کد خبر: ۳۰۲۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۸۹

خوش‌­بینی بازار‌ها به واکسن روسی کرونا

طلا روز سه‌شنبه نوسان بیش از ۸۹ دلاری را تجربه کرد. در حالی که طلا در معاملات ابتدای روز در قیمت ۲۰۲۸ دلاری معامله می‌شد، در ادامه معاملات روز سه‌شنبه با افت شدید حدودا ۴ درصدی تا قیمت ۱۹۳۹ دلار پایین رفت هر چند پس از آن تا حدودی قیمت اونس از افت خود را جبران کرد و تا ساعت ۲۱ دیشب به ۱۹۵۰ دلار رسید.
طلا روز سه‌شنبه نوسان بیش از ۸۹ دلاری را تجربه کرد. در حالی که طلا در معاملات ابتدای روز در قیمت ۲۰۲۸ دلاری معامله می‌شد، در ادامه معاملات روز سه‌شنبه با افت شدید حدودا ۴ درصدی تا قیمت ۱۹۳۹ دلار پایین رفت هر چند پس از آن تا حدودی قیمت اونس از افت خود را جبران کرد و تا ساعت ۲۱ دیشب به ۱۹۵۰ دلار رسید.

انتشار اخباری مبنی بر تایید واکسن کرونا در روسیه سبب ریزش قیمت طلا شد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سخنان خود ضمن اعلام خبر واکسن روسی، اظهار کرد این واکسن بر روی دختر خودش نیز آزمایش شده است.

در صورت قطعی شدن واکسن روسی، بسیاری از عواملی که در این چند ماه باعث افزایش قیمت پناهگاه‌های امن سرمایه شده بودند، دیگر به‌عنوان محرک ارزش اونس عمل نخواهند کرد. موضوعی که سرمایه‌گذاران طلا در روز سه‌شنبه به سرعت به آن واکنش نشان دادند.

عواملی مانند چشم‌انداز اقتصادی مخدوش، تزریق نقدینگی بی‌سابقه به اقتصاد و نرخ بهره پایین بانک‌های مرکزی به گسترش پاندمی کرونا بستگی دارند و در صورتی که این همه‌گیری کنترل شود بسیاری از این عوامل دیگر به افزایش تقاضای طلا دامن نخواهند زد.

از سوی دیگر شاخص بازار‌های سهام اروپایی و آسیایی عمدتا روز صعودی را پشت سر گذاشتند. علاوه بر خبر خوش روسیه درباره واکسن کرونا، بازار‌های سهام جهانی اکنون امیدواری بیشتری نسبت به دو توافق بزرگ دارند. از سویی پس از شکست مذاکرات کاخ سفید و کنگره درباره بسته جدید حمایتی ضدکرونا در هفته گذشته، اکنون سیگنال‌های مثبتی از توافقی احتمالی به بازار‌ها مخابره می‌شود.

تحلیلگران نزدیک بودن زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را عاملی برای شکل‌گیری توافق میان دو حزب برشمرده‌اند. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران امیدوارند مذاکرات مقامات چینی و آمریکایی در هفته آینده که قرار است در آن به مرور ۶ ماه اول فاز اول قرارداد تجاری بپردازند سبب کاهش سطح تنش‌های میان این دو قطب اقتصادی شود. همچنین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد کشورش واکسن کرونای تولید داخل را به ثبت رسانده است؛ موضوعی که در صورت صحت می‌تواند نظم کنونی بازار‌ها را به‌هم بریزد.

فرصتی برای تحکیم جایگاه

تحلیلگران یکی دیگر از دلایل مکث و عقب‌نشینی طلا در روز‌های گذشته را تقویت‌های گسسته ارزش دلار در روز‌های گذشته نیز عنوان کرده‌اند. از سوی دیگر به این دلیل که طلا طی سه هفته بدون وقفه بیش از ۱۴ درصد افزایش قیمت را رقم زده بود، اونس فرصتی برای مستحکم کردن جایگاه خود در بازه‌های قیمتی جدید پیدا نکرده بود.

