کد خبر: ۳۰۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۳

مثلث انتخاباتی ۱۴۰۰ حزب کارگزاران/ محسن هاشمی، جهانگیری یا علی لاریجانی؟

گمانه‌زنی‌ها در مورد کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلبان و شنیده‌ها حاکی از آن بود که احتمالا محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری، گزینه‌های کارگزاران برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد که گزینه محسن هاشمی قوی‌تر از جهانگیری به نظر می‌رسید
«مشارکت فعال و ایفای نقش‌محوری در جبهه اصلاحات، رویکرد حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ خواهد بود.» این بخشی از گفت‌وگوی علی جمالی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است که نشان می‌دهد تکلیف این حزب که به راست مدرن شهره بوده و همچنان اصلاح‌طلبیِ محافظه‌کارانه‌ای را پیش گرفته‌، تکلیف خود را برای انتخابات پیش  ‌رو مشخص کرده است. 

گمانه‌زنی‌ها در مورد کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلبان و شنیده‌ها حاکی از آن بود که احتمالا محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری، گزینه‌های کارگزاران برای انتخابات ۱۴۰۰ باشد که گزینه محسن هاشمی قوی‌تر از جهانگیری به نظر می‌رسید. البته نزدیکی کارگزارانی‌ها به علی لاریجانی نیز قابل کتمان نیست. آنها همواره از علی لاریجانی به عنوان گزینه‌ای یاد کرده و می‌کنند که می‌تواند در انتخابات گزینه اصلاح‌طلبان هم باشد. 

اگرچه اغلب اصلاح‌طلبان همواره تاکید داشتند که هیچ قرابت فکری میان علی لاریجانی و اصلاح‌طلبان وجود ندارد اما کارگزارانی‌ها معتقد بودند که او می‌تواند نقش حسن روحانی را در انتخابات بعدی ایفا کند. 

آنها در جریان رقابت برای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در دوره دهم نیز بر این باور بودند که محمدرضا عارف نباید به رقابت با لاریجانی بپردازد که البته اصلاح‌طلبان و شخص عارف بر این موضع پافشاری کردند که دست‌کم او به عنوان نماد اصلاح‌طلبان در قوه مقننه در این رقابت حضور داشته ‌باشد. به هر روی می‌توان گفت که اگر لاریجانی تصمیم به حضور در انتخابات ۱۴۰۰ بگیرد، ‌احتمالا می‌تواند روی حمایت کارگزارانی‌ها حساب باز کند.