کد خبر: ۲۹۹۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۱

نیویورک‌تایمز در مورد رابطه طالبان و روسیه سند تازه رو کرد

ایسنا نوشت: روزنامه نیویورک تایمز در گزارش جدیدی نوشت، تحلیلگران اطلاعاتی اسناد و مدارکی در خصوص یک سری انتقال پول که به جهت پرداخت جایزه به شبه‌نظامیان مرتبط با طالبان بابت کشتن سربازان آمریکایی و ائتلاف در افغانستان از سوی روسیه انجام شده، مورد استفاده و استناد قرار داده‌اند.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از سه مقام آگاه به اطلاعات گزارش داد، مقام‌های آمریکایی به رهگیری داده‌های الکترونیکی پرداختند که نشان می‌دهند یک سری انتقال پول‌های هنگفت از یک حساب بانکی تحت کنترل آژانس اطلاعات نظامی روسیه به یک حساب مرتبط با طالبان صورت گرفته و این سند و مدرکی در پشتیبانی از ارزیابی آن‌ها در خصوص پیشنهاد محرمانه اعطای جوایز از سوی روسیه به خاطر کشتن سربازان ائتلاف و آمریکایی است.

گرچه آمریکا قبلا هم روسیه را متهم به حمایت کلی از طالبان کرده بود، تحلیلگران از داده‌های اطلاعاتی دیگر به این نتیجه رسیدند که موارد انتقال پول به احتمال زیاد در راستای برنامه جایزه دادن روسیه که برخی بازداشتی‌ها در زمان بازجویی به شرح آن پرداختند، صورت گرفته است.

مقام‌ها گفتند که بازرسان در عین حال توانسته‌اند چندین مقام افغان را که درگیر در یک شبکه مرتبط با این عملیات روسیه بوده‌اند، شناسایی کنند که شامل مردی است که گمان برده می‌شود به عنوان واسطه برای توزیع مقادیری از پول‌ها عمل کرده و اکنون در روسیه به سر می‌برد.

اطلاعات رهگیری شده، یافته‌هایی که حین بازجویی‌ها حاصل شدند، تقویت می‌کند و اختلاف‌نظر میان تحلیلگران و آژانس‌های اطلاعاتی بر سر صحت اعترافات بازداشتی‌ها را کاهش دادند. این افشاگری‌ها، ادعای کاخ سفید مبنی بر اینکه عدم اطمینان از صحت اطلاعات موجود موجب شد تا آن‌ها در حد و اندازه اطلاع‌رسانی به دونالد ترامپ نباشند، تضعیف می‌کند. در حقیقت به گفته دو مقام، این اطلاعات اواخر فوریه در یک گزارش روزانه اطلاعاتی به ترامپ ارائه شده بودند.

مقام‌های افغان اخیرا به توصیف وقایعی مرتبط با این ارزیابی اطلاعاتی پرداختند. آن‌ها گفتند چند تاجر در شش ماه گذشته که از طریق حواله اقدام به انتقال پول کرده بودند، در افغانستان دستگیر شدند و مظنون به همکاری با حلقه‌ای از واسطه‌ها میان آژانس اطلاعاتی روسیه و شبه‌نظامیان مرتبط با طالبان هستند. به گفته مقام‌ها، این تاجران در طی آنچه که مقام‌ها چند یورش در شمال افغانستان و همین طور کابل خواندند، دستگیر شدند.

یک مقام ولایتی گفت، نیم میلیون دلار از خانه یکی از آن‌ها کشف شد.

روز دوشنبه، دولت آمریکا از چند جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان این کشور برای حضور در کاخ سفید به منظور بحث در مورد این اطلاعات دعوت به عمل آورد. این جلسه عمدتا از جانب سه مقام دولت ترامپ شامل جان راتکلیف، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، رابرت سی. اوبراین، مشاور امنیت ملی این دولت و مارک میدوز، رئیس دفتر کاخ سفید برگزار شد. میدوز و راتکلیف تا همین چند وقت پیش نماینده‌های جمهوری‌خواه حامی ترامپ در کنگره آمریکا بودند.

به گفته دو مقام آگاه به این نشست، این جلسه متمرکز بر داده‌های اطلاعاتی در حمایت از این نتیجه‌گیری که روسیه عملیات محرمانه پرداخت جایزه را اداره می‌کرده و همین طور یک سری اطلاعات دیگری که از این ارزیابی پشتیبانی نمی‌کرده، بوده است. به عنوان مثال بخشی از این جلسه متمرکز بر صحبت‌های بازداشتی‌ها در حین بازجویی‌ها و همین طور اختلاف‌نظر تحلیلگران بر سر آن‌ها بوده است.

هر دو منبع مذکور گفتند که هدف از برگزاری این جلسه رساندن این پیام بوده است که اطلاعات مربوط به عملیات جایزه دادن روسیه به طالبان "کاملا معتبر و روشن" نیستند و به عنوان مثال، کاخ سفید برای این منظور به بازجویی مقام‌های اطلاعاتی افغان از یک سری بازداشتی‌های دیگر اشاره کرده و اعتبار آن ها را "ناچیز" دانسته است. همچنین آن‌ها گفتند که مقام‌های دولت ترامپ در جلسه برای جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا هیچ مطلبی درباره دادهای رهگیری شده در خصوص انتقال پول‌ها ذکر نکردند.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان سنا نیز به طور جداگانه صبح روز سه‌شنبه در جریان مواضع کاخ سفید قرار گرفتند و دموکرات‌ها بعد از آن گفتند که از نظر آن‌ها این مساله آنگونه که ترامپ توصیف کرده کاملا یک "حقه" نیست و خواستار شنیدن مستقیم صحبت‌های مقام‌های اطلاعاتی به جای صحبت‌های مقام‌های منصوب‌شده از سوی ترامپ شدند.