کد خبر: ۳۰۲۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۳۸

روایت تازه از سخنان احمدی‌نژاد پس از قهر ۱۱روزه/ احمدی‌نژاد: رأی من۴۰میلیون بوده نه ۲۴میلیون!/ چرا قوه قضاییه احمدی‌نژاد را محاکمه نمی‌کند؟

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: امروز دولت صبورانه در برابر همه شکایت‌ها، اهانت‌ها و توهین‌هایی که به او می‌شود، برخورد می‌کند، سرش را پایین انداخته و در حد توانش کارش را انجام می‌دهد بنابراین سال آخر دولت دوازدهم با سال آخر دولت دهم قابل مقایسه نیست چراکه شرایط آن زمان با شرایط امروز فرق می‌کند.
 محمدرضا خباز نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: در مقایسه سال آخر احمدی نژاد با سال آخر روحانی شرایط بسیار متفاوتی دارد و نمی‌شود این دو را به صورت کامل با یکدیگر مقایسه کرد زیرا در زمان دولت دهم نه تحریم به این شدت داشتیم و نه کرونا وجود نداشت. کرونایی که هم از نظر اقتصادی شرایط بسیار نامناسبی را به وجود آورده و هم از نظر اجتماعی و فرهنگی گرفتاری‌هایی را به وجود آورده است. این شرایط برای احمدی نژاد نبود. البته تحریم بودیم و احمدی‌نژاد هم در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی و تیم اقتصادی‌اش اعلام کرد تحریم‌ها اداره کشور را برای ما سخت و مشکل کرده است اما به این شدت نبود.

این عضو حزب اعتماد ملی افزود: البته احمدی‌نژاد نسبت به کسانی که به او خدمت کردند، بی‌وفایی کرد. به خاطر دارم وقتی در مجلس هشتم بودیم و او حدود ۱۱ روز خانه‌نشینی و عزلت‌گزینی را انتخاب کرده بود، به صورت غیررسمی سه نفر از نمایندگان مجلس که رابطه خوبی با احمدی‌نژاد داشتند، انتخاب شدند که طی دیداری وی را قانع کنند و برگردانند تا به عزلت گزینی، قهر و انزواگزینی در رها کردن کشور خاتمه بدهد. این سه نفر با احمدی‌نژاد دیدار کردند و فردا که به مجلس آمدند نه به صورت رسمی که از تریبون مجلس سخن بگویند بلکه در گوشه‌ای از مجلس ایستاده بودند و برای عده‌ای از دوستان خودشان که اکثریت مجلس را در دست داشتند، مطالبی را از دیدار شب گذشته با احمدی‌نژاد بیان می‌کردند.

خباز در توضیح جزئیات دیدار سه نماینده با احمدی‌نژاد تصریح کرد: آن سه نفر می‌گفتند که وقتی به منزل او رفتیم خیلی از اصول‌گرایان، شکایت داشت و گله‌مند بود و می‌گفت شما از من حمایت نکردید و بعد از این صحبت‌ها با همان حالت توهمی که از قبل داشت گفت، «رأی من ۴۰ میلیون بوده نه ۲۴ میلیون و حمایت بزرگان کشور از من باعث ریزش آرایم شد، اگر آنها از من حمایت نمی‌کردند الان ۴۰ میلیون رای داشتم نه ۲۴ یا ۲۲ میلیون رای». این صحبت‌ها نشان‌دهنده اوج بی‌وفایی یک انسان نسبت به افرادی است که به او خدمت کردند و در حساس‌ترین شرایط، حمایت کردند.

