کد خبر: ۲۹۹۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۴۰

مرگ چهره سرشناس سینمای بالیوود در ۷۱ سالگی

ساروج خان که از تحسین‌شده‌ترین طراحان حرکات موزون در سینمای هند بود، پس از شش دهه فعالیت در بالیوود و بردن جوایز فراوان در ۷۱ سالگی از دنیا رفت.
به نقل از نیویورک تایمز، ساروج خان از دوران کودکی به عنوان بازیگر وارد دنیای فیلم و سینما شد اما خیلی زود راه خود را سوی طراحی حرکات موزون کج کرد و در این مسیر به پیروزی‌های بسیار رسید. او طراح حرکات موزون برخی از بهترین و ماندگارترین فیلم‌های بالیوود در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بود و سرانجام روز جمعه به دلیل ایست قلبی در بیمارستان گورو ناناک در بمبئی درگذشت. ساروج خان از نیمه‌های ماه ژوئن در بیمارستان بستری و نتیجه آزمایش کرونای او منفی بود.

سه ساله بود که در یک فیلم بالیوودی مقابل دوربین رفت و در ۱۲ سالگی دستیار طراح حرکات موزون شد. ساروج خان در دوره‌ای که در سینمای هند فقط مردها پشت دوربین فعالیت می‌کردند، قواعد را شکست و نخستین تکنیسین زن به ویژه در عرصه بسیار مهم طراحی حرکات موزون لقب گرفت. برای نزدیک به ۲۰۰۰ ترانه و آهنگ در فیلم‌های کلاسیک بالیوود از جمله «دوداس» حرکات موزون طراحی کرد و طراح محبوب ستاره‌هایی چون مادوری دیکسیت و سری‌دوی بود که سال ۲۰۱۸ از دنیا رفت.

دیکسیت که از ستاره‌های سرشناس سینمای هند است، در واکنش به مرگ ساروج خان در صفحه اختصاصی خود در توییتر نوشت: «از رفتن دوست و مرشدم ویران شده‌ام. همیشه سپاس‌دار او خواهم بود که به من کمک کرد در این عرصه به اوج برسم. دنیا یکی از مستعدترین و دوست‌داشتنی‌ترین هنرمندان خود را از دست داد. تا همیشه دلتنگ تو می‌مانم.» او در ۲۲ نوامبر ۱۹۴۸ در بمبئی به دنیا آمد و پدرش در کراچی تاجر بود اما با جدا شدن هند و پاکستان در ۱۹۴۷ خانواده آنها ناچار شد زندگی تازه را در اتاقی در زاغه‌های بمبئی از سر بگیرند.

ساروج در همان اتاق پا به این دنیا گذاشت و خواهر بزرگ‌تر پنج فرزند دیگر بود. پدر برای کمک به درآمد خانواده کاری در صنعت رو به رشد سینمای هند در بمبئی برای دختر خردسالش پیدا کرد و او با نام هنری ساروج در سه سالگی وارد بالیوود شد. اندکی بعد پدر از دنیا رفت و ساروج خان در مستند زندگی‌اش در ۲۰۱۲ از خاطره‌های آن دوران گفت که چطور مادر می‌کوشید شکم شش بچه را سیر کند و بسیاری شب‌ها همه اعضای خانواده گرسنه سر بر بالین می‌گذاشتند.

در نوجوانی دستیار بی سوهانلال، از سرشناس‌ترین طراحان حرکات موزون بالیوود شد و اندکی بعد با اینکه ۱۳ ساله بود، زندگی مشترک خود را با سوهانلال آغاز کرد. آنها دو فرزند هم داشتند اما سوهانلال از دادن نام خانوادگی خود به فرزندانش خودداری کرد و در ۱۹۷۳ تصمیم گرفت نزد همسر اولش در شهر چنای بازگردد. ساروج دو سال بعد با سردار روشن خان ازدواج کرد که یک تاجر بود. حاصل زندگی آنها یک دختر بود و خان دو فرزند ساروج را هم به فرزندخواندگی پذیرفت.

ساروج خان در سال‌های اخیر داور چند مسابقه تلویزیونی هم بود و آخرین بار در ۲۰۱۹ در یک فیلم تاریخی با بازی دیکسیت مسئولیت طراحی حرکات موزون را بر عهده داشت. او سه جایزه فیلم ملی برد و برنده هشت جایزه فیلم‌فر در سینمای هند بود؛ بیش از هر طراح حرکات موزون در بالیوود. ساروج خان را در این تصویر کنار دیکسیت می‌بینید که سپتامبر گذشته جایزه فیلم ملی را دریافت کرد.