کد خبر: ۳۰۲۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۵

علائم نقرس و درمان آن چیست؟

حملات نقرس می‌توانند آنقدر دردناک باشند که حتی فشار یک ملافه روی دست و پا نیز آزار دهنده باشد. این اختلال متابولیک حداقل پنج درصد از کلیه موارد آرتروز را تشکیل می‌دهد و باعث ایجاد درد و رنج برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان می‌شود. در اینجا، علل و علائم عجیب نقرس به همراه راه‌هایی برای پیشگیری و درمان نقرس معرفی می‌کنیم.
نقرس در اثر تشدید اسید اوریک در بدن ایجاد می‌شود. این بیماری را هیپوروریسمی می‌نامند و باعث می‌شود که در اولین مرحله از نقرس، بلور‌های شبه سوزنی در هر یک از مفاصل بدن شما شکل بگیرد. این دوره، معروف به هایپریوریسمی بدون علامت، قبل از اولین حمله نقرس رخ می‌دهد.

علائم: درد و تورم در انگشتان پا و گاهی دست
تحریک درد و تورم در انگشتان پا علامت اولیه نقرس است. درد و التهاب ناشی از حمله نقرس معمولاً در شب بروز کرده و طی هشت تا ۱۲ ساعت بعدی شدت می‌یابد.

پیشگیری: رژیم غذایی سالم داشته باشید
حفظ یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از سبزیجات، غلات سبوس دار، پروتئین‌های گیاهی مانند آجیل و حبوبات و لبنیات کم چرب راهی مناسب برای نگه داشتن نقرس در منطقه امن است.

درمان حمله حاد نقرس
قبل از ملاقات با یک متخصص پزشکی، سه مرحله برای کاهش درد و تورم حمله نقرس وجود دارد: در اسرع وقت یک داروی ضد التهاب مصرف کنید. یخ را روی مفصل آسیب دیده بگذارید؛ و مایعات زیادی بنوشید.

علل: آسیب دیدگی پا
اگر بعد از آسیب دیدگی به مفاصل در ناحیه انگشتان پا، ضربات پنجه پا وارد شود، علت نقرس می‌تواند علت آن باشد. دلیل این است که کریستال‌هایی که در انگشتان پا شکل گرفته اند مملو بوده اند، که به نوبه خود می‌تواند باعث حمله نقرس شود.

 علائم: درد و تورم در مفاصل دیگر
فراتر از انگشتان پا، درد و تورم نقرس نیز می‌تواند در مفاصل دیگر دیده شود، در حالی که مچ پا و زانو بیشتر درگیر می‌شوند. به طور کلی، ۸۴ درصد افرادی که یک حمله نقرس دارند، طی سه سال حمله دیگری دارند.

پیشگیری: وزن خود را کنترل کنید
لاغر ماندن با ورزش و خوردن غذای سالم باعث کاهش میزان اسید اوریک در خون می‌شود. نقرس در بین افراد چاق شیوع بیشتری نسبت به افراد با وزن طبیعی دارد و افراد چاق نیز در سنین جوانی تمایل به ایجاد نقرس دارند.

علائم: پوست قرمز و براق روی مفصل آسیب دیده
به نظر می‌رسد اگر درد و تورم نقرس شدید نباشد، پوست پوشاننده مفاصل آسیب دیده براق و قرمز می‌شود. زمان حملات نقرس به عنوان نقرس فاصله‌ای شناخته می‌شود. اگرچه دردی وجود ندارد، نقرس هنوز وجود دارد و ممکن است به مفاصل شما آسیب برساند.

پیشگیری: غذا‌های کم اسید اوریک را دوست داشته باشید
این غذا‌ها شامل غذا‌های غلات سبوس دار، روغن‌های گیاهی مانند زیتون، کلزا و آفتابگردان، میوه‌هایی که قند کمتری دارند و تمام سبزیجات از غذا‌های کم اسید اوریک محسوب می‌شوند.

پیشگیری: قهوه بنوشید
علاوه بر نوشیدن آب، قهوه باعث کاهش اسید اوریک می‌شود.

علل: ژنتیک
اگر اعضای خانواده شما دچار نقرس بوده اند، بیشتر احتمال دارد که دچار نقرس شوید.

علل: کم آبی
کمبود آب بدن یا عدم جذب مایعات کافی، علت شناخته شده نقرس است. نقرس مزمن در افراد مبتلا به نقرس ایجاد می‌شود که میزان اسید اوریک در طی چند سال بالا باقی مانده است. در نتیجه حملات شایع‌تر می‌شوند و ممکن است درد مانند گذشته از بین نرود. ممکن است آسیب مفصل رخ دهد، که می‌تواند به از بین رفتن تحرک منجر شود.