کد خبر: ۳۰۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۷

بولتون: اسرائیل باید بدون موافقت آمریکا، الحاق کرانه باختری را اعلام کند

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا ضمن ضعیف خواندن احتمال اجرای طرح اشغال کرانه باختری، تأکید کرد که تل‌آویو باید بدون موافقت آمریکا حاکمیت خود را بر این مناطق اعلام کند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جان بولتون»، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه صهیونیستی «ماکور ریشون» در ارتباط با طرح اشغال کرانه باختری به اظهارنظر پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه صهیونیستی «i24»، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در این خصوص گفت: «گمان نکنم معامله قرن به جایی برسد. مشکل اینجاست که این طرح به مدت زمان زیادی به تعویق افتاده تا جایی که فرصت ثمربخشی خود را از دست داده است».

جان بولتون در ادامه گفت: «به "جرد کوشنر" داماد رئیس‌جمهور آمریکا و یکی از مشاوران ارشدش گفتم که اگر در سال اول ریاست ترامپ طرح را اعلام می‌کرد، آنگاه احتمالات بهتری در مقایسه با سال چهارم ریاست ترامپ می‌داشت؛‌ اما اکنون من تقریبا مطمئنم که کسی این طرح را جدی نخواهد گرفت».

بولتون همچنین گفت پیش‌بینی نمی‌کند که دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ مشابه دوره نخست باشد و در این خصوص هشدا داد:‌ «پیش‌بینی می‌شود که در هر شرایطی، در موضع دولت تغییراتی ملاحظه کنیم. اگر "جو بایدن" انتخاب شود، دولت او موضعی بسیار مشابه باراک اوباما اتخاذ خواهد کرد که این برای اسرائیل مشکل بزرگی خواهد بود و شاید هم وضعیت بدتر از دوران اوباما شود. من نمی‌گویم که بایدن رئیس‌جمهور بهتری خواهد بود. ما باید واقع‌نگر باشیم. حزب دموکرات کنونی بشدت ضد اسرائیل است که این مسئله تأثیر بسزایی بر دولت خواهد داشت؛‌ اما من گمان نمی‌کنم که دور دوم ریاست ترامپ برای اسرائیل مثل دور نخست باشد».

این روزنامه صهیونیستی با اشاره به نظر بولتون در خصوص راهکار دو دولتی به عنوان یک مخالف نوشت: «سال‌ها پیش گفتم که راهکار دو دولتی پایدار نیست بنابراین هر طرحی که بر اساس این اصل باشد، نه این و نه حتی یک دولت و نیم، موفق نخواهد شد. بایدن تأکید کرد: «اسرائیل باید حاکمیت خود را بدون انتظار برای موافقت آمریکا اعلام کند».

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا همچنین گفت:‌ «می‌فهمم که در شرایط کنونی ائتلاف سیاسی اسرائیل، تصمیم‌گیری درباره طرح الحاق آسان نیست؛ اما اسرائیل در سال ۱۹۶۷ در الحاق جولان و قدس شرقی تردید نکرد. این اقدامات یک جانبه بودند بنابراین الحاق، با توجه ادامه این روند، اکنون مسئله جدیدی به شمار نمی‌رود؛ اما با توجه به اینکه این‌ها همان مناطقی هستند که تحت هر شرایطی تحت حاکمیت اسرائیل خواهند بود از این رو اعتراف به این حقیقت در راستای برقرار صلح نه‌تنها چیز بدی نیست بلکه اقدام خوبی است؛ اما من فکر می‌کنم که دولت نمی‌خواهد بدون موافقت آمریکا کاری انجام دهد و این یعنی اینکه پیش از انتخابات حاکمیتی در کار نخواهد بود».

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز، پیشتر، در اشاره به طرح اشغال کرانه باختری گفته بود: «قطعی کردن این مسئله در واشنگتن [صورت می‌گیرد]. احتمال همچنان پابرجاست».

«گابی اشکنازی» وزیرخارجه رژیم صهیونیستی نیز در مصاحبه با شبکه رادیویی گالاتز (موسوم به رادیو ارتش) در ارتباط با طرح اشغال گفته بود: «هیچکس درباره آن حرفی نمی‌زند... در حال حاضر، آمریکایی‌ها هم همینطور».