کد خبر: ۳۰۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۴۷

واکنش آمریکا به افتتاح فروشگاه ایرانی در ونزوئلا/ حضور ایران را در نیمکره غربی تحمل نمی‌کنیم!

مقام‌های آمریکایی از افتتاح نخستین فروشگاه ایرانی در کاراکاس پایتخت ونزوئلا چندان استقبال نکرده و معتقدند هر گونه حضور ایران در نیمکره غربی موضوعی نیست که کسی در ایالات متحده به آن روی خوش نشان بدهد.
به نقل از ای‌پی، اگر تا امروز نمی‌دانستید وزارت امور خارجه بخشی مربوط به امور نیمکره غربی دارد و یکی از دستیاران مایک پمپئو آن را مدیریت می‌کند، حالا افتتاح فروشگاه مگاصیص در کاراکاس باعث می‌شود با آن آشنا شوید. مایکل کوزاک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در دفتر امور نیمکره غربی در واکنش به راه‌اندازی این فروشگاه آن را شبیه اتحاد کشورهایی توصیف کرد که از نظر او و مقام‌های آمریکایی منفورند!

کوزاک در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره افتتاح مگاصیص گفت: «واقعا شگفتزده می‌شوم اگر بدانم ونزوئلا می‌تواند این اندازه از ایران سود ببرد. ایران می‌خواهد به ونزوئلا جنس بفروشد، آن هم در زمانه‌ای که این کشور برای خریدن چندان پول ندارد.» چند هفته پس از پهلو گرفتن پنج نفتکش بزرگ ایران در سواحل ونزوئلا برای تامین سوخت و بنزین مردم، یک کشتی بزرگ با انبوه مواد غذایی هم به این کشور رسید تا قفسه‌های یک بازار تازه را پر کند.

آنچه در چند ماه اخیر در روابط میان دو کشور ایران و ونزوئلا رخ داده، شکوفا شدن رابطه دوجانبه برای گذر از تحریم‌های سخت دولت دانلد ترامپ علیه مردم است. نماد این همکاری هم افتتاح فروشگاه مگاصیص در شرق کاراکاس است که مراسم خصوصی آن چهارشنبه گذشته با حضور مقام‌های رسمی ونزوئلا، دیپلمات‌های ایرانی و تاجرانی از هر دو کشور برگزار و تصاویر آن در صفحه رسمی توییتر شبکه تلویزیونی تله‌سور (ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه) پخش شد.

دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی مدعی شد آغاز به کار یک فروشگاه بزرگ ایرانی در کاراکاس نمی‌تواند ونزوئلا را از بحرانی که در آن افتاده نجات دهد اما «ایران با دست زدن به این بازی‌ها خودش را در یک موقعیت بسیار خطرناک قرار داده است.» مگاصیص بخشی از پروژه برون‌مرزی فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکاست که در ایران بیش از ۷۰۰ شعبه دارد و حالا بازار خود را به آمریکا هم گسترش داده است.

در فروشگاه مگاصیص همه چیز پیدا می‌شود؛ از شیر مرغ تا جان آدمیزاد و هر چند مردم ونزوئلا برای خریدن روغن ورامین دو دلاری یا نوشیدنی ارم کولا شاید پول به اندازه کافی نداشته باشند اما پیام افتتاح یک فروشگاه تمام‌ایرانی در نزدیک‌ترین فاصله به مرزهای آمریکا یک هشدار به کاخ سفید است؛ دولتی که بارها برای کنار زدن یا کشتن نیکولاس مادورو تلاش کرده و همواره ناکام مانده است. مگاصیص تازه‌ترین و شاید بزرگ‌ترین ناکامی آمریکا در مواجهه با مادورو و ایران باشد.