افزایش ارزش دلار با پرهزینه‌تر کردن نگهداری طلا برای سرمایه‌گذاران ارز‌های دیگر و افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه با بالابردن هزینه فرصت نگهداری طلا، توامان باعث کاهش تقاضای فلز زرد شده‌اند.
بیشتر بخوانید: تنش بین چین و آمریکا چه تاثیری در اقتصاد جهان گذاشته است؟
امیدواری بازار‌های سهام

بازار‌های سهام روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر دو امیدواری و خبر واکسن روسی روزی صعودی را تجربه کردند. از سویی امید‌ها برای به تصویب رسیدن بسته حمایتی ضدکرونا در آمریکا و از سوی دیگر امید به کاهش سطح تنش‌ها میان آمریکا و چین در مذاکرات پیش‌روی دو قطب اقتصادی بزرگ دنیا سبب شد تا ارزش بازار‌های سهام در میانه هفته افزایش پیدا کند.

شاخص اروپایی STOXX ۶۰۰ روز سه‌شنبه با رشد ۲ درصدی به سطح ۳۷۲ درصدی رسید. این شاخص در هفته گذشته پس از دو هفته متوالی افت در ارزش شاخص، توانست رشد ۰۳/ ۲ درصدی را رقم بزند.

شاخص انگلیسی FTSE ۱۰۰ نیز همگام با دیگر بازار‌های سهام، روز سه‌شنبه رشد قابل‌توجه ۲۷/ ۲ درصدی را به ثبت رساند. شاخص ژاپنی Nikkei نیز در معاملات روز گذشته با افزایش ۸۸/ ۱ درصدی روز پرسودی را سپری کرد.

سیگنال‌های توافق در واشنگتن

درحالی‌که سرمایه‌گذاران در بازار‌های سهام، از فرمان اجرایی دونالد ترامپ برای پرداخت بیمه بیکاری و تعلیق مجدد پرداخت مالیات استقبال کرده‌اند، اکنون نگاه بیشتر آن‌ها به ادامه مذاکرات کنگره آمریکا درباره بسته حمایتی دوخته شده است. پس از شکست مذاکرات هفته گذشته مقامات جمهوری‌خواه کاخ سفید با نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا، در روز‌های گذشته سیگنال‌های امیدوارکننده‌ای به بازار‌ها مخابره شده است.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا و نماینده کاخ سفید در مذاکرات بسته حمایتی با کنگره در سخنانی اعلام کرد درباره به نتیجه رسیدن زودهنگام توافقی میان دو حزب، خوش‌بین است.

تحلیلگران معتقدند بازار‌ها اکنون نسبت به تردید‌ها درباره قانونی نبودن فرمان اجرایی ترامپ بی‌اعتنایی کرده‌اند و در ظاهر نیز نسبت به توافقی در کنگره برای بسته حمایتی جدید خوش‌بین هستند.

از سوی دیگر هر دو حزب با توجه به اینکه زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک است، انگیزه‌های بیش از پیش برای نشان دادن چهره‌ای مناسب از خود دارند و هیچ گروهی نمی‌خواهد در این زمان حساس نقشی نامطلوب در برابر اذهان عمومی بازی کند.

شاخص سهام جهانی MSCI که شامل حدود ۱۶۰۰ شرکت از ۲۳ کشور می‌شود، نیز اکنون به مرز ۲۳۶۰ واحدی رسیده است که از ماه فوریه یعنی قبل از آغاز شیوع همه‌گیری کرونا در بالاترین سطح قرار دارد. این شاخص در بحبوحه همه‌گیری کرونا در ماه مارس تا کف ۱۵۷۹ واحدی نیز سقوط کرده بود.
منبع: دنیای اقتصاد