کد خبر: ۳۰۲۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۸۷

سرتیپ ارتش ترکیه اعدام شد+عکس

ایسنا نوشت: یک سرهنگ ترک و از کارکنان سابق "بخش اطلاعات فرماندهی نیروهای ویژه" ترکیه در دادگاه شهادت داد، حکم مرگ سرتیپ "سمیح ترزی" به بهانه سازمان دهی کودتا علیه اردوغان اما در واقع به خاطر افشای اطلاعات کمک مالی قطر به داعش صادر شد.
به نوشته "اورشلیم پست"، بنا بر گزارشی که در وب‌سایت خبری "نوردیک مانیتور" منتشر شده، یک سرهنگ ترک که برای بخش اطلاعات فرماندهی نیروهای ویژه ترکیه (OKK) کار می‌کرد، در دادگاهی شهادت داد که رئیس سابق OKK، دستور مرگ یکی از سازمان‌دهندگان کودتای ۲۰۱۶ را، به خاطر اینکه ظاهراً اطلاعاتی درباره کمک مالی غیرقانونی قطر به داعش در جنگ داخلی سوریه داشته، صادر کرده است.

سرهنگ "فرات آلاکوس" در این باره اظهار کرد: سرتیپ سمیح ترزی اطلاع داشت که چه مقدار از کمک مالی ارسال شده به ترکیه توسط قطر با هدف خرید سلاح و مهمات برای اپوزیسیون، واقعاً به این منظور استفاده شده، چه مقدار از آن توسط مقامات عمومی استفاده شده و چه مقدار نیز اختلاس شده است.

در سال ۲۰۱۶ گزارش شد که ترزی یکی از سازمان‌دهندگان کودتای ناکام علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بوده است.


وب‌سایت نوردیک مانیتور به نقل از آلاکوس می‌افزاید، پرونده قطر، تنها مثال افشای پیوند مالی و انتقال پول به ترکیه، به منظور استفاده در جنگ داخلی سوریه، نبوده است.

بنا بر این خبرگزاری مستقر در سوئد، آلاکوس در هفدهمین دادگاه عالی کیفری آنکارا در ۲۰ مارس ۲۰۱۹  شهادت داد.