کد خبر: ۳۰۱۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۱

جهانگیری: گواهینامه‌های مهارتی به رسمیت شناخته شوند/ مهارت باید به یک گفتمان در کشور تبدیل شود

معاون اول رییس جمهور گفت: آنچه می تواند ظرفیت ها و ابزارهای مادی و فیزیکی را به فعلیت برساند و کشور را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد، نیروی انسانی است.
اسحاق جهانگیری در جلسه دیدار رییس سازمان فنی و حرفه‌ای و جمعی از مدیران کانون‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد کشور با از نیروی انسانی به عنوان مهم ترین عامل توسعه کشور یاد و خاطرنشان کرد: اگر آسیب شناسی کنیم که چرا ایران علیرغم چند دهه تلاش در جهت توسعه و تدوین برنامه های متعدد توسعه ای نتوانسته به جایگاه مطلوب خود در توسعه دست پیدا کند، حتماً یکی از مهم ترین دلایل این است که نیروی انسانی از مهارت کافی برخوردار نبوده و متناسب با شرایط پرورش نیافته است.

وی با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی وظیفه اصلی نظام آموزشی کشور است، تصریح کرد: علاوه بر آموزش و پرورش و دانشگاه ها، تعداد زیادی مراکز و موسسات آموزشی خصوصی نیز در کشور وجود دارد که این یعنی نهادهای متولی آموزش و توسعه به اندازه کافی در کشور ایجاد شده اما برون داد و دستاوردهای لازم محقق نشده است.

وی مهارت آموزی را از نیازهای اصلی کشور برشمرد و افزود: مهارت باید در کشور به یک گفتمان تبدیل شود و بتواند جایگاه خود را در نظام اداری کشور باز کند.

معاون اول رییس جمهور با ذکر خاطره ای از دوران تصدی وزارت صنایع خاطرنشان کرد: در آن زمان که موضوع نوسازی صنعت مطرح شد، برخی تصور می کردند که باید ماشین آلات و ابزارها تعویض شود، اما نوسازی صنعت یعنی ساختار نیروی انسانی متناسب با صنعت تعریف شود و نیروی انسانی برای فعالیت و کار در عرصه صنعت دوره های آموزشی و مهارت های لازم را طی کند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان فنی و حرفه ای کشور باید پیش بینی های لازم را از آینده اقتصاد کشور داشته باشد و آموزش مهارت ها را متناسب با اقتصاد سال های آینده ارائه دهد، افزود: اقتصاد کشور که سال های متمادی به شکل سنتی بوده، امروز خواه ناخواه به سمت اقتصاد دیجیتال در حرکت است و شرکت های دانش بنیان سهم بیشتری در این اقتصاد پیدا کرده اند و باید تلاش کنیم مهارتها نیز به روزرسانی گردد و متناسب با اقتصاد دیجیتال به نیروی انسانی کشور آموزش داده شود.

وی هم چنین با تأکید بر اینکه گواهینامه های مهارتی باید در نظام اجرایی و اداری کشور ارزش و جایگاه خود را پیدا کنند، گفت: این گواهینامه ها باید در طبقه بندی مشاغل و سیستم اداری به رسمیت شناخته شود و چنانچه نیاز باشد دولت مصوبه ای در این خصوص به تصویب خواهد رساند البته باید آموزشگاه های ارائه دهنده مهارت و دوره های آموزشی نیز از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار باشند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به گزارش های ارائه شده در جلسه در خصوص برنامه ریزی برای آموزش مهارت ها در حوزه اقتصاد دریامحور تصریح کرد: اقتصاد دریامحور یکی از جهت گیری های اصلی اقتصاد کشور است و باید در این زمینه تلاش های جدی انجام دهیم چرا که در سال های گذشته با وجود چند هزار کیلومتر ساحل هنوز نتوانسته ایم آنطور که باید از دریا استفاده کنیم و فرصت های شغلی متعدد مرتبط با دریا نظیر حمل و نقل دریایی، کشتی سازی، صیادی و ... را افزایش دهیم.

وی با اشاره به طرح پیشنهادی سازمان فنی و حرفه ای کشور برای آموزش مهارت به بیکاران گفت: لازم است این پیشنهاد در قالب طرحی جامع تدوین شود و اگر به شکل مناسب و با در نظر گرفتن همه جوانب به آن پرداخته شود می تواند گام موثری در اشتغالزایی و از بین بردن بیکاری باشد.

وی هم چنین با اشاره به دغدغه های مطرح شده در جلسه مبنی بر الزام تعطیلی آموزشگاه های مهارتی آزاد کشور در شرایط کرونایی، اظهار داشت: امروز هیچ یک از واحدهای تولیدی در کشور تعطیل نیستند و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی فعالیت می کنند که لازم است با تدوین دستورالعمل های بهداشتی، فعالیت آموزشگاه های مهارتی آزاد نیز استمرار پیدا کند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به ایجاد پارلمان کارشناسان و مربیان کانون های صنفی آموزشگاه های آزاد کشور گفت: ایجاد این پارلمان ایده ای خلاقانه بوده است که می تواند به ارتقاء جایگاه آموزشگاه ها و مهارت آموزی در کشور کمک کند.
دکتر جهانگیری افزود: تجربه نشان داده هرگاه به سمت مشورت با فعالان و ذینفعان هر بخش حرکت کرده ایم، دستاوردها و نتایج مثبتی حاصل شده و این مجموعه ها تقویت شده اند.

وی با تأکید بر اینکه نباید از اینکه نهادهای مدنی قدرت پیدا کنند واهمه داشته باشیم تصریح کرد: اداره کشور نیازمند شکل گیری این نهادهاست و این نهادها سرمایه هایی در اختیار دولت هستند اما متأسفانه بعضاً دیده می شود که وقتی چنین نهادهایی شکل می گیرند، عده ای تلاش می کنند که آنها را زمین بزنند.

وی هفته مهارت را به همه کسانی که برای مهارت افزایی در کشور تلاش می کنند تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد با ارتقاء جایگاه سازمان آموزش فنی و حرفه ای و استفاده از ظرفیت های آموزشگاه های آزاد شاهد افزایش مهارت در نیروی انسانی و کاهش بیکاری در کشور باشیم.

در این جلسه شریعتمداری، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه میزان بیکاری در دانش آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفه ای به شدت پایین تر از فارغ التحصیلان دانشگاهی است، گفت: گواهینامه های مهارتی حتی در خارج از کشور یک امتیاز محسوب می شود و باید تلاش کنیم که جایگاه این گواهینامه ها را در داخل کشور نیز ارتقاء داده و به رسمیت بشناسیم.
در این جلسه همچنین علی اوسط هاشمی، رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور گزارشی از برنامه ها و اقدامات این سازمان در جهت ارتقاء توانمندی نیروی انسانی ارائه کرد و به تشریح طرح پیشنهادی خود برای مهارت آموزی به جوانان و افراد بیکار در کشور پرداخت.

در این نشست همچنین تعدادی از معاونین و مدیران سازمان فنی و حرفه ای کشور و نیز مدیران کانون های صنفی آموزشگاه های آزاد به بیان دغدغه ها و پیشنهادات خود برای ارتقاء جایگاه مهارت آموزی در کشور و به روز رسانی تجهیزات آموزشی پرداختند.

منبع:ایسنا