کد خبر: ۳۰۰۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
پروتئین برای بخش‌های مختلف بدن از جمله ساخت و ترمیم ماهیچه‌ها، مهار گرسنگی، تثبیت قند خون و رشد مو و ناخن سالم ضروری است. در این گزارش با نشانه‌هایی آشنا می‌شوید که از کمبود پروتئین در بدن خبر می‌دهد.
اگر به مقدار کافی پروتئین نخورید، می‌تواند بر همه‌چیز از وزن تا روحیه شما تأثیر بگذارد. بدن ما می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین را به طور هم‌زمان جذب کند. توصیه می‌شود حداقل ۲۰ گرم از پروتئین در هر وعده غذایی وجود داشته باشد. مصرف این مقدار به شما کمک می‌کند در طول روز سرحال و پرانرژی باشید. گفته می‌شود علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد بدن شما به پروتئین بیشتری نیاز دارد.

ایجاد مشکل در عضله‌سازی

اگر اهل ورزش هستید و برای عضله‌سازی تلاش می‌کنید، پروتئین باید پایه ثابت رژیم غذایی شما باشد. اگر بعد از تمرین خود از سوخت‌گیری با پروتئین غافل شوید فقط عضلات خود را نابود کرده‌اید.

به یاد داشته باشید تا یک ساعت بعد از تمرین، بدن بیشترین آمادگی را برای جذب مواد غذایی دارد؛ بنابراین پس از یک تمرین سخت از یک میان‌وعده پروتئین‌دار لذت ببرید تا به شما کمک کند عضلات خود را بازیابی کنید.

میل زیاد به مصرف شکر

وقتی وعده غذایی می‌خورید که پروتئین کافی ندارد، به احتمال زیاد احساس نارضایتی می‌کنید و به سمت غذا‌های چرب و شیرین می‌روید. پروتئین همه چیز را متعادل می‌کند، هوس‌ها را متوقف می‌کند و ما را کامل‌تر نگه می‌دارد؛ بنابراین در هر وعده غذایی حتماً به میزان کافی پروتئین مصرف کنید. از گزینه‌های پروتئین کم‌چرب می‌توان ماهی‌های صیدشده غیر پرورشی، بوقلمون و سینه مرغ را انتخاب کرد.

خشکی پوست

اگر قبلاً پوستی درخشان داشتید که اکنون کدر و پوسته شده است، ممکن است نشانه عدم وجود پروتئین در رژیم غذایی شما باشد. پروتئین ساختمان‌های مو، ناخن و پوست ما را تشکیل می‌دهد.

اگر به اندازه کافی مصرف پروتئین نداشته باشید، ممکن است مو‌های خشک و شکننده یا پوستی خشک پیدا کنید. استیون بورز، نویسنده کتاب اسرار افراد سالم دنیا می‌گوید که برای یک وعده صبحانه قابل حمل و دارای پروتئین، کلوچه‌های تخم‌مرغ و اسفناج آماده کنید.

گرسنگی سریع بعد از خوردن غذا

کربوهیدرات‌ها نسبت به پروتئین و چربی زمان هضم کمتری دارند. این بدان معناست که اگر بار‌های سنگین را روی کربوهیدرات قرار دهید و وعده‌های غذایی خود را با پروتئین و چربی بیشتری متعادل نکنید، در مدت‌زمان کم گرسنه خواهید بود.

اگر روز خود را فقط با شیر و غلات شروع کنید، قند خون شما افزایش می‌یابد و احساس ضعف یا حالت تهوع می‌کنید. این باعث می‌شود که شما کربوهیدرات‌های بیشتری مصرف کنید تا دوباره شما را سر حال کند.

احساس خستگی مداوم

پروتئین باعث می‌شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید در حالی که کربوهیدرات‌ها باعث خواب‌آلودگی شما می‌شوند. کمبود آهن که به آنمی نیز معروف است، می‌تواند باعث خستگی شدید شود. برخی از غذا‌های سرشار از آهن و پروتئین مانند لوبیا، گوشت گاو، جگر مرغ و کینوا را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

مو‌های شما نازک است

اگر وقتی موهایتان را در دست می‌گیرید و احساس می‌کنید تبدیل به یک دم اسبی کوچک‌تر شده، این یک نشانه از درخواست کمک مو‌های شماست. ریزش مو نشئت‌گرفته از رژیم‌های کم‌کالری و کم‌پروتئین است. اسید‌های آمینه نقش اصلی را در سلامت مو، پوست و ناخن‌ها ایفا می‌کند. اگر به هر دلیل میل به مصرف غذا‌های گوشتی ندارید، حتماً منابع گیاهی حاوی پروتئین کامل را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید.

افسردگی و نوسانات خلقی

پروتئین می‌تواند با تهیه اسید‌های آمینه که نقشی اساسی در ایجاد سروتونین و دوپامین در بدن دارند، باعث تقویت خلق‌وخوی شما می‌شوند. بدون این اسید‌های آمینه ضروری شما دچار افسردگی، نوسانات خلقی و اضطراب خواهید شد.

تورم در شکم پا‌ها

حتی اگر از نوشیدنی‌ها و غذا‌های تحریک‌کننده نفخ خودداری می‌کنید، اما پروتئین کافی دریافت نمی‌کنید، احتمال زیاد هنوز هم تورم در شکم، پا‌ها و مچ پای خود را تجربه می‌کنید. پروتئین برای حفظ تعادل مایعات در داخل و خارج از سلول‌های بدن ضروری است. پس با وارد کردن پروتئین بیشتر در غذا‌های خود بدنتان را به حالت تعادل برگردانید.
 
طولانی شدن مدت بیماری

پروتئین به آنتی‌بادی‌هایی که باعث از بین رفتن بیماری می‌شود قدرت می‌دهد و به تقویت‌کننده اصلی سیستم ایمنی تبدیل می‌شود. در صورت ابتلا به سرماخوردگی، کمبود پروتئین می‌تواند علت اصلی باشد چراکه به مبارزه با عفونت‌ها در بدن کمک بزرگی می‌کند.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: