کد خبر: ۳۰۱۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۷

ابعاد مهم قرارداد نظامی ایران و سوریه/ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تمدید می‌شود؟

جزئیات قرارداد نظامی اخیر میان ایران و سوریه در حالی از سوی برخی رسانه‌های غربی و با حمایت رسانه‌های عربی منتشر می‌شود که واشنگتن تلاش می‌کند تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را تمدید کند. در این بین اسرائیل نیز از فرصت پیش آمده استفاده کرده و با پنهان شدن در پشت توافق نظامی ایران و سوریه، اقدام به خرید نظامی از آمریکا کرده است.
در آستانه ۱۸ اکتبر (۱۵مهرماه) و پایان مهلت تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، رسانه‌های خارجی به انتشار اخباری از جزئیات توافق نظامی اخیر میان ایران و سوریه پرداختند. انتشار این جزئیات ۲۰ روز پس از سفر مهم سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران به سوریه و انعقاد توافقنامه نظامی میان تهران و دمشق انجام می‌شود.

انتشار این جزئیات در حالی است که روز گذشته، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در جلسه مجلس سنای این کشور بار دیگر خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران شد. وزیر خارجه آمریکا در چند ماه اخیر تحرکات بسیاری با هدف ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران و همچنین تمدید این تحریم‌ها صورت داده بود که البته توفیق چندانی نیز نداشت.
 
 جزئیات قراردادنظامی ایران و سوریه
 
اخیرا، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، فاش کرد که به موجب توافق نظامی که اخیرا میان تهران و سوریه منعقد شده است، ایران به دنبال استفاده از خاک سوریه به عنوان پایگاهی برای حضور طولانی مدت خود در سوریه است. بر اساس این گزارش که روز گذشته (پنجشنبه) منتشر شد، این توافق که به امضای «علی ایوب»، وزیر دفاع سوریه و سرلشکر «محمد باقری»، رئیس ستاد کل ارتش ایران رسیده است، نتیجه سال‌ها همکاری نظامی و امنیتی میان ایران و سوریه است.

ماه گذشته و در میانه چندین انفجار در تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران، هیئت نظامی تهران به سوریه سفر کرد و در این کشور با مقامات عالی رتبه سوری دیدار و گفتگو کرد. رسانه‌ها در آن زمان نوشتند که به موجب این قرارداد نظامی میان ایران و سوریه، تهران متعهد شده است که سامانه پدافند هوایی سوریه را تقویت کند.
 
 ایران به دنبال حضور طولانی مدت در سوریه

ایندیپندنت در این باره نوشت: امضای توافق نظامی میان ایران و سوریه برای اسرائیل به مثابه ابزاری به منظور به چالش کشیدن شرایط حضور نظامی ایران در دمشق است.

روزنامه العین الاخباریه امارات در گزارشی با اشاره به تحلیل روزنامه ایندیپندنت انگلیس، نوشت: ایران از قِبل توافق نظامی با سوریه به دنبال تقویت قدرت نیرو‌های حزب الله لبنان با هدف انتقال سیستم‌های پیشرفته تسلیحاتی از جمله تکنولوژی دفاع هوایی از تهران و از مسیر سوریه به لبنان است.

در این گزارش همچنین آمده است که ایران تلاش می‌کند شرایطی را فراهم کند که بقای طولانی مدت این کشور در سوریه را ایجاد کند.

پیام حضور ایران در سوریه برای اسرائیل
 
العین الاخباریه همچنین می‌نویسد: توافق نظامی ایران و سوریه، پیام مهمی را به اسرائیل و آمریکا ارسال می‌کند که در پاسخ به اجرای قانون قیصر و همچنین تحریم‌های اقتصادی اعمال شده از سوی آمریکا بر تهران محسوب می‌شود.

دولت آمریکا اخیرا با تصویب قانونی ضد بشری موسوم به قانون قیصر (سزار) توان اقتصادی اسوریه را هدف قرار داده است، اقدامی که طی روز‌های اخیر موجب کاهش شدید نرخ برابری لیره در مقابل دلار شده است. به موجب این قانون که از خرداد ماه گذشته اجرا شد، علیه افراد و نهاد‌های مرتبط با درگیری‌ها در سوریه تحریم‌های اضافی و محدودیت‌های مالی اعمال خواهد شد. همچنین افراد و سازمان‌های خارجی حامی پیمانکارانی که به نمایندگی از سوریه و کشور‌های دوست این کشور فعالیت می‌کنند نیز ممکن است تحت تحریم‌ها قرار بگیرند. این تحریم‌ها علیه کسانی که در تولید نفت به سوریه کمک می‌کنند و یا نیاز‌های جنگی و فنی نیرو‌های این کشور را تامین می‌کنند و به صورت عمدی به آن‌ها خدمات و معلومات ارائه می‌کنند، نیز اعمال خواهد شد.

به نوشته روزنامه انگایسی ایندیپندنت، حضور قوی نظامی ایران در سوریه به این معنا است که ایران دارای اختیارات بیشتری برای پاسخ به اسرائیل است. به همین دلیل اسرائیل از نزدیک وضعیت سوریه را رصد می‌کند. اسرائیل به همین بهانه، گام‌های نخست خود را برای دریافت هواپیما‌های غول پیکیر آمریکایی که قابلیت سوخت گیری در آسمان را دارند برداشت. این خرید نظامی توانایی نیروی هوایی اسرائیل برای حمله به اهداف دوربرد را افزایش می‌دهد.

روزنامه نشنال اینترست نیز در این باره نوشت که دلیل اینکه اسرائیلی‌ها می‌خواهند، هواپیمای سوخت گیری تهیه کنند، تامین سوخت جنگنده‌های F-۳۵ این رژیم برای رسیدن به ایران است. اسرائیل دارای ۱۶ جنگنده F-۳۵ است که توانایی مخفی شدن از رادار‌ها را دارد.

حداکثر شعاع عملیاتی برای نبرد با جنگنده‌های F-۳۵ برابر با ۱۲۷۷ کیلومتر است. اما اگر اسرائیل وارد یک درگیری نظامی با ایران شود، قادر نخواهد بود از این جنگنده‌ها بدون امکان سوخت گیری در میانه راه برای رسیدن به اهداف نظامی خود استفاده کند. بر همین اساس، وزارت خارجه آمریکا اخیرا موافقت خود را با درخواست اسرائیل برای خرید ۸ هواپیمایی که می‌توانند به عنوان یک ایستگاه هوایی سوخت گیری عمل کنند را اعلام کرد. قرار است نخستین هواپیما از این رده در سال ۲۰۲۳ در اختیار اسرائیل قرار بگیرد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در پایان ادعا می‌کند که اسرائیل با این خرید نظامی، برای حمله احتمالی به ایران آماده می‌شود.
 
مشخص است که رسانه های غربی با هدف تمدید تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران اقدام به انتشار جزئیات این توافق کرده اند جزئیاتی که هنوز به تایید هیچ مقام رسمی در تهران و سوریه نرسیده است. از سوی دیگر، واضح است که اسرائیل به دنبال تجهیز و تقویت تجهیزات نظامی خود به بهانه توافق نظامی میان ایران و سوریه است. امری که با همراهی و پشتیبانی دولت ترامپ از تلآویو کار را برای نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز ساده کرده است.