و تبدیل به یک منازعه سیاسی در بین نمایندگان مجلس یازدهم شده است.

در همین راستا معترضان به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در نشستی رسانه‌ای دلایل مخالفت خود با ادامه حضور منتخب مردم گچساران به شرح زیر اعلام کردند.اهم مباحث مطرح شده در این نشست را به نقل از خبرگزاری مهر و فارس بخوانید؛

زاکانی: تاجگردون ارتباطی با رژیم صهیونیستی ندارد/ آقای تاجگردون مظلوم نمایی نکنید!
علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در این نشست رسانه‌ای گفت ۹ نفر از نمایندگان مجلس نسبت به اعتبارنامه «تاجگردون» منتخب گچساران اعتراض گذاشتند و ما به عنوان وظیفه انقلابی و شرعی خود این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های تاجگردون این است که به هیچ حرفی پایبند نیست و مکرراً و ده‌ها بار خلاف گویی شنیدیم.

وی ادامه داد: ما در این مسیر سعی کردیم هر حرفی که می زنیم با ارائه سند باشد اما در شعبه ۱۲ بررسی اعتبارنامه نمایندگان و همچنین کمیسیون تحقیق به هیچ وجه به اسناد ما ورود نکردند و اشکال بزرگی است چرا که ما ساعت‌ها وقت گذاشتیم اما برخی از دوستان به مسئولیت خود به خوبی عمل نکردند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هفته قبل جمعی از معترضان به اعتبارنامه تاجگردون، حضور آیت الله جنتی رفتند که در آنجا آیت الله جنتی تأکید کرد مجلس مبتنی بر اسناد باید به وظایف خود عمل کند اما متأسفانه می‌بینیم که در شعبه ۱۲ و کمیسیون تحقیق مجلس به هیچ وجه اسناد ما بررسی نشد.

زاکانی گفت: تاجگردون ده‌ها بار خلاف گویی کرده و سعی می‌کند که با مظلوم نمایی با عواطف مردم بازی کند. در بررسی این پرونده تأکید ما بر این بود که به منطق توجه شود و اجازه ندهیم احساسات در بررسی اعتبارنامه منتخب مردم گچساران دخیل شود و مانند یک قاضی که نباید در قضاوت احساسات خود را دخیل کند، عمل کردیم.

زاکانی با اشاره به ادعای «تاجگردون» مبنی بر اینکه به مادر او توهین شده است، اظهار داشت: مادر تاجگردون، مادر شهید و برای ما عزیز است و به هیچ وجه به وی توهین نشده و او دروغ می‌گوید.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ادعاهای دروغ منتخب مردم گچساران آن است که می‌گوید معترضان به اعتبارنامه وی گفته اند که تاجگردون با رژیم صهیونیستی ارتباط دارد که چنین ادعایی درست نیست.

نماینده مردم قم در مجلس بیان کرد: یکی دیگر از ادعاهای تاجگردون آن است که می‌گوید معترضان به اعتبارنامه وی، لر ستیز هستند که از باطن نادرست است و از دروغ بودن این حرف همین بس که بسیاری از کسانی که مخالف تاجگردون هستند، جز لرهای غیور هستند و حتی خواستار آن هستند که در مخالفت با تاجگردون در صحن علنی مجلس حرف بزنند.

نامه تاجگردون به هیأت رئیسه مجلس: اعتبارنامه ام را به رأی نگذارید
مالک شریعتی نماینده مردم تهران در بخش دیگری از این نشست گفت: آقای تاجگردون در نامه‌ای به هیات رییسه، خواستار عدم رأی‌گیری درباره اعتبارنامه خود در صحن مجلس شده است.

وی اضافه کرد: منتخب مردم گچساران در این نامه نوشته که صلاحیت من در تمام مراجع چهارگانه تایید شده است.

وی ادامه داد: تاجگردون در هیت نظارت شهرستان و استان تأیید نشده و صلاحیت وی به شش دلیل نیز در مراجع چهارگانه رد شده، اما علی‌رغم همه این‌ها مجلس می‌تواند مستقل به این مقوله ورود کند و اعتبارنامه‌ای را رد و یا تأیید کند.

شریعتی تأکید کرد: مجلس نیازی به حکم دادگاه ندارد و به‌طور مستقل امکان ورود دارد و می تواند اعتبارنامه یک فرد را بررسی کند.

