کد خبر: ۲۹۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۶

روایت آسوشیتدپرس از جدال ایران و آمریکا در شورای امنیت

یک رسانه آمریکایی به تشریح مهم‌ترین موضوعات محل مناقشه میان تهران و واشنگتن در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد پرداخته است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران و «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است امروز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت با موضوع اجرای توافق هسته‌ای برجام که آمریکا دو سال پیش از آن خارج شده به صورت مجازی حضور پیدا کنند. 

این نشست علنی در  پرقدرت‌ترین نهاد سازمان ملل، یک روز بعد از آن برگزار می‌شود که ایران از اینترپل خواست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و ده‌ها نفر دیگر را به دلیل نقش‌آفرینی در ترور سردار قاسم سلیمانی دستگیر کند. 

آسوشیتدپرس نوشته حکم ایران برای تعقیب قضائی دونالد ترامپ را نشانه‌ای از تشدید تنش‌ها میان آمریکا و ایران بعد از اقدام واشنگتن در خروج از توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌های یکجانبه علیه تهران دانسته است. 

آسوشیتدپرس نوشته یکی از موضوعاتی که در این جلسه به بحث گذاشته خواهد شد یکی از بندهای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است که خواستار لغو محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران در میانه ماه اکتبر است. دولت ترامپ به شدت خواستار جلوگیری از اتمام این محدودیت‌ها است. 

آمریکا قطعنامه‌ای را توزیع کرده که خواستار ممانعت از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. این قطعنامه با مخالفت چین و روسیه روبرو شده و کشورهای اروپایی هم قطعنامه‌ای جایگزین به جای آن ارائه کرده‌اند. 

ایران این قطعنامه را رد کرده و گفته که این ممنوعیت‌ها باید طبق آنچه در متن قطعنامه آمده به طور کامل رفع شوند. محمد جواد ظریف اندکی بعد از پامپئو سخنرانی‌اش را در شورای امنیت آغاز خواهد کرد.