کد خبر: ۳۰۰۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۵

زالی: تقلیل ظرفیت کارکنان و تعلیق طرح ترافیک، پیشنهادات اصلی ستاد مقابله با کرونای پایتخت/ پیش بینی می کنیم که حدود ۲۵-۲۰ درصد از تهرانی ها مبتلا شده باشند

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران پیشنهادات اصلی ستاد مقابله با کرونا را تقلیل حضور و ظرفیت کارکنان سازمانها، تغییر ساعات کاری در تمامی سازمانها و تعلیق طرح ترافیک در تهران برشمرد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی با اشاره به آخرین جلسه ستاد کرونای پایتخت به تحلیل وضعیت شهر تهران از نظر کرونا پرداخت.
 وی با اشاره به محیط های بسته به عنوان مهمترین فاکتور برای گسترش کرونا تاکید کرد:  به هر شکلی باید از تجمع افراد در محیط های بسته، مسقف و کوچک بدون داشتن تهویه مناسب جلوگیری کرد.
به گفته زالی استان تهران در دو هفته اخیر شرایط متفاوتی را تجربه کرده است. در طی ۱۰ روز اخیر همه شاخص ها از جمله میزان ابتلا، تعداد مراجعان به مراکز بهداشتی و درمانی، آمارمراجعان سرپایی، موارد تست مثبت و بستری در بخش های عادی و ویژه با افزایش روبه تزایدی روبروبوده است.
وی شرایط تهران را از نظر بیماری کرونا ناپایدار، سخت و  شکننده تلقی کرد و با اشاره به این که با سیر جدیدی از بیماری روبرو خواهیم بود، گفت:  در روزهای اخیر علاوه بر افزایش تعداد مراجعان بیمارستانی شاهد تنوع گسترده تر علایم بیماری مراجعان هستیم. بستری شدگان با علایمی نظیر خستگی مفرط، ضعف، بیحالی، اختلال در وضعیت حرکتی در افراد سالمند، ایجاد اختلال در بویایی و چشایی و علایم گوارشی مثل اسهال های آبکی همراه تب، کم اشتهایی و بی اشتهایی مراجعه می کنند.
فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران خاطرنشان کرد: در طول سه هفته اخیر تعداد قابل توجهی از بیماران بستری در بخشهای عادی و ویژه از الگوی حادتر بیماری نسبت به گذشته برخودار هستند و گروههای سنی جدیدتری نیز در زمره بیماران قرار دارند.

بالاترین رده سنی مبتلایان به کرونا در تهران/تعداد مبتلایان ۱۰-۱۹ ساله دو برابر شدند
وی با اشاره به این که بالاترین مراجعان در تهران در بازه سنی ۵۹-۵۰ قرار دارند، افزود: تا اواخر خرداد ماه رده سنی ۷۰-۶۰ سال در رتبه دوم مراجعان به مراکز درمانی قرار داشتند اما امروز ۳۹-۳۰ ساله ها در رده دوم مراجعان قرار دارند. در واقع شاهد تغییر سن مراجعان و مبتلایان هستیم و افراد با تنوع سنی بیشتر در بین مراجعان دیده می شوند. در سه هفته اخیر سهم افراد گروه سنی ۱۹-۱۰ ساله ها ۲ برابر شده است.

الگوی بیماری در روزهای اخیر گمراه کننده است
وی الگوی بیماری در روزهای اخیر را نسبت به قبل گمراه کننده  تری برشمرد و گفت: در موارد بستری سرپایی اخیر فرد با علایم خفیف گلودرد یا تنفسی ساده مراجعه کرده و دارای سی تی اسکن ریه کاملا نرمال است اما آزمایش PCR وی مثبت است.  درحالی که در ماههای قبل در کنار علایم تنفسی اختلال در سی تی اسکن یافته ثابتی دال بر ابتلا به بیماری بود و این نشان دهنده تنوع بیشتر بیماری است.
زالی در ادامه افزود:  تا اوایل خرداد ماه بین ۴,۷-۳.۲  مراجعان سرپایی به مراکز جامع سلامت  و درمانگاهها نیاز به بستری در بخشهای عادی و ویژه داشتند درحالی که الان این میزان به ۸-۷.۵ درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته توسط اپیدمیولوژیست ستاد کرونای تهران؛ سفرهای تعطیلات خردادماه، مخدوش شدن رعایت پروتکل های بهداشتی پس از بازگشایی ها، کاهش حساسیت زایی جامعه نسبت به بیماری را مهمترین عوامل موثر در رشد فزاینده تعداد مبتلایان و موارد بستری در شرایط فعلی تهران برشمرد.
زالی با اشاره به ذات بیماری های مزمن عفونی اپیدمیک و جنبه فرسایشی آنها که منجر به حساسیت زدایی جامعه پس از مدتی می شوند گفت: براساس نظرسنجی ها در اواخر فروردین ماه کمتر از ۳۰ درصد تهرانی ها با بازگشایی اماکن تفریحی موافق بودند درحالی که اخیرا ۵۲ درصد از شهروندان تهرانی موافق این موضوع بودند.

