کد خبر: ۳۰۰۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۰۶

معده درد هم از نشانه‌های کووید- ۱۹ اعلام شد

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اگر ناراحتی معده ناشی از مسمومیت غذایی یا مشکلات گوارشی باشد معمولاً پس از ۴۸ ساعت بهتر می‌شود و اگر مدت بیشتری طول کشید ممکن است از نشانه‌های زودرس کووید- ۱۹ یا عفونت باکتریایی باشد.
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روز پنجشنبه به نقل از نگار چاهی بخش اعلام کرد: نتایج حاصل از مطالعات جدید منتشرشده در دنیا نشان می‌دهد که برخی افراد در مراحل اولیه عفونت با ویروس کرونا ممکن است علائمی مانند درد شکم، اسهال، یبوست، تهوع و استفراغ را تجربه کنند.

وی افزود: به‌تازگی محققان دانشگاه استنفورد آمریکا در ایالت کالیفرنیا دریافتند که یک‌سوم از بیماران موردمطالعه مبتلابه شکل خفیف کووید- ۱۹ علائم گوارشی بروز داده‌اند؛ همچنین در پکن نیز محققان اعلام کردند که در۳ تا ۷۹ درصد از مبتلایان به کووید - ۱۹ علائم گوارشی بروز کرده است.

چاهی بخش اظهارداشت: در کشور ما نیز مواردی از علائم گوارشی در بیماران مبتلابه کووید - ۱۹ مشاهده‌شده بنابراین ممکن است برخی بیماران بدون نشان دادن علائم ریوی، تنها با مشکلات شکمی مراجعه کنند و یا برخی علائمی همچون تهوع، استفراغ یا اسهال را قبل از سایر تظاهرات همچون تب یا علائم تنفسی بروز دهند.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: این علائم گوارشی بیشتر در بیماران بزرگسال گزارش‌شده، ولی در مورد کودکان نیز مواردی از اسهال مشاهده‌شده است.

وی بیان کرد: در صورت وجود علائم گوارشی مانند اسهال، استفراغ و دل‌درد توصیه می‌شود افراد دست‌های خود را به‌طور مرتب به‌ویژه پس از اجابت مزاج و یا عطسه، قبل از غذا خوردن و یا پخت‌وپز با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویند.

چاهی بخش بهترین ضدعفونی‌کننده دست را محلول حاوی حداقل ۷۰٪ الکل دانست و گفت: وسایل منزل ازجمله سرویس بهداشتی، دستگیره دستشویی و حمام، گوشی و شماره‌گیر تلفن و هر وسیله دیگری که به‌طور مشترک توسط اعضای خانواده ممکن است لمس شود را به‌طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید.

اگر دچار اسهال هستید مقدار زیادی مایعات بنوشید

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان اینکه اگر دچار اسهال هستید مقدار زیادی مایعات بنوشید گفت: مهم است که به جایگزینی مایعات ازدست‌رفته، با مصرف مایعات فراوان به‌ویژه آب ساده و پرهیز از نوشیدن مایعات شیرین توجه کرده و از محلول ORS که حاوی الکترولیت‌های لازم برای جبران املاح موردنیاز ازدست‌رفته بدن طی اسهال است طبق نظر پزشک استفاده کنید.

چاهی بخش توصیه کرد: نوشیدنی‌های حاوی نمک مانند دوغ بدون گاز نیز به تأمین املاح ازدست‌رفته بدن کمک می‌کنند.

وی بیان کرد: در صورت ابتلا به اسهال از یک رژیم غذایی سبک حاوی موز، برنج سفید، کمپوت سیب و نان سفید (کم سبوس) که کربوهیدرات بدن شما را تأمین کرده و فشار برای دفع را کاهش می‌دهند پیروی شود، همچنین مصرف بلغور جو دوسر، سیب‌زمینی پخته یا تنوری و مرغ بدون پوست نیز مفید است.

چاهی بخش گفت: در این شرایط بهتر است غذا‌های چرب و فست فودها، مصرف بیش‌ازحد لبنیات، قهوه، نسکافه، چای، انواع شکلات و کاکائو، فلفل و سایر ادویه‌جات، غلات کامل (با سبوس بالا)، غذا‌های شور و مصرف گوشت قرمز محدودشده و از پرخوری خودداری شود.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برای بهتر شدن درد شکم به هر علت که باشد مصرف نعناع (در صورت عدم ابتلا به سوزش سر دل) و ریشه زنجبیل تازه (در صورت عدم ابتلا به کاهش پلاکت) کمک‌کننده است.

منبع: ایرنا