کد خبر: ۲۹۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۰

کرونا هر ۱۰ دقیقه یک ایرانی را می‌کشد/ فراتر رفتن یک استان از وضعیت قرمز/ وضعیت وخیم تهران

تمام سناریوهای خوش‌بینانه درباره کرونا و انتظار اندکی آسودگی در روزهای گرم تابستان بر باد رفت. هشدارهای مسئولان وزارت بهداشت درباره وضعیت نگران‌کننده ابتلا به کرونا دیروز لحن و ادبیاتی متفاوت داشت؛ آکنده از هشدار و نگرانی‌.
آمارهای وزارت بهداشت از مرگ ۱۴۶ نفر دیگر خبر می‌‎دهد و ۲۴۵۷ تن هم به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. وضعیت ۸ استان در کشور قرمز است و از بیمارستان‌های تهران هم خبرهای نگران‌کننده‌ای به گوش می‌رسد. 

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفته تاکنون ۱۰هزار و ۸۱۷ ایرانی بر اثر کرونا جانشان را از دست داده‌اند اما هم‌اکنون ۳هزار و ۴۹ نفر در وضعیت شدید بیماری تحت مراقبت هستند. 

طبق گزارش وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز بوده و بالاترین میزان ابتلا، بستری و فوتی را دارند. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند. 

خبرها حاکی از بازگشت پرقدرت کرونا به تعدادی از شهرهای کشور است، این در حالی است که در یک‌ماه و نیم گذشته و پس از تصمیم دولت برای بازگشایی کسب و کارها بسیاری از پزشکان و حتی شماری از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، منتقد برنامه نسبتا سریع دولت برای بازگشایی‌ها بودند.

در این مدت ستاد ملی مقابله با کرونا تلاش کرده با تصویب و ابلاغ شیوه‌نامه‌ها و توصیه به رعایت پروتکل‌ها مردم و همه ذی‌نفعان را به رعایت بیشتر بهداشت و اهمیت دادن به ضرورت رعایت فاصله اجتماعی ترغیب کند اما در عمل بسیاری از پروتکل‌های مصوب این ستاد نه در تهران و نه در دیگر شهرهای کشور به‌ویژه شهرهای بزرگ آنچنان که باید مورد توجه گروه‌های هدف قرار نگرفتند. 

در کنار این بی‌توجهی، سفرهای بین شهری در تعطیلات نسبتا پرتکرار خرداد یکی از عوامل بسیار مؤثر بر افزایش آمار ابتلا و شیوع دوباره کرونا بوده است. 

پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد بسیاری از افرادی که در ۱۰ روز گذشته با حال بد به بیمارستان‌های تهران مراجعه کرده و بستری شده‌اند، در تعطیلات خرداد در سفر بوده‌اند. عامل مؤثر دیگر در افزایش شیوع، تقویت الگوی ابتلای خانوادگی به کروناست. شیوع دوباره کرونا و صعودی شدن منحنی ابتلا و مرگ‌ومیر در حالی است که به‌نظر می‌رسد حساسیت و توجه جامعه به‌خودمراقبتی به‌شدت کاهش یافته است. به این موارد باید اضافه کرد افزایش دما و آغاز فصل تابستان را که رعایت دائمی برخی موازین بهداشتی مانند استفاده از ماسک را در زندگی روزمره برای مردم دشوار کرده است. به‌نظر می‌رسد روزهای سخت‌تری در راه است.