کد خبر: ۳۰۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۷۵
نشریه آلمانی زوددویچه سایتونگ:

«امید»، کلمه ای که این روزها در ایران زیاد شنیده می شود/چرا سفر لیدی اشتون به تهران اهمیت داشت؟

اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران سفر کرد و در همه جا مردمی را ملاقات کرد که همگی امید به روزهای بهتری را داشتند.
نشریه آلمانی زوددویچه سایتونگ نوشت: اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران سفر کرد و در همه جا مردمی را ملاقات کرد که همگی امید به روزهای بهتری را داشتند.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، در کوه‌های شمال تهران، بهار هر روز در مبارزه خود با برف بخشی از طبیعت را پس می‌گیرد. اکنون تنها قله‌های کوه‌ها سفید هستند، در حالی که در پایتخت ایران درختان بادام از شکوفه‌های سفید با شکوه پوشیده شده‌اند. در خیابان‌های تجریش، محله ثروتمند شمال شهر، فروشندگان در خیابان‌های نزدیک به حرم پربازدید امام‌‌زاده صالح و در بازارهای محلی، ماهی‌‌هایی از خلیج فارس و دریای خزر برای فروش عرضه می‌کنند.

این (ماهی) غذای سنتی جشن قریب‌الوقوع سال نو ایرانی، نوروز است که ده روز دیگر برگزار می‌شود. خیابان‌های همیشه پرجمعیت این شهر 14 میلیون نفری، روز شنبه شلوغ‌تر از حد معمول هستند، زیرا مردم مشغول خرید برای برگزاری مهم‌ترین جشن سال می‌باشند.

شیرینی و شکلات کالاهای پرطرفداری هستند، زیرا در طول تعطیلات ایرانیان به بازدید آشنایان خود می‌روند. اما ماهی‌های رنگی و جوانه‌های سبز گندم نیز مورد نیاز هستند. آنها بخشی از هفت-سین به‌شمار می‌روند، هفت چیز که با حرف فارسی "س" شروع می‌شوند، و بر روی هر سفره نوروزی قابل مشاهده هستند.

برخی از ایرانیان نیز لباس‌های نو می‌خرند، و برای بسیاری خانه‌تکانی بهاری نیز بخشی از آماده شدن هست. شهر پر از انرژی بوده و مردم با روحیه خوش‌بینی در انتظار جشن نوروز هستند، و بازدید کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا بر این موضوع می‌افزاید: سفر وی به مردم امید می‌دهد که روزهای بهتری نیز خواهند آمد.

از زمانی که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، میزبان اشتون، و همکارانش در ماه نوامبر با پنج قدرت دارای حق وتو در سازمان ملل و آلمان، توافق‌نامه موقت ژنو در مناقشه هسته‌ای را امضا کردند، حدود شش نفر (نیم دوجین) از وزرای خارجه اروپایی به تهران سفر کرده‌اند.

سفر این دیپلمات ارشد اروپایی از نقش قابل توجهی برخوردار است. اهمیت این سفر را می‌توان از آن‌جا دریافت که بیش از سی (سه دو جین) تیم تلویزیونی ایران، دو برابر تعداد همیشگی، دوربین‌های خود را زیر لوسترهای پرشکوه اتاق مطبوعات وزارت امور خارجه برپا کردند.

نشانه‌های دیگری نیز از خوش‌آمدگویی به وی در این سفر دیده می شد. او و همراهانش از وزارت امور خارجه به طور مستقیم به محل اقامت رسمی حسن روحانی، رئیس جمهور، رفتند. بعد از ظهر همان روز،او با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی و معاون دریاسالار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزیر دفاع در دوران محمد خاتمى رئیس جمهور اصلاح طلب و علی اکبر ولایتی، وزیر اسبق امورخارجه و مشاور کنونی سیاست خارجی آیت الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، دیدار کرد.

این اقدامات نشانه اهمیت زیاد سفر اشتون است. زیرا گرچه اشتون بخشی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیست، اما او طبیعتا می‌خواهد دید دست اولی از چگونگی نگاه و موضع مراکز قدرت درگیر در رقابت‌های داخلی نسبت به مذاکرات و توافق نهایی در مناقشه هسته‌ای، که دور دوم آن در 17 مارس در وین خواهد بود، داشته باشد.

امید، کلمه‌ای است که این روزها اغلب در ایران شنیده می‌شود. مردم در بازار می‌گویند امیدوارند مواد غذایی دوباره ارزان شود، دوباره زندگی‌هایشان راحت‌تر شود. یک زن می‌گوید، "ما هنوز به آن جایی که چهار یا پنج سال پیش بودیم، نرسیده‌ایم. پیش از آن که تحریم‌ها اعمال شوند و برخی ثروتمند شوند."