این چهره اصلاح‌طلب ادامه داد: در واقع حامیان احمدی‌نژاد گرفتاری دنیوی و اخروی را برای خودشان خریدند. در نهایت این حرف‌های احمدی‌نژاد سریع در مجلس پیچید و افراد شروع کردند به جمع‌آوری امضا برای عدم کفایت رئیس جمهور که حدود ۱۱۰ امضاء هم جمع شد که سرانجام خبر دادند و پیشنهاد کردند که به مصلحت نیست و کشور در شرایطی نیست که بشود رئیس جمهور را استیضاح کرد. در نتیجه نماینده‌ها تمکین کردند و عدم کفایت را کنار گذاشتند. منظورم این است که در آن زمان شرایط به سختی امروز نبود. احمدی‌نژاد که قول مدیریت جهانی داده بود و آقایان هم در مجلس هفتم قول ساخت ژاپن اسلامی را دادند، وقتی متوجه شدند که این حرف‌های غیرکارشناسی به نتیجه نمی‌رسد و پاسخی برای افکار عمومی ندارند تصمیم گرفتند که با قهر و به هم زدن میز، سرپوشی روی وعده ‌های بی اساس خودشان بگذارند.

خباز با اشاره به درآمدهای کلان نفتی در دولت نهم و دهم اظهار کرد: در دوران احمدی‌نژاد با افزایش درآمدهای نفتی و غیرنفتی به بیش از ۱۰۰۰میلیارد دلار توقعی در مجلس و مردم به وجود آمد که حداقل مشکل مسکن را حل می‌کردید اما متاسفانه این درآمد ارزشمند به جای اینکه، صرف تولید شود به واردات لوازم بی‌ارزش اختصاص پیدا کرد که به ازای این واردات جیب‌های حدود نیم درصد از جامعه فوق‌العاده پر شد و همان مجموعه‌ای که مورد نظر بود، توانست به آلاف و علوفی غیرقابل محاسبه و غیرقابل تصور برسد.

 این نماینده ادوار مجلس در ادامه ابراز کرد: در واقع میزان درآمد نفتی احمدی‌نژاد در هفت سال داشت، به اندازه همه طول تاریخ نفت ایران است به عبارتی بیش از صدسال است که نفت در ایران شناخته و تبدیل به منبع درآمدی برای ایران شده است، اگر همه درآمد نفتی ایران از ابتدای کشف آن تا امروز را در یک کفه ترازو بگذاریم با درآمد نفتی دولت احمدی‌نژاد طی این ۱۰ سال برابری می‌کند.

خباز در ارزیابی روابط مجلس و دولت در دولت دهم با دولت دوازدهم افزود: در زمان احمدی‌نژاد، مجلس با دولت همراهی می‌کرد و مجلس رفیق و کمک دولت بود حتی از تخلفات دولت چشم‌پوشی می‎کرد. در مجلس هشتم بنده به همراه یازده نفر از نمایندگان شکایتی از احمدی نژاد به کمیسیون اصل نود بردیم با این محتوا که چرا احمدی‌نژاد ۱۰ مورد از قوانین مجلس را زیر پا گذاشته و به هیچ کس هم جواب نمی‌دهد؟! آن زمان شرایط با حال حاضر بسیار فرق می‌کرد، امروز دولت صبورانه در برابر همه شکایت‌ها، اهانت‌ها و توهین‌هایی که به او می‌شود، برخورد می‌کند، سرش را پایین انداخته و در حد توانش کارش را انجام می‌دهد بنابراین سال آخر دولت دوازدهم با سال آخر دولت دهم، قابل مقایسه نیست چراکه شرایط آن زمان با شرایط امروز فرق می‌کند.

این عضو حزب اعتماد ملی با اشاره به فساد اطرافیان احمدی‌نژاد تصریح کرد: احمدی‌نژاد برای پوشاندن تخلف زیرمجموعه‌اش پنجه در پنجه مسئولین عالی رتبه کشور انداخته بود. همان زیر مجموعه‌ای که مشاهده کردید  محکوم به زندان‌های طولانی مدت شدند. به عبارتی بعد از رئیس جمهور، معاون اول و معاونین، رئیس دفتر احمدی‌نژاد یکی از پس از دیگری به احکام سنگینی محکوم شدند.

