کد خبر: ۲۹۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۹

چگونه مردان می‌توانند سلامت روان خود را افزایش دهند؟

مبحث سلامت روان بسیار پیچیده و مفصل است، اما یک نکته مهم در خصوص سلامت روان این است که تفاوت‌هایی بین راه‌های ارتقای سلامت روان زنان و مردان وجود دارد.
مردان اغلب درباره مشکلات خود سکوت می‌کنند و کمتر از زنان درباره مسائل خود صحبت می‌کنند. افزون بر این، مردان بسیار کمتر از زنان عادت دارند به روانشناس مراجعه کنند.

از دید اغلب مردان صحبت‌های پیرامون سلامت روان مایه آبروریزی است. طبق اعلام انجمن روانشناسی آمریکا، تقریباً شش میلیون مرد در آمریکا سالانه از افسردگی رنج می‌برند، اما مردان به مراتب کمتر از زنان به دنبال درمان این مشکل هستند. احتمالاً به دلیل این که این مشکلات را قبول ندارند یا حتی با علم به این مشکلات نگران قضاوت دیگرانند.

دکتر سو وارما، متخصص روانکاوی و عضو انجمن روانشناسی ایالات متحده اخیرا پژوهشی گسترده در مورد مردان، سلامت روان، و آنچه مانع از جستجوی کمک برای سلامتی مردان می‌شود انجام داده است. او می‌گوید: «من بسیاری از بیماران مرد دارم که به من می‌گویند مدت‌ها طول کشیده تا تصمیم بگیرند درمان شود. شاید بپرسید چرا؟ پاسخ این است که آن‌ها عادت نکرده اند در مورد احساساتشان صحبت کنند.»

برای دکتر وارما، چندین دلیل مهم دیگر وجود دارد که مردان ممکن است از بحث در مورد احساساتشان هراس داشته باشند، مانند این که موضوع چقدر سنگین است یا مایل نیستند به ریشه‌های مشکلات خود در کودکی باز گردند. ترس از آسیب پذیر جلوه کردن، تعصب در برابر احساسات مردانه و مواردی مشابه نیز در عدم مراجعه به روانشناس نقش دارند.

به گفته دکتر ورما بسیاری از مردان در برابر مسیر‌های درمانی نیز موضع می‌گیرند. برای مثال به محض صحبت درباره خانواده می‌گویند: «ما مثل همه بودیم، دوران کودکی من طبیعی بود. چیز عجیبی وجود نداشت.» این به یک سوال مهم منتهی می‌شود آیا راهی برای غلبه بر ترس از آسیب پذیری وجود دارد؟ بله، دکتر وارنا می‌گوید. نحوه نزدیک شدن به گفتگو با مردان بسیار مهم است. بسیاری از مردان به فعالیت‌های اجتماعی، مسابقات و دورهمی‌های دوستانه علاقه دارند. یک مشاور باید بر اساس همین موارد اساس گفتگو را برنامه ریزی کند تا حس اعتماد را ایجاد کند.

وی تأکید می‌کند: «مردان به فضا نیاز دارند تا بتوانند این تعادل ظریف را بین فضای خارج از مرکز مشاوره و زندگی واقعی خود برقرار کنند.» به طور معمول بسیاری از روانشناسان برای حل مشکلاتی مثل افسردگی و اضطراب مردان، انجام فعالیت‌های ورزشی یا آموختن یک مهارت را نیز به عنوان بخشی از برنامه درمان در نظر می‌گیرند این موضوع تا حد زیادی با هدف نزدیک کردن ایده آل‌های روانی مردان با روند بهبودی آنان است.