کد خبر: ۲۹۹۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۶۹
پشت پرده خبرفاکس نیوز در خصوص انصراف ترامپ از شرکت در انتخابات

فشار جمهوریخواهان برای انصراف ترامپ از انتخابات جدی است/ نظرسنجی‌ها درباره انتخابات ۲۰۲۰ چه می‌گویند؟

شبکه فاکس نیوز اخیرا، از احتمال کناره گیری ترامپ از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ خبر داده است. اگرچه این موضوع در قالب یک تحلیل و احتمال سنجی مطرح شده است، اما کلیت طرح آن از سوی شبکه‌ای که حامی جمهوریخواهان افراطی است، جای تامل دارد.
به راستی چرا شبکه فاکس نیوز چنین ادعایی را مطرح کرده است؟ آیا این شبکه، از نزدیکان ترامپ در این خصوص سیگنالی دریافت کرده است یا قصد دارد با طرح این موضوع، رئیس جمهور آمریکا را تحت فشار قرار دهد؟

واقعیت امر این است که عده‌ای از جمهوریخواهان، خصوصا برخی سران این حزب اصرار دارند که ترامپ از حضور دوباره در انتخابات اجتناب کند. رصد نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی در آمریکا، نقش به سزایی در این تصمیم گیری داشته است. در مقابل، برخی دیگر از سران جمهوریخواه تاکید دارند که این حزب باید نهایت حمایت خود را از ترامپ در برابر جو بایدن و حزب دموکرات صورت دهد. آنچه مسلم است اینکه سران حزب جمهوریخواه در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز علاقه چندانی نسبت به معرفی ترامپ به عنوان نامزد نهایی حزب متبوع خود نداشتند. فراتر از آن، از جرج واکر بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا گرفته تا افرادی مانند سناتور جان مک کین (سناتور ایالت آریزونا که حدود دو سال پیش درگذشت)، معتقد بودند حضور ترامپ در انتخابات و کاخ سفید، اعتبارحزب جمهوریخواه را زیر سوال خواهد برد.

دو نظرسنجی تعیین کننده علیه ترامپ

دو نظرسنجی مهمی که محاسبات ماه‌های اخیر سران حزب جمهوریخواه مبنی بر شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را به سوی واقعیت سوق داده است. در نظرسنجی جدید NPR / PBS NewsHour / Marist))، میزان نا رضایتی از ترامپ به نقطه اوج خود رسیده است که نشانه بارز عدم رضایت آمریکایی‌ها از برخورد وی با بحران‌های ملی چند گانه می‌باشد. این بحران‌های چندگانه، شامل شیوع ویروس کرونا، بروز اعتراضات ضد نژادپرستانه در آمریکا و تشدید بحران اقتصادی در این کشور می‌باشد. درصد پاسخ دهندگانی که از عملکرد وی در کاخ سفید رضایت ندارند به ۵۸ درصد یعنی به بالاترین سطح خود رسیده است.

فراتر از آن، نظرسنجی‌های شبکه سی ان ان و فاکس نیوز که با ترتیب برتری ۱۴ درصدی و ۱۲ درصدی بایدن بر ترامپ را در سطح عمومی نشان می‌دهد، جایی را برای مانور ترامپ در فضای سیاسی و انتخاباتی اخیر باقی نگذاشته است. جمهوریخواهان در ماه فوریه و مارس (بهمن ماهو اسفند ماه) و پس از شیوع اولیه کرونا در آمریکا تصور می‌کردند که گذشت زمان، به سود ترامپ و حزب متبوع آن‌ها خواهد بود! اما نظرسنجی‌های ملی و ایالتی نشان می‌دهد که چنین تصوری اشتباه بوده است.

شلیک سخت تگزاسی‌ها به ترامپ

با این حال به نظر می‌رسد نگرانی اصلی سران حزب جمهوریخواه، معطوف به ایالت تگزاس می‌باشد. ایالتی که اگر رئیس جمهور آمریکا در آن ببازد، نه تنها قدرت، بلکه اعتبار حزب حاکم فعلی بر کاخ سفید را نیز از دست خواهد داد! یالت تگزاس، از ایالات قرمز (جمهوریخواه) در این کشور محسوب می‌شود و آرای آن طی بیش از ۴ دهه اخیر همواره به سود حزب جمهوریخواه به گردش در آمده است. جیمی کارتر، آخرین دموکراتی بود که توانست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۷۶ (۴۴ سال قبل) ایالات تگزاس را فتح کند. اما نظرسنجی اخیر صورت گرفته توسط دانشگاه کوئینی پیاک نشان می‌دهد که ترامپ با اختلاف یک درصد (۴۳ درصد به ۴۴ درصد) از بایدن عقب افتاده است. برخی نزدیکان ترامپ در ابتدا، نظرسنجی موسسه کوئینی پیاک را زیر سوال بردند. اما نظرسنجی شبکه فاکس نیوز در تگزاس نیز نشان داد که بایدن با کسب ۴۵ درصد از آرای نظرسنجی، از ترامپ (که ۴۴ درصد آرا را کسب کرده بود) پیشی گرفته است.

تگزاس با ۳۸ رای الکترال، پس از کالیفرنیا (با ۵۵ رای الکترال)، دومین ایالت با اهمیت انتخاباتی در آمریکا محسوب می‌شود. شکست ترامپ در ایالت تگزاس، علاوه بر آنکه شکست وی در انتخابات را رقم خواهد زد، آشفتگی را در اردوگاه حزب جمهوریخواه به نقطه اوج خود خواهد رساند. اگرچه نتایج نهایی انتخابات قابل پیش بینی نیست، اما به نظر می‌رسد ترامپ طی ۴ ماه و نیم پیش رو، مسیر سختی را برای غلبه بر بایدن پیش رو دارد. در چنین شرایطی برخی سران حزب جمهوریخواه ترجیح می‌دهند ترامپ را جهت کناره گیری از انتخابات متقاعد سازند. با این حال هنوز ترامپ به این محاسبه و باور نرسیده است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ شکست خواهد خورد! او معتقد است که آرای سفید و خاکستری در هفته‌های منتهی به برگزاری انتخابات (به مانند سال ۲۰۱۶ میلادی) به سود وی به گردش در خواهد آمد! موضوعی که اعتبار و صحت آن در نظرسنجی‌های هفته‌های آخر منتهی به انتخابات مشخص خواهد شد.