کد خبر: ۳۰۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۴

گزارش نخستین مورد انتقال کرونا به نوزاد در رحم در فرانسه

پزشکان در فرانسه نخستین مورد تایید شده انتقال ویروس کرونا از مادر به کودک متولد نشده در رحم را گزارش کرده‌اند.
به گزارش بیزنس اینسایدر تا به حال برخی شواهد محدود دال بر انتقال ویروس کرونا درون رحم به کودک متولدنشده وجود داشته است، اما پژوهشگران فرانسوی در بیمارستان آنتوان بکلر در پاریس ثابت کردند که انتقال ویروس جدید کرونا یا سارس-کوو-۲ از راه جفت امکان‌پذیر است.

این مورد در مقاله‌ای با عنوان «انتقال عفونت سارس-کوو-۲ از راه جفت» در ژورنال Nature Communication منتشر شده است.

تا به حال برخی شواهد محدود دال بر انتقال ویروس کرونا درون رحم به کودک متولدنشده وجود داشته است، اما پژوهشگران فرانسوی در بیمارستان آنتوان بکلر در پاریس ثابت کردند که انتقال ویروس جدید کرونا یا سارس-کوو-۲ از راه جفت امکان‌پذیر است.

به گفته این پژوهشگران زنی ۲۳ ساله که در هفته ۳۵ بارداری بود، در ۲۴ مارس (اوائل فروردین) با شکایت تب و سرفه به این بیمارستان مراجعه کرد.

این مادر که آزمایشش از لحاظ ویروس کرونا مثبت بود، از طریق سزارین پسرش را به دنیا آورد و نوزاد بلافاصله بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان منتقل شد.

آزمایش نوزاد عفونت او را هم با ویروس کرونا نشان داد. نوزاد بعدا بهبود یافت و ۱۸ روز بعد از بیمارستان مرخص شد.

پزشکان فرانسوی می‌گویند مغز نوزاد شواهدی از التهاب با ویروس کرونا را که از طریق جفت در رحم به جریان خون نوزاد راه یافته بود، نشان می‌داد.

آنها این احتمال را که ویروس پس از تولد به نوزاد منتقل شده باشد، رد کردند.

این پزشکان در مقاله‌شان نوشتند: «جفت نشانه‌هایی از عفونت حاد و مزمن میان‌پرزی را نشان می‌داد که با وضعیت التهاب شدید عمومی مادری ناشی از عفونت سارس-کوو-۲ مطابقت داشت.»

این پزشکان اشاره می‌کنند که موارد مشابهی از تولد نوزادان دچار عفونت با ویروس کرونا قبلا گزارش شده است، اما تا به حال به طور قطعی نمی‌شد گفت این نوزادان ویروس را در رحم گرفته باشند.

یک بررسی کوچک در ۳۱ زن در ایتالیا در ماه‌های مارس و آوریل شواهدی دال بر امکان انتقال نوزادان متولد نشده از مادرانشان به دست داده بود.

سه بررسی دیگر هم که نتایجشان در ماه مارس منتشر شد شواهد درباره امکان انتقال ویروس در رحم مادر را به دست داد.

این پزشکان در فرانسه می‌نویسند:‌«ما نشان داده‌ایم که انتقال عفونت سارس-کوو-۲ از طریق جفت در هفته‌های آخر بارداری امکان‌پذیر است.»

البته داینل دو لوکا، سرپرست این بررسی و مدیر پزشکی بخش بیماری‌های کودکان در این بیمارستان در پاریس می‌گوید موارد مانند این بسیار نادر هستند و بنابراین باید به زنان باردار در این باره اطمینان خاطر داد.

به گفته او در اغلب چنین مواردی آسیبی به نوزاد وارد نمی‌شود.

البته اثرات درازمدت ویروس کرونا بر زنان باردار و نوزادان متولد نشده‌شان هنوز معلوم نیست.