تاکید زالی بر ایجاد یک راهبرد جامع برای حساسیت زایی مجدد آحاد شهروندی  
وی این موضع را نشان دهنده تغییر الگوی رفتاری در شهر تهران به دلیل مزمن و فرسایشی بودن ماهیت بیماری و تا حدی کمرنگ شدن شیوه نامه های بهداشتی دانست که می تواند زنگ خطر قابل توجهی باشد و تاکید کرد: هدف ما ایجاد یک راهبرد جامع برای حساسیت زایی مجدد آحاد شهروندی است.  

مداخلات باید در وقت مناسب اعمال شوند؛ ممکن است فردا دیر باشد
وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در اعمال محدودیت ها گفت: با توجه به مسایل اقتصادی و معیشتی طراحی الگوهای مداخله ای و محدود شونده به نحوی باید باشد  که به وضعیت اقتصادی متعارف تا حد امکان  آسیب وارد نشود. برخی از مداخلات اگر در وقت مناسب اعمال نشود ممکن است فردا دیر شود. به همین دلیل پیشنهاد ما این است مداخلاتی که به توازن اقتصادی شهر آسیب جدی تری وارد نکند در وهله اول اعمال شود.  

محیط های بسته؛ مهمترین فاکتور گسترش کرونا
وی با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی مهمترین فاکتور برای گسترش کرونا را محیط های بسته خواند و افزود: به هر شکلی باید از تجمع افراد در محیط های بسته، مسقف و کوچک بدون داشتن تهویه مناسب جلوگیری کرد.
به گفته زالی سهم قابل توجهی از ترددهای درون شهری مربوط به حمل و نقل عمومی است؛ گرچه در مقایسه با تیرماه سال گذشته ظرفیت ناوگان مترو از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به ۸۰۰ هزار نفر در تیر ۹۹ تقلیل یافته است اما این آمار در اپیدمی زیاد است.
وی افزود: برای اجرای مطلوب طرح فاصله گذاری اجتماعی در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوس، تاکسی نیاز به افزایش سه برابر ظرفیت فعلی داریم که میسر نیست بنابراین باید از تولید سفر در شهر تهران جلوگیری کرد.
زالی با اشاره به نظر سنجی های صورت گرفته گفت:  کمتر از ۱,۵ درصد تهرانی ها برای مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، ۴۷ درصد برای رفتن به محل کار و ۲۶ درصد برای خرید، از خانه خارج می شوند بنابراین برای تقلیل سفرهای درون شهری را داشته باشیم باید روی دو موضوع تقلیل ساعات کار و ظرفیت کارکنان و تعلیق طرح ترافیک سرمایه گذاری کنیم.

تقلیل ظرفیت نیروی انسانی سازمانها
به گفته وی سهم قابل توجهی از سفرهای درون شهری مربوط به کارمندان است و پیشنهاد کرد حضور کارمندان به شکلی که کفایت کار نیز مختل نشود کاهش یابد. مثلا تا حداکثر ۵۰ درصد از کارکنان در بخشهای سازمانها، ادارات دولتی و دوایر مربوطه حضور پیدا کنند و این باعث کاهش ۵۰ درصدی سفرها می شوند.
زالی افزود: در این تقلیل ساعات کار بخشی به صورت دورکاری تعریف خواهد شد، گروههای آسیب پذیر، بانوان در اولویت خواهند بود. همچنین می توانیم از فرصت تعطیلی نسبی تابستان برای کاهش ظرفیت کاری و اشتغال استفاده کنیم.
وی ادامه داد: البته تمامی این پارامتر ها را تحلیل خواهیم کرد و اثر آنها را در تغییر وضعیت کرونا در تهران موردی بررسی قرار می دهیم.
وی یکی از دلایلی اصرار برای مدیریت سفرهای درون شهری و اعمال این مداخلات حتی به صورت گذرا  در تهران را دادن فرصت به سیستم درمانی برشمرد که در این ۵ ماهه تحت فشار قابل توجهی قرار دارند و با رشادت ارزنده این مدافعان سلامت پرستاران و پزشکان  و کارکنان بخش بهداشت و درمان خدمت رسانی به بیماران بدون وقفه ادامه دارد. امااین مدافعان نیز دچار خستگی و فرسودگی شدند.

ابتلای ۴۵۰۰ پرسنل بهداشتی درمانی تهرانی به کرونا
زالی در ادامه از ابتلای ۴۵۰۰ نفر از پرسنل بهداشتی و درمانی استان تهران به کرونا خبر داد و گفت: به دلیل مزمن شدن بیماری بخش زیادی از کارکنان حوزه بهداشت و درمان به دلیل ابتلا به کرونا از مدار خدمت رسانی خارج شدند. بنابراین باید حتی به صورت گذرا تدابیری در نظر بگیریم که با کاهش آمار بیماران فرصتی برای نفس تازه کردن تیم های درمانی و بیمارستانی تهران فراهم کنیم.

وی دو پیشنهاد اصلی ستاد مقابله با کرونا را تقلیل حضور و ظرفیت کارکنان  سازمانها و تغییر ساعات کاری در تمامی سازمانها و تعلیق طرح ترافیک در تهران برشمرد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران تاکید کرد با توجه به پیوستگی و درهم تنیدگی دو استان تهران و البرز تصمیم گیری در این دو استان باید متناظر با هم  باشد  زیرا دو استان می توانند بر روی هم تاثیر بگذارند.

پیشنهاد دکتر زالی بر لغو آزمونهای حضوری در تهران
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری تعداد بسیاری از آزمونها در تهران با حضور جمع کثیری از شرکت کنندگان شهرستانی تاکید کرد: تهران فعلا شرایط میزبانی آزمونهای مختلف حضوری را ندارد و بهتر است که به زمان دیگری موکول شوند.  

 تاکید بر عدم برگزاری مجالس و اجتماعات تا بهبود شرایط
زالی همچنین تا بهبود شرایط تهران اجتناب از برگزاری مجالس تجمعی اعم ازعروسی و ترحیم را ضروری دانست و گفت: در شرایط فعلی یک مجلس عروسی می تواند کانون بالقوه خطرناکی برای ابتلا به بیماری مهمانان باشد  و مراسم شادی می تواند پس از ۲-۳ هفته منجر به بیماری و فوت تعداد زیادی از میهمانان شود.
وی تاکید کرد: فاز اول مداخلات را به گونه ای تعریف می کنیم که به کسب و کار و مشاغل افراد آسیبی وارد نشود و امیدواریم که شرایط در تهران به گونه ای تغییر یابد که نیاز به مداخلات جدی تر نداشته باشیم.

مردم مهمترین افسران نظارتی پروتکل های بهداشتی هستند
به گفته زالی برخی از  مشاغل و اصناف رعایت پروتکل های بهداشتی را انجام نمی دهند که توسط تیم های نظارتی  مشترک بین وزارت بهداشت و دانشگاهها کنترل می شوند.
وی مردم را مهمترین افسران نظارتی بر رعایت پروتکل های بهداشتی برشمرد که می توانند درصورت مشاهده تخلف به امر به معروف در حوزه سلامت بپردازند ونقش مهمی ایفا کنند. در کشورهایی که در حوزه کرونا موفق عمل کردند مردم در التزام به رفتارهای بهداشتی بسیار کمک کردند و نظارت عامه مردم به رعایت شیوه نامه ها بود.
زالی با اشاره به بازدید از ۹۵۰۰۰ امکنه در طول ۲ هفته اخیر توسط کارشناسان بهداشتی دانشگاه های پایتخت گفت: به یاد داشته باشیم که اگر  در محیط کارمان پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنیم قربانی بعدی ممکن است خانواده خود ما باشد. باید بدانیم اگر میخواهیم کسب و کار ما فردا تعطیل نشود امروز برای حفظ شرایط موجود اقتصادی باید پروتکل ها را رعایت کنیم.
زالی تاکید کرد: ادامه چرخش اقتصادی تهران نیز منوط به عدم گسترش بیماری است زیرا درصورت گسترش بیماری حتما زنجیره اقتصادی ما متوقف می شود.

چند درصد تهرانی ها کرونا را گرفتند
وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته گفت: پیش بینی می کنیم که حدود ۲۵-۲۰ درصد از تهرانی ها مبتلا به کرونا شده باشند. یعنی ۸۰-۷۵ درصد از مردم هنوز نگرفتند و قربانیان بالقوه بعدی این ویروس خطرناک خواهند بود. البته افرادی که سابقه ابتلا به کرونا را دارند نیزمعلوم نیست که این مصونیتشان تا چه حد پابرجا باشد و این نگران کننده است.
زالی تاکید کرد: راه ایمنی جمعی راه مناسبی برای این بیماری نیست و تا زمانی که واکسن ساخته نشده است باید همه خود را در خطر این بیماری بدانند حتی افرادی که قبلا به بیماری مبتلا شدند.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران کرونا را یک بیماری عجیب و غریب  و ویروسی مخرب تلقی کرد که رفتارش با تمامی ویروسهای قبلی فرق دارد و تمام ابعاد آن شناخته شده نیست. بیماری جهان شمولی که پاندمی است باید کماکان مردم این ویروس را خطرناک تلقی کنند. از برندگی و بی رحمی ویروس تاکنون کاسته نشده است باید آماده باشیم که سازو کار زندگی مان را به گونه ای طراحی کنیم که با حداقل مشکلات سپری کنیم.

منبع:ایرنا