کد خبر: ۲۹۹۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۷

روحانی به آمریکایی‌ها: به برجام ضربه بزنید، اقدام قاطع خواهیم کرد/ آمریکا دو شکست سیاسی متحمل شد/ افراط و تندروی را نمی پسندیم، دوستان راه وحدت را برگزینند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سازمان ملل دیروز صحنه نمایش شکست سیاسی آمریکا در برابر آمریکا بود، تاکید کرد: ممکن است آمریکایی‌ها در محاسبات‌شان بگویند در عرصه اقتصادی دستاوری داشتیم و ملت ایران را تحت فشار قرار دادیم ولی از نظر حقوقی سیاسی و اخلاقی بارها مواجه با شکست شدند و نشست دیروز شکست جدید برای آمریکایی‌ها بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیات، با تبریک فرارسیدن میلاد امام رضا (ع) گفت: امام رضا (ع) یک ویژگی خاص دارد و آن اینکه مهمان مردم ایران است. از روزی که علیرغم خواسته میلی، مجبور شد از مدینه هجرت کند و وارد ایران شد، در مسیر از اهواز تا نیشابور، مردم از بیانات آن حضرت بهره و استفاده بردند.   

وی ادامه داد: در دورانی که ایشان در مرو و خراسان بود، بیانات و مباحثات آن حضرت و شرکت در مجالس رسمی در حوزه دینی، اعتقادی و... اثرگذار بود تا آنجا که امام هشتم را به عنوان عالم آل محمد (ص) لقب دادند و فرصت ایشان برای تببین احکام دین در جلسات رسمی بی‌نظیر بود.  

رییس‌جمهور با بیان اینکه امام صادق (ع) را به عنوان موسس مکتب و مذهب‌مان می‌شناسیم، اظهار داشت: درست است در دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع)، فقه و تشیع تبیین شد، اما رسمیت مذهب شیعه مربوط به دوران امام هشتم است یعنی در دورانی که در دوران خلافت و حکومت، وضوح و علنی تشیع تبلیغ می‌شد و خلیفه وقت به صورت ظاهری از آن پیروی می‌کرد.  

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا بخوانید؛

* امام هشتم امام تدبیر بود، علیرغم میل امام هشتم به عدم سفر از مدینه، آن را پذیرفت و قبول کرد به دلیل آثار و مسائلی که برای دنیای اسلام داشت. علیرغم رد ولایت عهدی، آن را به ظاهر پذیرفت. این بسیار مهم است که پایان کار را ببینیم و در همه برنامه‌ریزی‌ها مسائل اصلی امت اسلام و جامعه مدنظر باشد و سیره مبارکه آن حضرت می‌تواند راهنمای خوبی برای ما در این مسیر باشد.  

*{ با اشاره به سالگرد مورد هدف قرار دادن هواپیمای ایرباس ایران توسط ناو آمریکایی در تیر ماه سال ۶۷ }: فردا دوازدهم تیر ماه است؛ روزی که ایرباس ما توسط موشک‌های آمریکایی سرنگون شد. این جنایت بزرگی بود که در تاریخ کشور تحقق یافت. اینکه یک نیروی نظامی به تعمد در میدان جنگی که در ظاهر ایران و عراق بود، حضور یافت و آمریکا در ماه‌های اخیر در خلیج فارس وارد آن شد.  

* آمریکایی‌ها هواپیمای ما را زدند، بگویند اشتباه کردم ولی عذرخواهی نکند، بگویند فکر کردم اف ۱۴ است ولی نبود و به کسی که این هواپیما را سرنگون کرد و ۲۹۰ را به شهادت رساند، مدال داد. این شیوه و اخلاق آمریکایی‌ها است و مسیری است که از آن زمان تا به امروز دنبال کرده‌اند. فرض بگیریم اشتباه کرده‌اند، لااقل عذرخواهی کرده و آن فرد را محکوم می‌کرد، نه مدال دهد. 

سازمان ملل صحنه شکست سیاسی آمریکا بود
* همین مسئله را مجددا شاهدیم و سازمان ملل صحنه نمایش شکست سیاسی آمریکا بود.

*در سه سال و نیم اخیر یعنی از زمانی که دولت جدید در کاخ سفید مستقر شده است، با بی قانونی و اعمال ضد بشر علیه جمهوری اسلامی مواجه بودیم.

* ممکن است بگویند در بخش اقتصادی ما توانستیم ملت ایران را تحت فشار قرار دهیم اما از لحاظ اخلاقی در این مدت سه سال و نیم بارها با شکست مواجه شدند. در این هفته‌های اخیر دو شکست سیاسی متحمل شدند. یک پیش نویس قطعنامه‌ای که علیه ایران تهیه کردند ولی اعضای شورای امنیت با آن مخالفت کردند و شکست دوم در صحنه شورای امنیت دیروز بود که غیر خود آمریکا بقیه همه از برجام تعریف کردند.

سه سال و نیم است که می خواهند برجام را بشکنند
* سه سال و نیم است که می‌خواهند برجام را بشکنند ولی بازهم شورای امنیت تشکیل می‌شود و ۱۴ عضو دیگر از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت می‌کنند. آمریکایی‌ها همیشه از لحاظ حقوقی با شکست مواجه بودند. 

* هر روز و هرساعتی که طرف مقابل ما حاضر شوند به همه تعهدات خودشان در برجام عمل کنند ما بلافاصله به تعهداتمان عمل خواهیم کرد. ضربه آمریکا به برجام تاکنون اقتصادی بوده است اما اگر بخواهند ضربه سیاسی به برجام بزنند ایران تحمل نمی‌کند و اقدام قاطع خودش را نشان می‌دهد.

گفتمان دولت تدبیر و امید در داخل اعتدال و در جهان تعامل سازنده است
* گفتمان دولت تدبیر و امید در داخل، اعتدال و میانه روی و در جهان، تعامل سازنده بوده و هست، جلسه ویدئو کنفرانسی عصر امروز با روسای جمهوری روسیه و ترکیه را در راستای گفتمان تعامل سازنده دولت در عرصه جهانی برشمرد.

افراط و تندروی را نمی پسندیم
* بر ضرورت تقویت گفتمان اعتدال و میانه روی در عرصه داخلی تاکید می‌کنم. در داخل افراط و تندروی را نمی پسندیم و می دانیم به ضرر کشور تمام خواهد شد و در همین راستا از همه دوستان درخواست می کنیم در این شرایط پیچیده و سخت، راه وحدت، تعامل و مهربانی را برگزینند.

* امروز روز وحدت و انسجام است و باید در کنار یکدیگر باشیم. کاه را کوه کردن هنر نیست و در طرف خودشان، کوه را کاه کردن اخلاقی نیست. کشور با توجه به تحریم ها و کرونا مشکلات سختی دارد که همه باید در کنار هم در صدد رفع این مشکلات بر آییم.