کد خبر: ۳۰۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۴۰

رمزگشایی از دلیل امتناع کره جنوبی از رفع توقیف دارایی‌های ایران

کره جنوبی میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های ایران را بلوکه کرده است. مقامات کره جنوبی می‌گویند آن‌ها به خاطر تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند پول‌های ایران را آزاد کنند، اما برخی ناظران دلایل دیگری را برای امتناع کره جنوبی از رفع توقیف دارایی‌های ایران برمی شمارند.
همزمان با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، توجه بسیاری از ناظران به میلیارد‌ها دلار دارایی توقیف شده ایران در کره جنوبی معطوف شد. هنوز برآورد دقیقی از مقدار پول‌های بلوکه ایران درکره جنوبی وجود ندارد، اما طبق برخی گزارش‌های رسانه ای، سئول حداقل هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را بلوکه کرده است. این پول‌ها اگر در شرایط فعلی آزاد شوند، می‌توانند کمک شایانی به دولت در جبران کسری بودجه ۱۰ میلیارد یورویی ناشی از کرونا کنند.

اما به رغم مطالبات و درخواست‌های مکرر محافل رسمی و رسانه‌ای ایران، کره جنوبی تاکنون هیچ تمایلی به آزاد کردن این پول‌ها در شرایط تحریمی نشان نداده است. با این حال، درخواست‌های مصرانه ایران برای آزادسازی این پول‌های نفتی همچنان ادامه دارد. در چارچوب همین درخواست ها، اخیرا بین روزنامه کیهان و وزارت خارجه مجادله‌ای صورت گرفت.

کیهان در یادداشتی مدعی شد که سعید بادامچی شبستری، سفیر ایران در کره جنوبی، از اولتیماتوم عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، به کره جنوبی حمایت نکرده و حتی این اولتیماتوم را موضع دولت ندانسته است. همتی تهدید کرده بود که اگر کره‌ای‌ها به توافقات‌شان با ایران پایبند نباشند، ایران ممکن است از آن‌ها شکایت کند. طبق روایت کیهان، سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی در یک تماس تلفنی با سفیر ایران در سئول نسبت به این اولتیماتوم اعتراض کرده است، اما سفیر در یک جمله کوتاه گفته است که این اظهارات موضع رسمی دولت ایران نیست.

در یادداشت کیهان آمده است: «واقعاً اسم این نوع رفتار سفیر را چه باید بگذاریم؟ آیا این همان دیپلماسی اقتصادی آقایانی است که مدعی بودند ما زبان مذاکره با دنیا را بلدیم؟! آیا با این عملکرد واداده سفیر ما طرف مقابل گستاخ‌تر نمی‌شود؟ انتظار این بود وزارت خارجه سریعا موضع سفیر ایران در کره را تکذیب و او را از سفارت عزل می‌کرد. متأسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده و وزارت خارجه عملاً پشت رئیس‌کل بانک مرکزی را خالی کرده است.»

وزارت خارجه با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به این ادعای کیهان واکنش نشان داد و گفت «اساسا هیچگاه تماس تلفنی از سوی سخنگوی وزارت خارجه کره با سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در سئول حاصل نشده و این ادعا از اساس نادرست است. ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول با مدیر کل مسئول حوزه خاورمیانه بوده و در این ملاقات کمترین اشاره‌ای به اظهارات رئیس کل محترم بانک مرکزی نشده است.»

به هر حال، صرفنظر از اینکه وزارت خارجه چه کاری برای بازگشت پول‌های بلوکه شده کرده، به نظر می‌رسد که این پول‌ها حداقل تا چند ماه آینده آزاد نخواهند شد. خبرگزاری رویترز اخیرا به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی گفته است که مقامات کره جنوبی معتقددند که تحریم‌های آمریکا مانع از انتقال پول‌های ایران شده است.

یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی به رویترز گفت: «با توجه به تحریم‌های فعلی آمریکا، بازگرداندن پول [ایران]غیرممکن است. هرگونه مجوز در خصوص پول ها، باید به دقت توسط آمریکا صادر شود.»
 
کره جنوبی حتی در انتقال پول‌های ایران از طریق کانال بشردوستانه‌ای که توسط سوئیس و آمریکا راه اندازی شده است، تعلل می‌کند. هنوز معلوم نیست که چرا سئول از این کانال برای انتقال حداقل بخشی از دارایی‌های ایران اقدام نکرده است. اما برخی ناظران بر این باور هستند که تعلل کره جنوبی ممکن است با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارتباط داشته باشد.

در همین رابطه، عبدالرضا فرجی راد، سفیر سابق ایران در نروژ، طی گفتگویی با وبگاه دیپلماسی ایرانی گفته است که کره جنوبی قدرت و تمایلی برای تقابل با آمریکا در موضوعی مانند آزادی دارایی‌های ایران ندارد و حتی اگر با ایران توافق یا مذاکراتی در این خصوص انجام دهد، از قبل با آمریکا هماهنگ می‌کند.

این دیپلمات سابق افزود: «البته من معتقدم کره جنوبی نیز مانند دیگر کشور‌ها و به خصوص کشور‌های اروپایی سعی می‌کند با این دست مذاکرات با ایران ضمن پیگیری نمایش دیپلماتیک، یک وقت‌کشی سیاسی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و تعیین تکلیف رئیس جمهور این کشور را در دستور کار قرار دهد. به ویژه که در صورت تشدید تنش‌ها در روابط تهران – سئول، ایران می‌تواند از ظرفیت مناسبات خوب خود با دو کشور چین و کره شمالی استفاده کند.»

منبع:فرارو