پرونده تاجگردون سیاسی و قومیتی نیست
روح الله نجابت نماینده مردم شیراز نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: باید به نامه‌ای که در ۱۰ خرداد خطاب به رئیس شعبه ۱۲ نوشتیم اشاره کنم. نامه ما مشخص بود. ما دلایلی چون رانت خواری، کسب منافع اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه‌ها از طرق مختلف در دستگاه‌های دولتی، شرکت‌ها و بخش خصوصی را مطرح کردیم، پس عناوین مشخص است.

وی ادامه داد: آدرس غلط نباید به شما دهند و بگویند که مسئله سیاسی یا قومیتی است. این موضوعات انحراف از واقعیت موضوع است. به ادعاهای ما نه در شعبه به درستی رسیدگی شد و نه در کمیسیون تحقیق و من از نزدیک شاهد بودم. من خودم عضو شعبه ۱۲ بودم و دیدم.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: اینکه چرا موضوع اعتبارنامه جدی است، باید بگویم که موضوع روال قانونی خود را طی می‌کند؛ ولی تنها اولویت مجلس یازدهم نیست. بحث خودرو، مسکن و موضوعات معیشتی مردم مورد رسیدگی نمایندگان در مجلس است.

نجابت افزود: باید ابتدای کار، دندان پوسیده را کنار بگذاریم. اگر یک بخش از بدن آلوده باشد، باقی را آلوده می‌کند. توجیه نبود منابع بهتر از تبعیض است. مردم دغدغه دارند و باید به آن پرداخت.

وی عنوان کرد: آقای کامران نامه‌ای در سال ۹۶ در مورد بودجه ۹۷ به رئیس مجلس نوشتند و بودجه را دارای ۳۲ هزار میلیارد خطا دانسته‌اند. این نامه موجود است.نجابت تاکید کرد: ما ادعایمان این است که سینه را سپر کرده ایم. فرمان ۸ ماده‌ای امام خمینی (ره) و سخنان رهبری در دیدار با نمایندگان برای ما حجت است. باید با فساد مقابله کنیم. نمایندگان در مجلس این موضوعات را در نظر دارند.وی افزود: ما باید بپذیریم که در قوای سه گانه عزمی برای مقابله با فساد باشد. من استناد به فرمان ۸ ماده‌ای امام راحل و تاکید ایشان به مبارزه به فساد می‌کنم.این نماینده مجلس اظهار داشت: تسامح برای ما پذیرفتی نیست. اگر فردی فاسد است، باید برود. مجلسی که امید را برای مردم ایجاد و آن را زنده کرده است، نباید با حضور افرادی در آن به بی راهه برود.

مبارزه با فساد در دستورکار مجلس یازدهم است
اقبال شاکری نماینده مردم تهران در خانه ملت هم به عنوان یکی دیگر از مخالفان اعتبارنامه تاجگردون گفت: بررسی صلاحیت اعتبارنامه نمایندگان بر اساس اصل ۹۳ قانون اساسی توسط نمایندگان مجلس به حدی مهم است که در ردیف شورای نگهبان قرار دارد. مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد؛ مگر در مورد تصویب اعتبارنامه نمایندگان.

وی مبارزه با فساد را یکی از ریل‌گذاری‌های مهم مجلس دانست و افزود: مبارزه با رانت و فسادستیزی، یکی از وظایف مجلس است بنابراین باید از این ظرفیت که در قانون اساسی آمده و امام(ره)  و مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند، استفاده شود.

وی با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان با اعتبارنامه یکی از نمایندگان، گفت: تعدادی از ما نمایندگان داریم از ظرفیت‌های موجود در قانون استفاده می‌کنیم؛ این دیگر تهدید، توهین، پیامک و پست‌های مختلف ندارد. ما داریم از اختیارات قانونی خود استفاده می‌کنیم. اگر ما به تکلیف خود عمل کنیم، موجب می‌شود که هر کسی پای در این مسیر نگذارد و سعی نکند که با استفاده از هر وسیله‌ای به جایگاهی برسد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعتراض به اعتبارنامه نمایندگان نه تنها در این دوره بلکه در دوره‌های قبلی نیز وجود داشته است.

شاکری گفت: اگر از ظرفیت‌های نظارتی نمایندگان به درستی استفاده می‌شد، یک وزیر پس از سه بار استیضاح، بیش از گذشته رأی نمی‌آورد. نمایندگان نباید با استفاده از ظرفیت‌های قانونی اجازه دهند اتفاقاتی رخ دهد که قوه قضائیه وارد شود و هزینه‌های زیادی برای کشور به همراه داشته باشد.