خباز در مورد سرانجام شکایتی که نمایندگان مجلس هشتم به کمیسیون اصل نود بردند، اظهار کرد: در سال دوم دولت دهم احمدی‌نژاد تخلفات سنگینی را انجام می‌داد که از تخلف پرداخت در یارانه‌ها شروع شده بود البته چند بار هم تذکر دادیم اما بی‌فایده بود. قضیه از این قرار بود که ۱۲ نفر  از اصلاح‌طلبان مجلس جمع شدیم و طی نامه‌ای حدود ۱۰ ایراد قانونی احمدی‌نژاد را برشمردیم اما به دلیل اینکه در اقلیت بودیم، کاری به غیر از دست و پا زدن و سروصدا کردن از ما ساخته نبود. در مجموع شکایت را به رئیس مجلس تقدیم کردیم و او هم به کمیسیون اصل نود ارجاع داد، اما کمیسیون اصل نود خلاف انصاف، مروت و قانون نه تنها شکایت ما را رسیدگی نکرد بلکه بایگانی کرد و رد پاسخ به ما گفتند، شما برخورد سیاسی با احمدی نژاد می‌کنید.

این چهره اصلاح‌طلب در ادامه گفت: هر چه گفتیم نگاه نکنید اصلاح طلب‌ها این نامه را امضا کردند، به محتوا نگاه کنید گفتند نه چون شما سیاسی هستید و رسیدگی نکردند. اما سال سوم دولت دهم که احمدی‌نژاد در مقابل رهبری ایستاد و خانه نشست، تعدادی از نمایندگان آن زمان عین شکایتی که ما به کمیسیون اصل ۹۰ بردیم را به این کمیسیون بردند که در واکنش به این اقدام به آنها گفتیم به دلیل اینکه آن زمان روابط شما با احمدی نژاد خوب بود رسیدگی نکردید امروز که روابطتان به هم خورده می‌خواهید رسیدگی کنید؟! چرا گذشته ما با شکایت نمایندگان اصول‌گرا که امروز انجام دادند فرقی نکرده، رسیدگی نکردید؟! عاقبت بعد از یک سال و خرده‌ای دو شکایت را با هم رسیدگی کردند و پذیرفتند احمدی‌نژاد چندین تخلف انجام داده سپس کمیسیون اصل نود این نامه را در صحن علنی مجلس خواند و بعد از آن به قوه قضاییه فرستاده شد.

خباز با اشاره به مسکوت ماندن پرونده تخلف احمدی‌نژاد در قوه قضائیه افزود: بیش از ۱۰ سال از این موضوع گذشته اما هنوز قوه قضاییه رسیدگی نکرده است البته بعد از آن هم حدود ۵ تخلف مشابه از طرف احمدی‌نژاد اتفاق افتاد که به وسیله مجلس مورد تایید قرار گرفت و جهت رسیدگی به قوه قضاییه ارسال شد اما دریغ از رسیدگی. این مسئولیت به عهده قوه قضاییه آن زمان بود اما رسیدگی نکردند و می‌گفتند که می‌خواهیم به دانه درشت‌ها رسیدگی کنیم اما دانه درشت اصلی را رد کردند و به کوچکترها پرداختند. در حال حاضر هم اگر قوه قضاییه بر مبنای تکلیفی که دارد حتی اگر به یکی از تخلفات احمدی‌نژاد رسیدگی کند، برای همیشه طومار سیاسی احمدی نژاد در کشور بسته خواهد شد.

این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به پرسشی در خصوص نوع برخورد قوه قضائیه با پرونده تخلف احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: برای قوه قضائیه کار پسندیده‌ای نیست که دانه درشت اصلی را رها کند و به دانه کوچک‌تر بپردازد. تخلفِ متخلف در هر کسوت و جایگاهی باشد باید رسیدگی شود. در سایر کشورهای دنیا نخست‌وزیر چند سال پیش نخست وزیر بوده حالا به پرونده‌اش رسیدگی می‌کنند، حکم می‌دهند و مجازات می‌کنند. ولی متاسفانه در کشور ما این اتفاق برای احمدی نژاد که ۵ الی ۶ پرونده آماده مفتوح در قوه قضاییه دارد، نیفتاد و رسیدگی نکردند.